Upp på tvåan och trean med gas?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
För att göra en lång historia kort: Jag vill ha en hoj som går upp på bakhjulet enbart med gas. Inga gungningar, av/på, koppling etc, bara ren gas.
Har inga planer på att köpa ny hoj och vill inte heller dreva om hojen så att den toppar 75 km/h. (Har provat att dreva ner fram och upp bak med marginella skillnader).

Frågan är dels hur stark hojen måste vara för att klara detta och dels vad man kan göra för att uppnå den effekten?

Har kollat på turbo men ett kit med montering går löst på +40K och det känns lite svettigt. Det måste finnas andra saker man kan göra som inte kostar lika mycket men som ändå ger en bra effektökning.

Hojen är en Suzuki GSX-R750 -02.

(Svar i stil med: Min -93:a går upp på alla växlar bla bla bla undanbedes.)

vågar man fråga varför??

Mitt förslag är att du säljer din cykel och köper en GSXR 1000 istället.

Undrar oxå varför ?

Du beskrev själv 3st hyffsat enkla och väl fungerande tekniker för att få upp den på bakhjulet.
Varför enbart på gaspådrag ?

hoppa upp och ner på hojen är ju själva charmen med att köra bakhjul :hihi

Jag har 4 kugg större bak, och hojen går utan några som helst problem upp på trean med enbart gas. Och nog går den tillräckligt snabbt allt.
Ståendes kan man dra upp den på femman utan att koppla.

trille skrev:
vågar man fråga varför??

Mitt förslag är att du säljer din cykel och köper en GSXR 1000 istället.

Thats right, plus att du drevar ner en kug fram som jag har gjort...
And up in the sky you go. :yoparty

Få upp en modern sporthoj är väl det minsta problemet :va
Det är ju att hålla kvar den där som är det svåra.

Om jag läser mellan raderna så tror jag att problemet är att du inte tränat tillräckligt mycket.
Hojen kan aldrig kompensera för förarens bristande teknik.
Nej ut och träna och lär díg istället att behärska de tekniker du redan har beskrivit.

Edit:
(Tips)
Om inte annat kan du skaffa dig en fighter
Min går upp betydligt lättare nu med crosstyret!

Last edited:
En 750 -02a som du inte får upp? W000t?!
3an kanske jag förstår delvis, men 1an 2an BORDE väl gå med rätt teknik?
Gunga å rycka lite??

Jag kan få upp min gamla 600a som är relativt slö med bara gas på 1an, å sen peta i 2an när man fått lite höjd med hjälp av 1an.

du behöver åtminstone 160 bakhjulspållar för att den ska gå upp på gas på trean med originaldrevning... och seriöst. Min 04 R1 går inte upp på bakhjulet på ren gas på trean o den har runt 155 original. Kommer jag ut ur en kurva där jag verkligen pressar stumt, där även fjädringen har bottnat och är på väg "ut" igen, då kan det bli tal om bakhjulsåka på ren gas.

För att din GSXR750 ska på ren gas (ren gas), alltså ren gas (ren gas), alltså ren gas...... gå upp på bakhjulet, gör följande drevning: 1 kugg ner fram, 10 kugg upp bak. Vassego, du har nu en styck wheeliemaskin som kommer gå upp på gas på 3ans växel.

Du kommer knappast genom motormodifiering utöver turbo och Nos göra det möjligt att dra upp den på gas på trean med originaldrevning.

köp en gsxr1000 o dreva ner 1 kugg fram........... går även bra med annat märke men tänkte du kanske ville ha kvar suzuki

Nu är jag då ingen wheeliegud men jag tycker då att det är fruktansvärt mycket lättare att lära sig att åka på slangen med en hoj som går upp med bara gas. Så min nästa hoj blir nog en med betydligt bättre vrid å mera hk.

Ett monster som går att vrida upp på trean går nog inte att köpa "rakt över disk". Bättre at lära sig tekniken.

Swedie skrev:
du behöver åtminstone 160 bakhjulspållar för att den ska gå upp på gas på trean med originaldrevning... och seriöst. Min 04 R1 går inte upp på bakhjulet på ren gas på trean o den har runt 155 original. Kommer jag ut ur en kurva där jag verkligen pressar stumt, där även fjädringen har bottnat och är på väg "ut" igen, då kan det bli tal om bakhjulsåka på ren gas.

För att din GSXR750 ska på ren gas (ren gas), alltså ren gas (ren gas), alltså ren gas...... gå upp på bakhjulet, gör följande drevning: 1 kugg ner fram, 10 kugg upp bak. Vassego, du har nu en styck wheeliemaskin som kommer gå upp på gas på 3ans växel.

Du kommer knappast genom motormodifiering utöver turbo och Nos göra det möjligt att dra upp den på gas på trean med originaldrevning.
Det är alltså ren gas som gäller?? :D

Swedie skrev:
ville bara göra mig förståd om att det är absolut renaste ren gas vi pratar om och inte "ren gas" eller rengas eller "snarlikt ren gas"... :p

Jag tror vi fattade det........ :rofl :rofl :rofl

Tack för alla tips om att köpa en ny hoj och om andra hojar som går upp med enbart gas, precis de svaren jag ville ha :huvet

Swedie: Tack för ett vettigt svar. :tummenupp

sandstream skrev:
Tack för alla tips om att köpa en ny hoj och om andra hojar som går upp med enbart gas, precis de svaren jag ville ha :huvet

Swedie: Tack för ett vettigt svar. :tummenupp

Du ställde en fråga som är omöjlig att besvara, cykeln du vill ha finns inte.

Fläkten e nog bästa alternativet. Då kan du säkert göra det på fyran å femman också :P

Jag vet inte, men jag gissar att ifall du ska börja porta så kommer det kosta en del pengar också, och göra den aggresivare på topp, och det vill du ju inte ifall du ska åka på bakhjulet...

...tänk på att du får en endurohoj som e mycket slangbenägen på alla växlar för samma peng som en turbokonvertering! (om du inte ska göra det själv, gissar jag)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka