Uppdate på Husabergaren

• Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Fick min Husaberg fe650e besiktigad igår efter en satans massa meck t ex hela jävla elsystemet, som jag antar att det är för mkt begärt att det ska fungera om man kör med motorcyklen. Saker som bara slutat fungera efter några timmars körning osv. Men det var bara att fixa och sätta batteriet på laddning förståss, för inte laddar den batteriet när den är igång, det har ju klart också felat.

Men iallfall var ute och piskade den i skogen idag, det regnade och var lerigt och härligt. Satsade lite väl hårt in i ett lerigt parti och fick motorstopp (välte inte, bara satte mig i leran), men som tur är så har jag ju en fe650 E vilket innebär elstart, oj "starthjälp" och det är ju jättebra att den fungerar och så när man sitter till knäna i lera. Självklart är jag ironiskt för den skiten funkade inte ens när den var splajs ny och jag har faktiskt alldrig lyckats få igång hojen med den sk hjälpen. För att man ska få igång den så går det an om man står på plan mark och väger mot exempelvis en väg och INTE om man är halvt försatt i lera mitt ute i jävla helvetet.

Som sagt i leran var det inte lönt att försöka starta den, så jag slet, drog och svor mig igenom att få upp den och ställde mig mot ett träd och började kicka, men den vägrade starta. Den tände till och gick lite sen dog den, kickade min fot kul och blå (på den extremt välkonstruerade kicken) tills jag gav upp och väntade en kvart och sedan efter mkt om och men fick igång den. Körde hem till en kompis och vilade ett tag, när jag sedan skulle hem var det samma sak igen, gick inte få igång den, så jag sket i det och gick hem i hopp om att någon skulle sno skiten. Hojen var nyservad med olja, filter och ventiler innan besiktningen och gick som fan hela dan igår.

Förutom att hojen är rent skit så tycker jag om den, den går mycket bra (när den väl går), är väldigt snygg att titta på och mycket rolig och smidig för sin storlek. Men för fan ska den inte tåla lite lera och regn? Har hört att det är en tävlingsmaskin, men hur ska man kunna tävla med något som knappt tål att bli lite våt.

Hade tänkt skriva ner allt som bara har gått sönder/felat på den, men sen så kom jag på att det skulle nog fylla ett helt a4 så det är onödigt att slösa mer tid på den.

känn dig inte ensam i de.. har fått massa problem med min. skulle ut och börna med en vän och när vi hadde åkt ett par mil så tog vi en snabb ficka. när vi skulle dra därifrån så vägrade den starta jag fick sitta med den vid täby c och skämmas i massa timmar i min skinnställ och vänta tills den skulle gå igång. efter ett par timmar gick den igång.. och nu är den hemma hos en kompis. jag och en vän skulle ut och köra lite så jag tog hojen tidigt på morgonen till honom den gick igång efter nån kick bara, jag åkte hem till honom och stängde av den och väntade på honom.. när jag skulle kicka igång den så var den tvär död.. den vägrade gå igång.. stog och kickade mins i 30 min.. sk starten låter inte ens när man trycker på knapen."undrar om den är paj" blinkersen fungerar inte. OCH DEN VILL INTE GÅ IGÅNG. du är inte ensam om att be till någon att den ska bli snodd. men vad gör man /Mosse

AP skrev:
2389919 Fick min Husaberg fe650e besiktigad igår efter en satans massa meck t ex hela jävla elsystemet, som jag antar att det är för mkt begärt att det ska fungera om man kör med motorcyklen. Saker som bara slutat fungera efter några timmars körning osv. Men det var bara att fixa och sätta batteriet på laddning förståss, för inte laddar den batteriet när den är igång, det har ju klart också felat.

Men iallfall var ute och piskade den i skogen idag, det regnade och var lerigt och härligt. Satsade lite väl hårt in i ett lerigt parti och fick motorstopp (välte inte, bara satte mig i leran), men som tur är så har jag ju en fe650 E vilket innebär elstart, oj "starthjälp" och det är ju jättebra att den fungerar och så när man sitter till knäna i lera. Självklart är jag ironiskt för den skiten funkade inte ens när den var splajs ny och jag har faktiskt alldrig lyckats få igång hojen med den sk hjälpen. För att man ska få igång den så går det an om man står på plan mark och väger mot exempelvis en väg och INTE om man är halvt försatt i lera mitt ute i jävla helvetet.

Som sagt i leran var det inte lönt att försöka starta den, så jag slet, drog och svor mig igenom att få upp den och ställde mig mot ett träd och började kicka, men den vägrade starta. Den tände till och gick lite sen dog den, kickade min fot kul och blå (på den extremt välkonstruerade kicken) tills jag gav upp och väntade en kvart och sedan efter mkt om och men fick igång den. Körde hem till en kompis och vilade ett tag, när jag sedan skulle hem var det samma sak igen, gick inte få igång den, så jag sket i det och gick hem i hopp om att någon skulle sno skiten. Hojen var nyservad med olja, filter och ventiler innan besiktningen och gick som fan hela dan igår.

Förutom att hojen är rent skit så tycker jag om den, den går mycket bra (när den väl går), är väldigt snygg att titta på och mycket rolig och smidig för sin storlek. Men för fan ska den inte tåla lite lera och regn? Har hört att det är en tävlingsmaskin, men hur ska man kunna tävla med något som knappt tål att bli lite våt.

Hade tänkt skriva ner allt som bara har gått sönder/felat på den, men sen så kom jag på att det skulle nog fylla ett helt a4 så det är onödigt att slösa mer tid på den.

Den har inte varmstart om det är orginalförgasare på. Varmstartknapp är en röd knapp som sitter på förgasaren. Som en choke ungefär. (Choken sitter lite längre upp och är svart, en del som missat det.)

Varmstart kom på 04orna, då dom fick annan förgasare. Då kom även kokusan elsystemet som ger gnista vid 400 rpm istället för vid 800 som SEM tändningen kräver för att få gnista.

Från och med 04 så fungerar elstarten betydligt bättre än föregående årsmodeller. Prova att kicka samtidigt som elstarten används. Då blir det lite bättre snurr på motorn.

Ett vanligt fel som inte många tänker på är att dekompen som sitter på kamaxeln slits ner, och det får följden att den blir svår att få igång. Både på kick och med elstart. Man kan misstänka det felet, då det är en så pass gammal hoj.

En del som tävlar tar bort den, och då är det näst intill omöjligt att få igång om man inte har ett finger med på dekompen vid kopplingshandtaget och hjälper till lite med dekomp.

Att få igång sin hoj brukar vara lätt, annars är det något som inte är helt 100.
Hoppas det löser sig.

//Lasse

AP skrev:
2389968 Kalla den vad du vill, men ja det sitter en startmotor på den.

Nä jag menade varmstart.. det är ett läga i förgasaren som fungerar omvänt mot choken. När hojjen är varm brukar den va svårtstartad det varmstarten gör är att ge motorn mer luft istället för mer soppa som choken gör. Detta hjälper när man ska starta den när bensinen är varm.. kan ibland få kicka som en galning på min om den stått ett tag i solen då är det bara köra varmstarten så hopper den snällt igång! :tummenupp

Cervantes skrev:
2390147 Nä jag menade varmstart.. det är ett läga i förgasaren som fungerar omvänt mot choken. När hojjen är varm brukar den va svårtstartad det varmstarten gör är att ge motorn mer luft istället för mer soppa som choken gör. Detta hjälper när man ska starta den när bensinen är varm.. kan ibland få kicka som en galning på min om den stått ett tag i solen då är det bara köra varmstarten så hopper den snällt igång! :tummenupp
tack:) har länge funderat på vad varmstarten egentligen gör, har tänkt helt fel med att varmstart= göra den varm inför start (som choken gör), har därför funderat på varför det fanns 2 :)

-Rosen- skrev:
2390155 tack:) har länge funderat på vad varmstarten egentligen gör, har tänkt helt fel med att varmstart= göra den varm inför start (som choken gör), har därför funderat på varför det fanns 2 :)

Kul att kunna bidra till slutet på en lång fundering :)

Men som sagt varmstarten ger mer luft för att kompensera att bensinen svält i av värmen, på samma sätt som choken ger mer bensin för att kompensera att bensinen "krympt" av kylan.. :tummenupp

Cervantes skrev:
2390166 Kul att kunna bidra till slutet på en lång fundering :)

Men som sagt varmstarten ger mer luft för att kompensera att bensinen svält i av värmen, på samma sätt som choken ger mer bensin för att kompensera att bensinen "krympt" av kylan.. :tummenupp
hehe, jag kan försäkra dig om att den tanken har stört mig ett tag,

jo jag förstår det nu, ganska så logiskt egentligen, vilket gör att det känns värre att jag inte kunde lösa det själv :(

-Rosen- skrev:
2390187 hehe, jag kan försäkra dig om att den tanken har stört mig ett tag,

jo jag förstår det nu, ganska så logiskt egentligen, vilket gör att det känns värre att jag inte kunde lösa det själv :(

Ju roligare när man väl får svaret :)

Att den inte startar varm kan vara ett tecken på att ventilspelet är för litet. Vill minnas att det rekomenderade spelet på vissa årmodeller är ganska litet, vilket jag har varit skeptiskt mot tidigare.

