Ung med MC dyrt, vad gör man?

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia Tuono-18
Köp typ den här
6483674476.jpg

Kostar 18 000:- och 1 700:- för helförsäkring/helår!
10% färre hästar än en 04 R6, bara 107! :rolleyes:

När du tagit den till dess gräns, tjacka R6!

Tråden känns annars lite som:
-"20år, inga pengar, nytaget B-kort och en 911GT3 är så dyr, vad göra?"

/e

har hört att d e sjukt grym, speciellt rakt fram...:tuttar
 

Halvhög

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Jag är 23 år och kör Gixxer 600 K1.
Jag har spenderat hela morgonen åt att kolla försäkringar och kommit fram till följande,

Folksam: 8229:-
If: 25002:- (73k hel:tummenupp)
Trygghansa: 9936:-
Länsförsäkringar: 12822:-
Bilsport & Mc: 20000:-
Gjensidige: 13975:-

Kort sagt så blir man mer eller mindre våldtagen.
Men vill man åka så är det bara att pynta. :pangihuve

Och samtliga bolag skiter högaktningsfullt i om hojen är reggad med 25kW då dom räknar på ursprungseffekten. :huvet

Var god observera att samtliga försäkringar är endast trafik om inget annat anges!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
man biter ihop och betalar...MC är ingen allemans rätt i sverige tyvärr..

Nej de är ju inte de, motorfordon i största allmänhet är ju antianti på alla sätt och vis här...

ALLA andra får hålla på hur mycket de vill med sina hobbys, men när det kommer till motorfordon ska precis allting vara snordyrt... :rolleyes:
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Betala vad det kostar eller köp det du har råd med! Och sluta gnälla på att det är DYRT att köra superduperGPräserbajk!
Första hojen var en GSXR750 -96. 1550kr i månaden i försäkring! (1999)
Jag vill äga en Porsche GT3, men det har jag inte råd med!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alla hojar som är mer än 20 år gamla kostar 1600 kr om året att helförsäkra hos bilsport och mc, oavsett ålder på föraren, bostadsort etc etc. Bara ett tips ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Svedea är billigare än bilsport o mc + att de har lägre självrisk på vagnskada.:tummenupp

Visste jag inte ens att det fanns ett bolag som hette... Googlade namnet men hittar ingen prisuppgift på deras "retroförsäkring" på hemsidan...:va
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
En sådan funkar minst lika bra =)

När jag var ute o körde Zx10 från -88 så kom det fram en kille och sa.

-Fräck hoj

-Tack

-Vad är det för någon?

-Det är en Zx10!

-Ofan, är det en sån R1..

-Japrecis :tummenupp


Back in the days när jag gick i gymnasiet och körde TZR 125a var det en i klassen som trode jag hade en R1, är man inte så insatt är det svårt att se skillnad, två hjul o lite kåpor på båda... :crash

Fö. VFR o dylika sport/toruring har helt ok kombo av prestanda/kr. VFR är iofs lite dyr i inköp men servar man själv så går dem billigt. Tror jag betalar runt 3,5' halvförsäkrat (ofc. står den på mig själv), bor mitt i stan och är nätt o jämnt torr bakom öronen. Skippar man bara nyare plastisar så går det o leva med hoj o kass ekonomi :tummenupp
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Exakt. Självklart är inget försäkringsbolag tvingat att erbjuda alla produkter (Läs: försäkringar för alla typer av mc) Däremot får de inte neka en enstaka kund en produkt som finns i sortimentet om denne uppfyller kriterierna.
De kan neka tex om personen tidigare utfört bevisat försäkringsbedrägeri eller i övrigt inte uppfyller villkoren. Det framgår regler kring detta i Försäkringsavtalslagen (FAL).

Lite kul annan fakta, alla FB måste erbjuda trafikförsäkring till alla typer av mc (om de erbjuder mc försäkringar dvs)
(lag text: Trafikskadelag (1975:1410) paragraf §5
" En försäkringsgivare som får meddela trafikförsäkring är skyldig att på begäran meddela trafikförsäkring.")
Först säger FB "nej vi försäkrar inte din typ av mc"
Då säger man Trafikskadelagen säger att ni måste ge mig ett pris på trafikförsäkring.
varvid FB: 120tusen/år tack! (eller nån annan fantasi summa) :D:D:D

Dvs de måste ge ett pris på trafikförsäkring (men ej mer än så), men de får sätta priset till vafan som hellst. Så de sätter det så högt att det är billigare att hitta ett annan bolag :rolleyes:
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top