Uppborrning av cylindrar...

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Är det någon som kan ge mig ett tips om en bra verkstad (gärna i Göteborgstrakten men inte nödvändigt) och vad det kan kosta att borra 4 cylindrar. Jag har en Kawasaki 650 som jag behöver borra upp en eller två dimentioner.
:confused: :Bugar

Prova med denna firma, har gott rykte i Hondakretsar
Stigs Motormekaniska
Box 9
532 02 Axvall
Tel: 0511-627 42

Kawasaki/Nils skrev:
2234784 Tack för tippsen. :Bugar
Någon som vet om man kan borra upp EN cylinder enbart?
'

Kan kan man väl om man väger kolvarna och kollar så att dom väger lika, men om det är nåt att rekomendera vet jag inte.

Kawasaki/Nils skrev:

Ja, dom jag vet som gjort det har inte märkt nånting. Vill du vara säker så väg kolvarna och slipa bort lite material på lämpliga ställen tills dom väger lika. Helt lika väger dom ändå inte ens om du tar 4 nya likadana kolvar. Du kan utan problem få det bättre balanserat än orginal. Olika effekt spelar heller ingen roll, det skiljer otroligt mycket ändå mellan cylindrarna i en motor utan att det märks.

Kawasaki/Nils skrev:

Jag sätter på mig två rena strumpor på morgonen även om det är bara en som är smutsig.
Skämt o sido.

När man väl har öppnat motorn, kostar packningar och sådant en hel del, vare sig du borrar en eller alla. Lika så med borrningen. Det är den första cylindern(hålet) som är dyrast. Dom andra blir med av bara farten. Så ska nykter prissättning vara i alla fall.
Även om tre bra beg kolvar fungerar bra, så är tre nya kolvar bättre. Den fjärde skulle ju bytas ändå.

Jobbet för dig är samma oavsett vad du gör.

Du får ge ca 700kr/cyl

Obs köp kolvarna innan borrning. Borrnissen ska ha dom och önskvärt kolv/cylspel

Hit kan man åxå med stort förtroende lämna sona motor jobb med,
väldigt proffsiga och framförallt billiga.
Lars Stål Verkstads AB
Telefon: 0589-12447
Västerlångg. 22
73230 ARBOGA

Ljunghusen skrev:
2236970 Du får ge ca 700kr/cyl

Obs köp kolvarna innan borrning. Borrnissen ska ha dom och önskvärt kolv/cylspel

Mats757 skrev:
2236946 Jag sätter på mig två rena strumpor på morgonen även om det är bara en som är smutsig.
Skämt o sido.

När man väl har öppnat motorn, kostar packningar och sådant en hel del, vare sig du borrar en eller alla. Lika så med borrningen. Det är den första cylindern(hålet) som är dyrast. Dom andra blir med av bara farten. Så ska nykter prissättning vara i alla fall.
Även om tre bra beg kolvar fungerar bra, så är tre nya kolvar bättre. Den fjärde skulle ju bytas ändå.

Jobbet för dig är samma oavsett vad du gör.

Du har rätt i sak, men här pratar vi om en kawa 650 från stenåldern. Tre kolvar inkl borrning kostar som en halv sådan hoj!

firman jag rekomenderade här ovan i arboga skulle jag gissa på att det kostar på sin höjd 1500:- för 3 lopp ,, kolvarna är säkerligen de som kostar mest.

Two stroke man skrev:
2237418 Du har rätt i sak, men här pratar vi om en kawa 650 från stenåldern. Tre kolvar inkl borrning kostar som en halv sådan hoj!

Two stroke man skrev:
2237418 Du har rätt i sak, men här pratar vi om en kawa 650 från stenåldern. Tre kolvar inkl borrning kostar som en halv sådan hoj!

Du har helt rätt i att den är från stenåldern om än från den senare delen av den tidsepoken men nu är det så att redan då hade dom kommit på att den ska ha fyra (4) cylindrar.
Anledningen till att jag frågar om det går att borra bara en cylinder är just kostnaden...... :pannkyss skillnaden mellan 700:- + kolv kontra 4 x 700:- + 4 x kolvar..... :hihi

Kawasaki/Nils skrev:
2237618 Du har helt rätt i att den är från stenåldern om än från den senare delen av den tidsepoken men nu är det så att redan då hade dom kommit på att den ska ha fyra (4) cylindrar.
Anledningen till att jag frågar om det går att borra bara en cylinder är just kostnaden...... :pannkyss skillnaden mellan 700:- + kolv kontra 4 x 700:- + 4 x kolvar..... :hihi

Var ju det jag skrev! 4-1 = 3! Orkar du inte läsa informationen jag ger dig så lägger jag ner. Lycka till!

Two stroke man skrev:
2237802 Var ju det jag skrev! 4-1 = 3! Orkar du inte läsa informationen jag ger dig så lägger jag ner. Lycka till!

Sorry, det var inte meningen att retas..... :pannkyss
så sluta inte med dina goda råd.... :Bugar jag lovar jag väger varje ord på guldskål. :Bugar

Kan någon förklara hur det fungerar med att sätta in ett nytt cylinderfoder.
Ska jag räkna med kostnaderna för borrning, inmontering av foder och ny kolv?
I så fall borde det vara det billigaste alternativet i det här läget. eller?? :confused:

Kawasaki/Nils skrev:
2237871 Kan någon förklara hur det fungerar med att sätta in ett nytt cylinderfoder.
I så fall borde det vara det billigaste alternativet i det här läget. eller?? :confused:

Har du inte gjutjärnsfoder? Dom är bara att borra direkt till nästa överdimension. Hona och byta kolvringar i dom andra cylindrarna är nog lämpligt också.

Det billigaste alternativet är att snyta kolvar och cylle från en klotad hoj med inte allt för blodiga mil på mätaren. Hör först med Bildelsbasen och sen de vanligaste MC-skrotarna som du hittar i sticky-tråden.

Kawasaki/Nils skrev:

andersbrink skrev:
2238044 Det billigaste alternativet är att snyta kolvar och cylle från en klotad hoj med inte allt för blodiga mil på mätaren. Hör först med Bildelsbasen och sen de vanligaste MC-skrotarna som du hittar i sticky-tråden.

Hej Anders.
Tack för alla dina råd som jag följt till punkt och pricka.

Tänker jag fel om jag säger att jag kommer billigast undan om jag om jag låter borra om den skadade cylindern och sätter i ett foder. Jag kommer ju då tillbaka till originalstorleken och behöver då inte göra något åt de andra tre cylindrarna. Upphovet till poblemet är att jag hade gravrost i en cylinder och sedan har jag tydligen honat för mycket. Kolven har ett frispel så jag kan röra den någan millimeter.
Rätta mig om jag har fel.... :Bugar :Bugar
Jag har sökt efter ett begagnat cylinderblock på alla ställen utan resultat... :huvet

Bifogat

• IMG_2796_web.jpg
    IMG_2796_web.jpg
    49.9 KB · Visningar: 63
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu