Unga sporthojsägare hur gör ni?

Hur försäkrar du din supersporthoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Sitter och funderar kring detta man ser många nya medlemar som kör riktiga sporthojar t ex Daytona, cbr 600/1000rr, gixxer etc. hur gör ni med försäkringen?

Själv är jag 32 år bor utanför sthlm och tycker det endast är humant med IF:s märkesförsäkringar de flesta hojarna ligger runt 1000:-/mån hel/hel för mig. Men om man nu är 22 år hur gör man då? Betalar man lika mycket i försäkringspremie som sitt boende eller? Kanske börjar jag bara bli gubbe men omöjligt för mig.

Så jag gjorde en lite poll för att få se hur det ligger till.

//Dafe
 
Jag tänker köra SMC halv. är 18.
Den var inte så tokig alls... Däremot hel försäkring normal skulle kosta mig 40 - 50k, och hojjen kostade 30 så det kände jag inte alls för :P
 
Kille 28 år Stockholm
GSXR 1000 - 03
Hojen står på mig
Försäkrad hos Folksam (vanliga försäkringen ) så man kan ha den
var man vill och låna ut hojen.
När den är påställd kostar den ca 1900 kr/mån för halvförsäkring
Dyrt = Ja
Är det värt det = Ja :)
 
Kille 28 år Stockholm
GSXR 1000 - 03
Hojen står på mig
Försäkrad hos Folksam (vanliga försäkringen ) så man kan ha den
var man vill och låna ut hojen.
När den är påställd kostar den ca 1900 kr/mån för halvförsäkring
Dyrt = Ja
Är det värt det = Ja :)

Alltså med kostnaderna för den avställd bör du betala ca: 15000:-/år. På drygt 3 år har du betalt hojens värde i försäkringspremier och du får inte ut ett öre om du klotar. Konstaterande jag är gubbe :gnissla
 
Min står på farsan, helförsäkring 10 000kr. Dock åker dom flesta polarna till mig med endast trafikförsäkring, och tyvärr utan körkort.
 
Alltså med kostnaderna för den avställd bör du betala ca: 15000:-/år. På drygt 3 år har du betalt hojens värde i försäkringspremier och du får inte ut ett öre om du klotar. Konstaterande jag är gubbe :gnissla


Nja, jag räknar på 5 månaders körning och sen har jag ingen garageförsäkring.
Har nämligen turen att kunna ställa den i en "betongbunker" under vinter.
Risken att något skulle hända där anser jag vara försumbar.

Men visst, det är väldigt dyrt att äga sporthoj!

Däremot finns ju börsen som gör att man lätt kan finansiera sin hobby :)
 
Nja, jag räknar på 5 månaders körning och sen har jag ingen garageförsäkring.
Har nämligen turen att kunna ställa den i en "betongbunker" under vinter.
Risken att något skulle hända där anser jag vara försumbar.

Men visst, det är väldigt dyrt att äga sporthoj!

Däremot finns ju börsen som gör att man lätt kan finansiera sin hobby :)

Är ju själv sugen på en ny hoj. Men tror inte att jag kan utnyttja resurserna i en supersporthoj tillräckligt men visst är man sugen. Är det värt pengarna eller ska jag ta nån som kan försäkras av bilsport-mc. Kör från mitten av mars till mitten av oktober om det går.

//Dafe
 
Min hoj står på mig, betalar 790kr i månaden till Salusansvar för halvförsäkring och jag är 19 år.
 
Hojen står på mig. Tror jag betalade 1200 i månaden för halv. Krockade den, mitt eget fel = jag får inte ett skit :) Det är lite surt. Men skulle jag ha haft helförsäkring som kostar 30k om året så är jag tvungen att skrota hojen vartannat år för att det ska vara värt det.
 
runt 1000lappen för mig, står på mig och försäkrad hos folksam SMC. Jag har bara trafik på den..
 
Finns olika sätt att pressa priset på, t ex får du högre rabatt med flertalet försäkringar hos ett och samma bolag. Hos IF får du 15% med 3 försäkringar och 20% med 4, dvs siktar du på att skaffa en sporthoj så kan du ju strategiskt flytta runt lite, alla ören räknas! :tummenupp

Sen får man även rabatt om man varit på en Majasträff, pratade med Folksam här om dagen och om man uppger sig som medlem hos majariders så får man hela 40% :D
 
Hojen står på mig och jag betalar 720 kr i månaden för halv hos folksam!
Inte en chans att de inte är värt de!:tummenupp
 
Min står på farsan, helförsäkring 10 000kr. Dock åker dom flesta polarna till mig med endast trafikförsäkring, och tyvärr utan körkort.

Det verkar ju intelligent av dina polare :3freak Tänkte såklart på korkortet då. Att man bara har råd med trafik har jag full förståelse för.
 
Får man verkligen ut något på försäkring om hojjen står på någon annan som inte bor på samma adress? Om något skulle hända....:va
 
Är ju själv sugen på en ny hoj. Men tror inte att jag kan utnyttja resurserna i en supersporthoj tillräckligt men visst är man sugen. Är det värt pengarna eller ska jag ta nån som kan försäkras av bilsport-mc. Kör från mitten av mars till mitten av oktober om det går.

//Dafe

Tänker lite som dig där (gubbe): För tillfället kör jag en nakenhoj med sporthojskaraktär (R6 motor, toppig). Kör man den på höga varv, 9-13k RPM, så går den som en raket. Visst, man går inte upp på bakhjulet i 170, etc, men jag får tillräckligt med "kick" för att behålla den. Dock är jag också sugen på supersport, som en Daytona 675, eller en Fireblade.

Just nu får jag betala 7500 hel/hel hos bilsport-mc, och Daytonan skulle kostat mig ca 12k hel/hel hos If. En fireblade skulle gå på mellan 12,5-14k hel/hel hos Folksam om man är över 35, och har gått 2 SMC kurser, så jag ska testa på att äga en supersport åtminstone en säsong, för att se om jag tycker att det är värt kostnaden. Tyvärr får man betala runt 14-15 även för en naken hoj som FZ1 eller Speed Triple hos Bilsport-mc, så då kan man lika gärna skaffa en supersport.

Vill man bara posera i stan, och bränna runt på motorvägar, så kan det vara OK att köra med bara trafik eller halvförsäkring, men har man planerat köra på bana under säsongen, så skulle jag inte våga göra det utan en försäkring som täcker eventuella vurpor. det är SÅ MÅNGA som vurpar med tusenkubikare, varje gång. Än så länge har jag inte sett någon vurpa med en 600 på bana (tillfällighet, eller kan det ha med effekt över 150 hästar att göra?)

Jag ska behålla min en säsong till, passa på och köra på bana, gå på SMC kurser så man lär sig köra hårt och säkert, sen gå på en litershoj.

Synd och konstigt att inte försäkringarna på 600 supersport är billigare än för litershojarna
 
Kör gammal hoj samt bara trafik.

Kalkylerar med risken att den blir stulen eller krachad (har på 8 år aldrig använt försäkringen) och tjänar in hojens värde på under 2 år.
Anser inte att det är värt försäkringspengarna med en nyare hoj.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top