Ungdomar - dags att se hit !!!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
KTM Supermoto Cup i år igen

I år blir det dessutom lite coolare hojar. Tänk den som var fem år yngre....

bike skrev:
Nu har du återigen den fantastiska chansen att kämpa om en startplats i årets Redbull KTM Supermoto Junior Euro-cup. Maximal racing till minimal kostnad.

NU är det hög tid för att anmäla dig till RedBull KTM Supermoto Junior Euro-cup. Här ges unga förare chansen att komma ut och tävla internationellt till en minimal kostnad.

Samtliga tävlande förare är mellan 15-21 år och kommer att köra nya KTM 250 SX-F.

Förra året var det premiär för svenskt deltagande. KTM hade en svensk uttagning och skickade ett tiotal förare till Tyskland för kvalificering. Med lite mindre fjärilar i magen hade Sverige förmodligen haft 4 stycken svenskar med bland de 22 som får köra cupen. Nu blev det två, Fredrik Kvarnström och Michael Kallies.

Cupen kommer till största delen att köras tillsammans med SuperMotard VM och består av 6-8 deltävlingar. I år kommer en av deltävlingarna att äga rum i Sverige.

Kostnaden för ett ”Cup Paket” är 1500 Euro, då ingår hjälm, skinnställ, stövlar, handskar och glasögon. Den personliga utrustningen får deltagarna behålla efter cupens slut. Alla anmälningsavgifter samt lunch och hotell ingår också.

För varje tävling utgår en startersättning på 250 Euro, så de som kör alla tävlingar får tillbaka utlägget på 1500 euro.

Till råga på allt får deltagarna möjlighet att köpa en träningshoj, 250 SX-F inklusive supermotardhjul och däck till ett mycket förmånligt pris.

Är du fyllda 15 år men under 22 år är du välkommen att anmäla dig före den 29 april.

Din KTM-återförsäljare hjälper dig med anmälan och mer information.

Den som ändå vore yngre...

Last edited:
HALLÅ !!! MODERATORN..... HAN MOBBAR MIG :( :fatta!

Supermoto skrev:
HALLÅ !!! MODERATORN..... HAN MOBBAR MIG :( :fatta!
Hehe!

Kvarnström borde söka igen, han började väl göra riktigt bra resultat i slutet?
En talang de borde försöka få över på heltid från enduro. :)

<Anton> skrev:
Är det meningen att man ska ha lite förkunskaper o erfarenhet eller?

//Anton
Lite skadar säkert inte men du kan ju alltid testa. Det kostar ju inget. Eller kanske lite men inte så mkt.

har adrig kört montard innan men skulle VERKLIGEN vilja prova på detta men har dock inte 1500euro. man får tillbaka va man kör fatta jag de som så kör man alla får man allt tillbaka kan man inte lösa detta i efterhand då o inte betal i förväg :brinnerup

hmm..hade jag itne köpt cross och utrustning till de denna vintern hade jag anmält mig. men cross + skydd blev liksom lite pengar

Supermoto skrev:
Lite skadar säkert inte men du kan ju alltid testa. Det kostar ju inget. Eller kanske lite men inte så mkt.

Du menar alltså att testa på nån bana eller i cupen. Ja menar cupen kostar ju ändå 15000kr, och förresten har man möjlighet att vara med i alla tävlingar eller bara dom som går vidare får vara med i alla?

<Anton> skrev:
Du menar alltså att testa på nån bana eller i cupen. Ja menar cupen kostar ju ändå 15000kr, och förresten har man möjlighet att vara med i alla tävlingar eller bara dom som går vidare får vara med i alla?

pratade med ragnar på lelles nu och konceptet låter ju kanon !

jag kommer att anmäla mig senare då inte all inforamtion finns nu om kval i sverige och så för tillfället

synd att man inte har haft tid att träna innan, annars hade det varit givet att man skulle köra. :mad:

husqvarnan skrev:
pratade med ragnar på lelles nu och konceptet låter ju kanon !

jag kommer att anmäla mig senare då inte all inforamtion finns nu om kval i sverige och så för tillfället

kostar de 1500euro redan för att kvala eller e de bara de som går vidare :va

OlleR körde förra året. Han kan säkerligen berätta mer.

:hördu Olle, var äääääärrrrrrrr duuuuuuuuuu....

EDIT: gjorde en snabb sökning och hittade det här
Finns säkert mer tror jag om man letar lite.

Last edited:
Det är ju för bra deal detta, vad är haken? Vad kommer att krävas av dessa stackars ungdommar i gengäld? :fatta! Det är ju gratis i princip. Jag vill oxå vara 25 år yngre. :huvet

Kan säga såhär att de e lite fischy.

Om man utgår från förra årets regler så får du bara ha en sponsor som inte är däck/kläder/mc-märke blaha blaha.

Först ska du bli utvald via ansökan. Sen ska du åka till tyskland och köra en uttagning bland 100st andra utvalda från Europa. Förra året var det två teknikprov (varav jag låg 7a efter) och sedan race (vilket jag kraschade i och "förlorade" platsen i cupen). Så kommer de 22 bästa med i cupen, som förra året gick samtidigt som VM (vilket innebär att man missar tre SM-deltävlingar i år, om det är samma upplägg).

För mig kostade resan till tyskland å uttagningen ungefär 10 000kr, det är sånna pengar man inte får igen. Ska man sen köra tävlingarna så kostar det minst samma lika för varje tävling. Dvs 70 000kr. Det ska man alltså ragga från EN sponsor som inte är däck/kläder/mc/olja osv. (dvs i princip SAS eller Ericsson)

Sist sa den som från sverige höll i det att jag skulle kommit med om de bara handplockat folk, men jag funderar i år om det är värt å ge sig på det här. Dels för att man missar SM-tävlingar, dels för att det kostar massor med pengar, dels för att enligt annonsen vinner man en fabrikscykel (förra året var det fabrikskontrakt till VM - jag kommer ringa å kolla vad som egentligen gäller i år). Lägger jag 70k på min cykel har jag en fabrikare.

Sen är det faktiskt en upplevelse och ni som e sugen på prova på tycker jag ska göra det. Men de som åker fortast åker nästan i klass med toppen i Sverige, så man bör va förberedd om man går in med tanken å vinna det.

Oj va negativ jag lät nu alltså...

Glömde säga att förra året fick man pröjsa typ 40ooo om man skulle ha en hoj hemma å träna på. De e väl helt okay pris ändå. Tänker man vinna hela cupen tror jag de e läge att köpa en sån.

Sen är det ganska fräckt att åka dit, bo på hotell och sen bara hoppa på cyklar som e helt nya och genomgångna mellan varje tävling, för att sen göra det i omvänd ordning :tummenupp

Verkar inte finnas lika mycke tid mellan man får veta att man kommit med och uttagningen i tyskland, alltså kommer det nog inte hinna bli någon genomgång med de uttagna. Jag funderar om jag och Micke (Stambeck, den 4 av de 4 från sverige som kunde vart med) kanske skulle försöka styra upp att vi kan dra ihop ungt folk och träna på nån bana. Om vi nu ska fara dit. Jag tror nog inte det vore omöjligt att få med Ejdehage eller nån av liknande kaliber heller. Isåfall kan man väl uttrycka här om det är intressant.

Supermoto skrev:
:hördu Olle, var äääääärrrrrrrr duuuuuuuuuu....
Jag flänger runt halva världen för att få ihop min jävla motorcykel. :huvet :hihi Känner mig så jäkla stressad nu att få ihop allt till spanien. Dessutom får jag inte ombyggt framgaffeln innan dess, så jag kommer åka på en cykel med 4cm lägre bakdel...

Last edited:
hur kom du upp i en kostnad på 10ooo bara för resan till tyskland för test?

och som jaga fatta de som du skrev så betalar man 0 / 1500 euro för att testa? isånafall skulle man ju nästan anmäla sig o prova fasten man inte har nån chans bara för skojs skull.

som jag fatta de: anmäla sig, bli utvald, åkta till tyskland, köra, förlora (antagligen) => åk hem. kostnad 0kr + resa. stämmer?

Zenit skrev:
hur kom du upp i en kostnad på 10ooo bara för resan till tyskland för test?

och som jaga fatta de som du skrev så betalar man 0 / 1500 euro för att testa? isånafall skulle man ju nästan anmäla sig o prova fasten man inte har nån chans bara för skojs skull.

som jag fatta de: anmäla sig, bli utvald, åkta till tyskland, köra, förlora (antagligen) => åk hem. kostnad 0kr + resa. stämmer?
Flyg e inte billigt, hotell är inte billigt, sen ska man ha en hyrbil också så att man kan ta sig runt i Tyskland.

Kostar 4600 för min 18åriga syster att flyga till Spanien idag, när det inte ens är säsong.

Det kostar ingenting att skicka in ansökan om att bli uttagen, på den skriver du vad du har för meriter och vilka som du kan referera till. (tex Martin Lind, han har sett dig köra och kan berätta hur duktig du e) Det kostar resa och boende till Tyskland för uttagningen, fortfarande har du inte köpt något skinställs-paket för 1500 euro. Kommer du med pröjsar du 1500 euro för paketet, sen får du ordna resor dit själv. (Tävlingarna gick förra året i Frankrike, Italien (2st), Spanien, Tyskland, Belgien - om jag minns rätt)

Kan ju tillägga att förra året visste man inte ens vad som skulle hända på uttagningen. Man trodde att folk skulle handplockas men det gjorde det inte.

Alltså jag låter väldigt negativ men det är jag egentligen inte. Det är en jättebra grej dom gör, bara det att man måste vara förberedd på vad som kommer komma! Anmäla intresse kan man ju alltid göra ändå.

Last edited:
RookieSM skrev:
I år kommer det att köras en uttagning i Sverige(gissa vart), så det borde inte kosta mer än resan inom Sverige att söka och så kan besluten tas senare om det skulle bli aktuellt att nån går vidare.

låter bra har ju aldrig kört montard innan så kan ju inte räkna med att gå vidare men om de bara kostar besinen att kör upp i sverige så e de ju ett helt perfekt tillfälle att få prova på att köra. :yoparty

@Olof Eriksson: måste man pröjsa skinställs-paket för uttagning i sverige kan man inte köra med sitt eget? antar iofs att de måste få in pengar med och därför vill ha 1500euro av alla..men man måste ju fråga

Last edited:
Zenit skrev:
låter bra har ju aldrig kört montard innan så kan ju inte räkna med att gå vidare men om de bara kostar besinen att kör upp i sverige så e de ju ett helt perfekt tillfälle att få prova på att köra. :yoparty
Fan va snabb du var att svara då, jag tog ju bort mitt svar.. :)
Det var vad jag hade hört förut alltså men nu läste jag precis annonsen och då står det att man kan anmäla sig till 29:e april och uttagningen är 6:e maj i Tyskland så då lär väl ingen svensk körning hinnas med.

RookieSM: Stämmer det verkligen att uttagningen blir i sverige? Är det inte en deltävling som går i sverige?

RookieSM skrev:
Fan va snabb du var att svara då, jag tog ju bort mitt svar.. :)
Det var vad jag hade hört förut alltså men nu läste jag precis annonsen och då står det att man kan anmäla sig till 29:e april och uttagningen är 6:e maj så då lär väl ingen svensk körning hinnas med.

hehe måste öppnat tråden precis innan du tog bort de då..bara kolla längst nere så :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT