Universalfjärrkontroll som klarar både radio och IR, finns det?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag skulle vilja ha en universalfjärrkontroll som är inlärningsbar och som både kan hantera IR och radiosignaler, jag vill använda den till att styra både TV/hifi/whatever och även lampor och liknande som fjärrstyrs med radiosignaler.

Är det någon som vet om en sådan typ av fjärrkontroll existerar?

Någon av de nya pronto-kontrollerna klarar av det om jag inte är ute och cyklar. Dock så kostar de 5000+. Sen vet jag även att det finns en riktig lyxvariant som klarar av allt detta plus mycket mer, men hela den enheten startar på runt 12000:- och uppåt beroende på vilken värstingmodell man vill ha. Mer än mediaenhet än fjärrkontroll.
Annars köper du en vanlig pronto pro eller dylikt och kör med X10-konverter eller vad det kallas. Det blir nog billigast....

sgtpepper skrev:
Jag skulle vilja ha en universalfjärrkontroll som är inlärningsbar och som både kan hantera IR och radiosignaler, jag vill använda den till att styra både TV/hifi/whatever och även lampor och liknande som fjärrstyrs med radiosignaler.

Är det någon som vet om en sådan typ av fjärrkontroll existerar?

Tja.

jajamensann ! ,jag har en Sony som kan styra precis allt
dvs alt med ir port.
Än så länge så styr jag bara detta ,tv,stereo,dvd,Belysningen i rummet.
Ska även fixa så att jag kan strya gardiner så småningom :tummenupp

Grå metallic,med blå bakgrundsbeslysning,touch skärm ca 7 tum.
2500:- nypris..

Edit: Du menar ju säkert radiovågar :kocko ,e lite morgontrött
mvh jimmy

Last edited:
Om du söker runt lite på nätet skall du finna någon modell som passar.
även under 5 000 Kr.

Själv har jag en på 7" med touch skärm, som styr allt. Denna fick jag till min receiver, grymt nöjd både med design mm.. :tummenupp Man skall vara lat och styra allt med en fjärr..

Som sägt du lär finna någon.

Jag har en Pronto Pro 970 som gör båda delarna. Tyvärr måste du köpa till en del för RF-signaler, men det funkar.

sgtpepper skrev:

Tejpa ihop dom fjärkontroller du har. :tungan

Nä, men det är nog en bra grej faktiskt, men problemet är kanske att radiodelen behöver ha en scanner (eller?) eftersom det ju finns ganska många olika licensfria frekvenser som används till att styra saker. Iofs är det nog oftast runt 430 MHz har jag för mig. :va

Aja, menar bara att det kanske är därför en sån kombinationskontroll blir ganska dyr.

Last edited:
Tack för svaren! Det är inte livsnödvändigt för mig, mera av typen "nice to have", så 5 loppor tänker jag inte lägga på en fjärrkontroll :).

Freppa: Vad kostar din fjärrkontroll och vet du vad tilläggsmodulen för RF kostar?

jag vet att det finns en billig (runt 1000). såg en sån på annons på blocket för ett tag sedan. så ut och googla så ska du nog finna. jag kommer ihåg att det fanns en svensk sida som sålde den.

har en hp pocketpc ipaq:) programmet "nevo" styr allt och alla och kan dessutom lära sig fuktioner av dina fjärrkontroller. sen har det w-lan och bt och lite allt möjligt. Antalet program som finns för nedladdning är i princip obegränsat... finns en hel del extra-"jackor" till den också, för olika funktioner....

men det e ju klart....det blir lite pengar...

Freppa skrev:
Jag har en Pronto Pro 970 som gör båda delarna. Tyvärr måste du köpa till en del för RF-signaler, men det funkar.

Vart köpte du dina x10-prylar, för jag antar att det är det? Har du nån koll på om det funkar med min pro 940?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år