Unregistered trademark innebär i praktiken vad?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur mycket skydd ger "TM" - unregistred trademark när det kommer till ett helt annat affärsområde än ursprunget?

Okej... Låt oss anta att serie- och filmfiguren Batman räknas som ett oregistrerat varunamn (TM).

Jag antar att jag då är lite dum om jag försöker sälja T-shirts med batmantryck med bilder på vår hjälte....

Men hur mycket skydd har "Batman" som begrepp?

Antag att jag har en liten firma som heter Leffes Slagträn AB och registrerar www.batman.se och börjar sälja hemsvarvade slagträn.

Kan DC Comics då stämma skiten ur mig för att jag är inne och snyltar på "begreppet" Batman även om det "bara" är ett "Unregistered Trademark" och slagträbranchen är en helt annan branch än serietidningshjältebranchen?!

Mitt får du använda fritt i utbyte mot några korvar m bröd. (har ingen aning men gissar att det är hyffsat säkert att sno namnet till någonting annat.)

Last edited:
http://www.prv.se/Varumarke/FAQ/

Citat: ™ Varumärke
™ används för att visa omvärlden att till exempel ett visst ord eller en viss figur används som kännetecken för en viss näringsidkare. Användning av ™ saknar rättslig betydelse i Sverige.

Sen hur det fungerar med internet som är globalt är nog lite mer komplicerat.

Last edited:
Finns även fall där oregistrerade varumärken räknas som registrerade då de är vedertagna till just den produkten/tjänsten.

TM medför (oftast) att man vill markera att varumärket används och att rättsliga åtgärder kan tas vid användning av varumärket. Ibland använder man TM innan man har fått varumärket registrerat.

Om du använder ett (oregistrerat) varumärke finns m.a.o. risken att det anses utgöra otillbörligt användande av immateriell egendom. Det måste inte anses utgöra det, men brukar oftast göra det om varumärket är s.a.s. etablerat. Du kan naturligtvis också torska marknadsföringsrättsligt.

Om du använder ett (oregistrerat) varumärke finns m.a.o. risken att det anses utgöra otillbörligt användande av immateriell egendom. Det måste inte anses utgöra det, men brukar oftast göra det om varumärket är s.a.s. etablerat. Du kan naturligtvis också torska marknadsföringsrättsligt.

Gäller det även om namnet förvisso är etablerat men inom ett helt annat sammanhang?

Som exemplet med Batman som utan tvekan är etablerat men i detta exempel skulle användas som "namn" på en butik som säljer slagträn. Slagträna skulle inte heta The Batman Bat utan kanske "Leffes Träpåk Ultra Hard"...

Beror helt och hållet vilken inarbetning, inom vilket område, policy och framförallt finansiella muskler det finns hos varumärkesägaren.

Batman, för att kränga välsvarvade knölpåkar har jag sannerligen svårt att se ifall någon seriefigur skulle kunna stoppa detta.

Coca-cola hade varit en annan femma, ett ypperligt exempel på globalt starkt trademark. Detsamma gäller t ex många bilmärken.

Gäller det även om namnet förvisso är etablerat men inom ett helt annat sammanhang?

Som exemplet med Batman som utan tvekan är etablerat men i detta exempel skulle användas som "namn" på en butik som säljer slagträn. Slagträna skulle inte heta The Batman Bat utan kanske "Leffes Träpåk Ultra Hard"...

Tja.. Det skulle kunna tolkas som varumärkesintrång. Sen har du ju som sagt hela den marknadsföringsrättsliga biten med renommésnyltning, vilseledande marknadsföring osv.

Fast de är "registered trademarks".... Du vet sånna där med ett R med en ring runt.,...

CocaCola och oregistrerat varumärke var förr inte ovanligt, därav min kommentar. De reggade sig först hos PRV såg jag år 2000, det var som fanken.

Tog mig friheten att även kolla Batman, finns ett antal reggningar inom diverse klasser från DC comics....

Tog mig friheten att även kolla Batman, finns ett antal reggningar inom diverse klasser från DC comics....

Jag såg det med, men alla var väl stavat med stora bokstäver? BATMAN

Borde gå regga med små bokstäver... :rolleyes:

Jag drar i alla fall slutsatsen från min tidigare trådlänk att ™, ® och © inte säger någonting juridiskt egentligen i Sverige utan man får kika på namnet som står före och bedömma det från andra grunder som tidigare inlägg pratar om.

Mjukvaruföretaget Mandrake Soft fick byta namn till Mandriva pga av en varumärkestvist med de som ägde rättigheterna till den tecknade serien Mandrake, trots att mandrake är en ett generellt namn på en växt på engelska. Överlappet mellan företagens marknader var också helt obefintligt.

Mjukvaruföretaget Mandrake Soft fick byta namn till Mandriva pga av en varumärkestvist med de som ägde rättigheterna till den tecknade serien Mandrake, trots att mandrake är en ett generellt namn på en växt på engelska. Överlappet mellan företagens marknader var också helt obefintligt.
Men blev de tvingade av ett domstolsutslag att byta namn eller bytte namn för att de inte hade råd att dra ärendet i domstol i flera år med advokatskostnader och liknande?

Men blev de tvingade av ett domstolsutslag att byta namn eller bytte namn för att de inte hade råd att dra ärendet i domstol i flera år med advokatskostnader och liknande?

Det vet jag faktiskt inte. Kan ju vara att det är som du säger. Hur som är väl det också nåt som är värt att beakta, dvs risken att man hamnar i kostsam rättstvist mot övernitiska varumärkesinnehavare, även om man rent juridiskt har sitt på det torra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg