Universal claimar min hojfilm!

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Nu ska vi se här. Läget är som följer:

Jag var på Barkarby i onsdags som så många andra här på SH. Jag tog lite bilder och filmade även lite stunt och när några racade mot varandra.

Jag kom hem, jag klippte ihop en liten filmsnutt från kvällen och laddade upp den på video.google.com där jag tidigare också laddat upp andra filmer som jag själv har gjort. Detta var på kvällen och morgonen därpå när min video ska ha gått igenom deras kontroll för uppladdning så går jag in och till min förvåning ser att filmen har blivit blockerad.

Jag slänger då iväg ett mail till supporten och frågar Varför filmen är blockad.
Efter ett tag får jag sedan ett mail från google där följande står.

"Hi Sebastian,

Thanks for your email. The video in question has been claimed by Universal
Music Group (UMG)."

Jahaaaaa? :va

Filmen är uppladdad på min egna server nu och ni kan ladda hem den här:

http://sewa-media.se/SOS.wmv

Vad är det i den filmen som inte är ok? Kan UMG hävda copyright på filmen för att jag använt musik som jag inte "äger" eller har skapat själv?

I alla mina andra filmer använder jag musik, och det har aldrig vart något problem.

Hjääääälp!

/tvålen

Du sa det själv, du har "använt musik du inte äger". Alltså har du inte rätt att använda den heller. Har du däremot komponerat själv, INTE klippt ihop alltså, är det en annan sak.

Ingen aning om vad reglerna är. Men det var en fin liten film du har fått ihop!
:tummenupp

/J

Du sa det själv, du har "använt musik du inte äger". Alltså har du inte rätt att använda den heller. Har du däremot komponerat själv, INTE klippt ihop alltså, är det en annan sak.

Men vafan, det ligger ju huuuuuuuur mycket filmer som helst upp nätet med musik som filmskaparna inte "äger". Okej om jag gjort filmen i kommersiellt syfte.

Så man får alltså inte göra filmer med musik som man inte äger eller har tillåtelse från copyright hållaren och sedan lägga upp på nätet?

Gud vad tråkiga alla hojfilmer osv skulle vara... :näsblod

Så man får alltså inte göra filmer med musik som man inte äger eller har tillåtelse från copyright hållaren och sedan lägga upp på nätet?d
Precis. Vad tror du copyrighten är? :va

... men det var en ball film :D

Last edited:
Precis. Vad tror du copyrighten är? :va

... men det var en ball film :D

Jo men jag vet ju vad den innebär... Känns bara så jävla töntigt att dom claimar filmen, när jag gjort så många andra som också ligger uppe på video.google...

Och varför just på den här, det är väl snarare det jag undrar över egentligen. Vad det var som triggade dom den här gången.

Tack :)

OT men vad använde du för program för att klippa ?

Snyggt jobb..:tummenupp

OT men vad använde du för program för att klippa ?

Snyggt jobb..:tummenupp

Kul att ni tycker den är bra, även fast jag inte är så stolt över den. Men vänta bara på min offroad film ;)

Programmet är:

vegas.JPG

Jo men jag vet ju vad den innebär... Känns bara så jävla töntigt att dom claimar filmen, när jag gjort så många andra som också ligger uppe på video.google...

Och varför just på den här, det är väl snarare det jag undrar över egentligen. Vad det var som triggade dom den här gången.

Tack :)

Uppenbarligen så vet du ju inte vad copyrighten innebär

Apropå tråden där det frågas om vi betalar för musiken. Sånt här gör ju bara att man bli ännu mindre sugen på att göda maffiaföretagen.

Nä, man måste beundra film och skivbolagens fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha. OBS, ironi..

Nä, deras försvar mot vikande försäljning är att stämma skiten ur kunderna, så kanske dom köper.. Ironi igen...

Apropå tråden där det frågas om vi betalar för musiken. Sånt här gör ju bara att man bli ännu mindre sugen på att göda maffiaföretagen.

ja hur dum får man vara, nu blev det gratisreklam för 2 låtar man aldrig hört tidigare, hade det varit lätt att köpa låtarna på nätet, via videon, så hade de tjänat en extra hacka.

Eller så skiter jag i den och lackar på att dom ska nypa åt en liten amatörfilmare som mig.

Jag fick böter för att jag inte hade bälte på mig en gång, fan att polisen alltid ska sätta dit oss som bara brutit lagen. De skulle istället kunna försöka få fast alla större organiserade ligorna som kör omkring utan bälte varje dag.

Eller så skiter jag i den och lackar på att dom ska nypa åt en liten amatörfilmare som mig.

Det är ju deras lagliga (och moraliska) rätt. Var arg på lagen istället. Don't hate the player.

Om jag hade komponerat en låt hade jag blivit svinlack om den dykt upp i någon keff MC-film. Nu har jag inte sett din, den kanske var bra, men alla andra jag har sett är så kapitalt dåliga.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti