Universal hastighetsmätare till hoj utan batteri. Tappar den minnet eller?

octagon

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2022
Hoj
Husqvarna 390
Jag skulle vilja ha en hastighetsmätare på min gamla Husqvarna- och tyckte att denna var hyffsat snygg:
Har någon koll på om såna här mätare behåller minnet så att den visar korrekt hastighet även om hojen inte har något batteri?

aaaaaaaaaaaaaa.jpg

Om dem behåller minnet vet jag ej

Men till att börja med har du likspänning på hojen? Har du inget batteri så lär du nog ha växelspänning och då skulle jag tro att det finns stor risk en sån där mätare inte funkar alls och dessutom blir väldigt kortlivad typ "poff".

Man borde om man har lite koll på elektronik kunna likrikta med fyra dioder tex 4007, glätta med en stor kondensator på tex 4700uF och sen ha en spänningstab L7812 och några mindre kondingar 100nF för att ta ner spänningen och filtrera efter glättningen. Har aldrig provat detta på en hoj men tycker att det bör funka och delarna kostar väl typ 50 kr. Har dock byggt dessa nätdelar till lite av varje i andra sammanhang.

Du lär ju behöva kaplas det hela då du ska ha det på en hoj så en lämplig liten låda eller kanske gjuta in det hela i epoxy. L7812 stabben kan behöva eventuellt behöva kylning men jag tror inte mätaren drar så mycket ström att det behövs. Behövs det är det bara att fixa en liten kylfläs eller montera stabben mot nån metall på tex ramen.

Detta låter ut svårt men kan du hantera en lödkolv någorlunda så fixar du detta på nån timme. Har själv tänkt testa detta på en äldre snöskoter men det har inte blivit av ännu.

Kanske finns det nån "AC DC adapter" att köpa?

En lösning för hojar utan batteri med enbart växelström, som funkar även för dummies.
Ett litet batteri på 0,8Ah eller 1,2Ah från Batterilagret för 149 spänn. En strömbrytare.
Har det på en racehoj som bara har en tempmätare. Väger ett halvkilo.

Hade ju varit lite intressant att vet hur mycket ström en sån där mätare tar, tror inte det är några jätte förbrukning men fort kan den nog ta med än man tror med bakgrundsbelysning och sånt. Skulle inte tro att minimal strömförukning varit högsta prio på en sån där mätare jämfört med mätare som kan förväntas att köras med batteri utan laddning för tävlingsbruk. Vet man förbrukningen kan man ju räkna på hur stor batteri som är lämpligt och hur ofta man får räkna med att få ladda.

Hade varit intressant att se kopplingsschemat har mätaren bara en plusmatning över tändlåset behåller den förmodligen minnet men har den en plusmatning via tändlås och en till med konstantspänning så är nog risken stor att minnet försvinner om den tappar den spänningen. Går det att hitta schemat? Tror det skulle visa sig vad man kan förvänta sig angående minnet.

Anbars kan man ju chansa och köpa mätaren och koppla in den lös på ett batteri eller annan 12V spänningsmatning och sen kopplat loss den och sett om den behåller minnet.

Raderas minnet skulle jag kopplat en multimeter i serie på pluskabeln och sen skulle jag även försökt vifta med givaren över nåt lämpligt så mätaren mäter hastighet och mätt strömförbrukningen hos mätaren och utifrån det räknat ut hur stort batteri som behövs för att klara normal körning

Behåller den minnet skulle jag kört med Koso likriktaren och skippat batteriet.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back