Husa skulle inte vara ensamma om att rekomendera för litet spel enl. boken heller.

AP skrev:
2389919 Fick min Husaberg fe650e besiktigad igår.......

Då var det du som kom från skogen och körde upp på vägen mellan Simlångsdalen/Oskarström igår........Du wheeeelade lite så jag allt......när jag passerade så såg jag att det var en -02, precis som jag har. Har du problem så pm'a, jag har haft min beskärda del av dom oxå......:näsblod

/J

Cervantes skrev:
2389959 Har husan en varmstart knapp?

Aha, nej en sådan har jag inte på den. Men den brukar vara rätt lätt att starta när den är varm. Blev väll för varm och sur då, för den kokar rätt lätt i skogen!

VR-8 skrev:
2392786 Då var det du som kom från skogen och körde upp på vägen mellan Simlångsdalen/Oskarström igår........Du wheeeelade lite så jag allt......när jag passerade så såg jag att det var en -02, precis som jag har. Har du problem så pm'a, jag har haft min beskärda del av dom oxå......:näsblod

/J

Det kan nog stämma ja.. Men hittade inga direkt sköna vägar, finns ett par goa slingor där, men dom är rätt korta och kör man in på fel väg kommer det ju bara en massa lantbrukare och ställer sig ivägen, haha.

Fick igång den lite senare på den kvällen och nu går den igen, fast det är ju knappt så man vågar sig ut för långt i skogen.

Det är bara en liten grej jag stör mig på, att den dör vid snabbt gaspådrag om den går ner för lågt i tomgången, och tomgången är ändå rätt hög. Händer väldigt ofta i skogen och där det kan vara väldigt irreterande och nån gång vid traffikljus, lagomt pinsamt att stå och kicka tills det blir rött igen..

Är det många som har problem med husabergorna? Jag som varit lite sugen på en sån...

men om det är så pass dålig kvalitet så kanske man ska snegla på nåt annat...

Eller är det bara typ 02orna som har problem och att typ 04orna är hur bra som helst?

//Mattias

mlundstrom skrev:
2395354 Är det många som har problem med husabergorna? Jag som varit lite sugen på en sån...

Eller är det bara typ 02orna som har problem och att typ 04orna är hur bra som helst?

//Mattias

Jag vill inte smutskasta Husaberg och jag vet inget om andra årsmodeller eller om jag har fått ett måndagsex men jag hade förväntat mig mer kvalite faktist.

Men för övrigt är det en otroligt skön hoj att köra och det är det jag vill göra, inte mecka, så jag ska nog sälja den och köpa en Honda xr eller nått åt det hållet istället.

mlundstrom skrev:
2395354 Är det många som har problem med husabergorna? Jag som varit lite sugen på en sån...

//Mattias

Tävlar i Supermotard och det är få hojar som håller så bra som Husaberg, typ ingen i Openklassen.
Men jag skulle inte köpa en äldre än -04.

Men ska du bara åka ladsväg är det bättre att du köper ett lokomotiv typ KTM 660. Men den hör inte hemma på bana.

Jieehaa, var ute och körde med husan idag, en väg ledde till det ena och vips så var jag långt ut i helvetet och visste knappt var jag var. och gissa vad som händer då? Jo kedjejävlen rycker klart av! satans jävla runknisse man blir less!

lala.JPG

AP skrev:
2397561 Jieehaa, var ute och körde med husan idag, en väg ledde till det ena och vips så var jag långt ut i helvetet och visste knappt var jag var. och gissa vad som händer då? Jo kedjejävlen rycker klart av! satans jävla runknisse man blir less!
därför som man alltid ska ha ett kedjelås med sig :) det hjälper ju tyvärr inte dig nu :(

AP skrev:
2397561 Jieehaa, var ute och körde med husan idag, en väg ledde till det ena och vips så var jag långt ut i helvetet och visste knappt var jag var. och gissa vad som händer då? Jo kedjejävlen rycker klart av! satans jävla runknisse man blir less!

Och drivpaketet är givetvis i fint skick... välsmord kedja osv? :rolleyes:
Klaga inte om du inte klarar av att ta hand om prylarna!

Jävla husaberg-as. Sån jävla skitkvalitet:argpådato

:D :D :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey