Uppbrutet styrlås, vad kan man göra? Fireblade -02

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Upptäckte idag att någon har försökt sno min hoj genom att bryta upp styrlåset. Ser ut som att man bara kört ner en skruvmejsel och vridit om. Nu står vredet i läge "start".

Frågan är vad man kan göra åt det, måste man byta låset och hela "kontrollenhenten"? Det är ju HISS på den. Lär bli dyrt... Eller går det att fixa smidigare?

Får se vad försäkringsbolaget säger men som jag förstår så är det inte stöld utan skadegörelse och då gäller nog inte min försäkring. Isåfall kommer det en billig Fireblade ut på marknaden snart :)
 
Byte låscylinder och omprogramering av ECUn till nya nyckeln.
Problemet är då att du får olika nycklar till startlåset och övriga.

Har ett CBR1000RR lås från min racehoj och passande tanklås om det funkar på 954an

Köpa komplett paket på Ebay med ECU alla lås och nycklar.

Har gjort några sådana jobb men avkräver då regbevis och leg för att slippa stöldgods.
 
Man köper ett nytt lås på ebay och sen skickar man nyckel+ECU till företag som får de att gifta sig.
 
Olika nycklar är inga problem bara det funkar. Vad kostar ett sånt byte ungefär? Grejen är att hojen börjar bli gammal och man får välja vad som är värt.

Regbevis är inga problem, om jag inte minns fel har du redan tallat på henne på gotland ring.


Byte låscylinder och omprogramering av ECUn till nya nyckeln.
Problemet är då att du får olika nycklar till startlåset och övriga.

Har ett CBR1000RR lås från min racehoj och passande tanklås om det funkar på 954an

Köpa komplett paket på Ebay med ECU alla lås och nycklar.

Har gjort några sådana jobb men avkräver då regbevis och leg för att slippa stöldgods.
 
Olika nycklar är inga problem bara det funkar. Vad kostar ett sånt byte ungefär? Grejen är att hojen börjar bli gammal och man får välja vad som är värt.

Regbevis är inga problem, om jag inte minns fel har du redan tallat på henne på gotland ring.

Har jag det? :o)
Bytet i sig år inga större pengar.
Ska se om låset till CBR1000RR -04 är samma som 954ans. (nån som vet?)
Kan ev ha hela låskitet kvar till min hoj, vet att tank och styrlås ligger på jobbet.

Gjorde ett liknande jobb på en 06 CBR1000RR och det landade på typ 6000:- om jag inte minns fel men då var det borttappade nycklar.

Honda handlarn skulle ha 17000:- :näsblod
 
Ok tack men... det förutsätter en del meck, behöver alltså demontera / montera lås + ECU? Antar att det inte är helt enkelt? Lås borde väl inte vara så lätta att byta ut.

Det är inte så jäkla svårt...
Bort med styrkronan och så får du loss låset med en torx om jag inte minns fel.
ECUn är bara att lossa.
 
Sen kan man lämna låscylinder till tanklock och cuts till ngn låsfirma, tex Nacka lås så fixar de om sliften så att din nya nyckel går att använda till gamla låset på cuts + tanklock.

Jag körde bra länge på min 929 utan tändlås efter att jag tröttnat på stöldförsöken. HISSen hade jag innanför kåpan och sen byglade jag bara i kontakten. Man behöver bara HISSa när man startar den sen kan man ha nyckeln i fickan.

(Ja polarna tyckte det var jättekul att stänga av den på dödaren så jag fick gräva fram nyckeln). :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top