Ungdomssynder

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste den här artikeln igår kväll via ett annat forum. Tänkte på alla historier man hört där föräldrarnas egendom på ett eller annat sätt blivit skadad eller förstört på grund av sina barns synder.

http://www.theglobeandmail.com/glob...ts-son-crashes-180000-porsche/article1574334/

Just bilen verkar ungdomar ha en tendens att låna i tid och otid utan föräldrarnas tillåtelse. Man har ju genom åren hört ett par historier där sonen, dottern eller vänner till dem kraschat sina föräldrars bilar där föräldrarna inte sett något annat val än att ta på sig olyckan när de i själva verket varit på affärsresa.

Otillåtna fester när föräldrarna är bortresta verkar också vara ett återkommande tema. Historierna om hur polisen tillkallats av grannarna att det är ungdomsfest utom kontroll. När polisen sedan kommer dit sitter det en förtvivlad flicka som inte har någon kontroll över vilka som är på fester.

I artikeln ovan återkommer författaren till straffet för ungdomssynden. Sonen ska känna att han gjort fel och göra rätt för sig. Är det bara jag som hör att barnen i det här landet verkar komma undan relativt ostraffat? Rätt eller fel av föräldrarna?

http://www.expressen.se/1.119914

Bodde grannar och vi hörde absolut ingenting. Man kan alltid vara efterklok men det är oerhört tragiskt när sådant här sker, detta är något de säkert kommer få leva resten av sina liv med.

Generellt tycker jag det daltas allt för mycket med dagens ungdomar. De ska skjutsas hit och dit o de frågar inte utan de kräver det ena och det andra men samtidigt måste man ha i åtanke att ungdomars hjärnor inte är helt utvecklade. Det kan inte vara lätt att vara förälder idag.

Edit. De materiella skadorna/pengarna bryr man sig väl knappast om, man är nog bara glad att barnen klarar sig vid sådana händelser.

Last edited:
När de inte fixar att gå 1 km meter utan att behöva skjuts ja då tycker jag det daltas.

Du skrev _skjutas_ och inte _skjutsas_. :)

I artikeln ovan återkommer författaren till straffet för ungdomssynden. Sonen ska känna att han gjort fel och göra rätt för sig. Är det bara jag som hör att barnen i det här landet verkar komma undan relativt ostraffat? Rätt eller fel av föräldrarna?

Problemet är att det inte är helt enkelt hur man skall straffa barn som gör fel, för hårt och man lär barnen att dölja sina fel bättre... för mjukt och de lär sig ingenting...

Själv tror jag på en proaktiv approach, man säger inte att sonen inte får köra bilen och är nöjd med det. Man förklarar varför och visar på hur farligt det är när man inte har koll på vad som händer... nu är ju inte det ett botemedel eller något idiotsäkert men cause vs consequence är något jag älskar.
Många föräldrar idag lägger inte ned tiden som krävs på föräldraskapet utan nöjer sig med de enkla "NEJ!" och sen tror de att det var klart så.

Last edited:
Du skrev _skjutas_ och inte _skjutsas_. :)

Hoppsan en liten sh-groda :D den bjuder jag på. Så kan det gå när man koncentrerar sig att skriva korrekt på jobbet men inte på fritiden, då låter man fingrarna härja fritt (jäkla liten text som inte går att ändra och blir lite ordblind ibland :krama).

Själv tror jag på en proaktiv approach, man säger inte att sonen inte får köra bilen och är nöjd med det. Man förklarar varför och visar på hur farligt det är när man inte har koll på vad som händer... nu är ju inte det ett botemedel eller något idiotsäkert men cause vs consequence är något jag älskar.
Många föräldrar idag lägger inte ned tiden som krävs på föräldraskapet utan nöjer sig med de enkla "NEJ!" och sen tror de att det var klart så.

Sedan ser man till att aldrig lägga nycklar så de kan få tag i dem men det kanske är lättare sagt än gjort.:näsblod

Last edited:
Hoppsan en liten sh-groda :D den bjuder jag på. Så kan det gå när man koncentrerar sig att skriva korrekt på jobbet men inte på fritiden, då låter man fingrarna härja fritt (jäkla liten text som inte går att ändra och blir lite ordblind ibland :krama).

Sedan ser man till att aldrig lägga nycklar så de kan få tag i dem men det kanske är lättare sagt än gjort.:näsblod

De hänger ju oftast i något nyckelskåp eller så... och det är ungefär som att låsa in spriten, det finns alltid någon kompis farsa som missat det. Bättre att göra klart att det inte lånas bil eller dricks sprit och varför man inte skall göra det...
Själv hade jag aldrig behovet av att försöka sno föräldrarnas bil... mamma tog ut mig på öde vägar och parkeringar och lärde mig köra och göra handbromsvändningar när det fanns tillfälle istället. Det gjordes från det att jag nådde pedalerna. :yoparty

Själv hade jag aldrig behovet av att försöka sno föräldrarnas bil... mamma tog ut mig på öde vägar och parkeringar och lärde mig köra och göra handbromsvändningar när det fanns tillfälle istället. Det gjordes från det att jag nådde pedalerna. :yoparty

Eller så har man haft sådan tur att bo vid "egen" väg hela sin uppväxt.
Kommer ihåg pappas min när han kommer ut och ser sin bil stå nerkörd i ett dike med John Deeren tillkopplad för att dra upp den. Jag som tänkte sköta det här lite diskret. :D
Skulle ju bara lära mig sladda när det fanns snö på marken. :va

Annars har man väl varit rätt lugn av sig faktiskt.
Tror inte mina föräldrar har varit särskilt oroliga heller.
"Står dina skor på hallmattan när vi vaknar är det lugnt." - Brukade de köra med.

Sen såg man ju så klart till att "hemmafesterna" inte hamnade hemma hos sig själv. :banana

HA, själv har farsan ännu inte återhämtat sig efter att han övningskörde med mig...jag "bara gasa men brosma aldrig" enligt honom. Jag råkade en gång hamna något nära garageporten men jag nudda den ju aldrig o det va ju huvudsaken tyckte jag :D

Själv hade jag aldrig behovet av att försöka sno föräldrarnas bil...

Jag köpte egen bil när jag var 16 så jag behövde inte sno någon, fanns då heller ingen att skylla på annat än mig själv, hade lite nytta av att tjejens farsa hade erfarenhet av att bärga bilar :D :näsblod

Jag körde av lite lätt med farsans bil i ungdomen, tyvärr grenslade jag en vass sten och sprättade upp ljuddämparen vi hade bytt några veckor tidigare, den lagades med avgaspasta, en uppklippt ölburk och avgasbandage.

Han upptäckte det dock vid nästa oljebyte, och jag var med.
Han sa, "vad fan bytte vi inte den lagade burken för?" och jag bara mumlade.
20 år senare skvallrade min bror :huvet

Mina barn har haft fri tillgång till mina bilar, och dessutom en bunt egna fordon sedan 11års åldern och det har gått bra, någon bit av fronten har lossnat ibland, men det är ju bara kosmetisk plast, så det kan vara skit samma.

Bus kommer barn/ungdomar alltid göra, bara acceptera. Värre är det med föräldrar som göder sina avkommor till feta grisar.
Oförskämda/kaxiga ungar är förtjänta av aga

Efter en låååång föreläsning av min pappa efter att ha bucklat hans bil och kvaddat min egen när jag var ca 20år så lyckades jag parkera hans och mammas bil på högkant (sidan) mellan ett träd och en jättestor sten på en villatomt på vägen hem en kväll.
Precis innan jag hade fått låna bilen så sa han. JA du får ta bilen idag. Men fan om du krockar den då är det sista gången du får låna vår bil!!!!
Givetvis så körde jag av vägen 5 minuter hemifrån... Försäkringsbolaget löste in den.

Efter en låååång föreläsning av min pappa efter att ha bucklat hans bil och kvaddat min egen när jag var ca 20år så lyckades jag parkera hans och mammas bil på högkant (sidan) mellan ett träd och en jättestor sten på en villatomt på vägen hem en kväll.
Precis innan jag hade fått låna bilen så sa han. JA du får ta bilen idag. Men fan om du krockar den då är det sista gången du får låna vår bil!!!!
Givetvis så körde jag av vägen 5 minuter hemifrån... Försäkringsbolaget löste in den.

Kvällens tusenkronorsfråga är nu givetvis; hur lyckas du?

har haft turen att endast köra knas med 1 bil innan körkortet var taget, tur att det var egen bil, otur att det var en lyktstolpe 10 m från garageinfarten hemmavid när jag kom ruppande runt kurvan med nymonterade dubbelförgasare som "host" inte var helt justerade (läs häng-gas) lite nysnö på det, tjong,brak sen hade jag v-front :)

efter körkortet var bärgat har jag faktist aldrig kört av eller krockat på 21 år trots att det har satsats ganska friskt genom åren, högst troligt tjockt med tur :)

Brorsan däremot bucklar till allt han sitter i på 4 hjul, han e' bättre på 1 hjul (fram lr bak kvittar)

Ok första turen med pappas bil så råkade jag köra in i en bil som stannade vid ett rödlyse, jag koncentrerade mig lite väl mycket på killen som just hade trängt ut mig mot refugen utan att se mig. Jag körde in i killen framför, det blev inga skador på hans bil alls, jag trodde att jag hade världens hål i min så jag tappade humöret (morgonhumör) och slog ut sidorutan på min bil i ren ilska. Det var typ den enda riktiga skadan den gången haha. sen så var det min tur att bli påkörd bakifrån vid ett övergångsställe. Min bil blev ihoptryckt som ett dragspel, inlöst så klart. Sen tredje gången (ovanstående story) så var jag på väg hem och tänkte nä nu saktar jag ner från olagliga 70 till lagliga 50 så jag kommer hem hel och ren och får istället ställ i snömodd i en väldigt lätt vänsterkurva. Tog ett elskåp med sidan så det gnistrade ordentligt och sen voltade jag ner på en tomt och la bilen mellan en stor sten och ett tjockt träd. Det finns fortfarande ett märke en bit upp på trädet.

När sätter du in cash på mitt konto??

Asså enda ja krackat är pappisens yacht när jag tog den till en kompiz födelsedagskalas ner jag var 10. Men tyckte att det var lugnt men gav mäj pengar att tjöpa en egen så jag inte skulle låna hans i fortsättningen

helt sant!

Visste väl att det var en sån där scam, typ du köper min hoj för 100.000kr jag sätter in överskjutande på ditt konto?
Jag ska tänka på saken...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...