Undvika vurpor

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Hej alla glada hojåkare! ny på forumet!

Vad är era tips och råd för att undvika alla dessa olika typer av vurpor? lowsider,highsider etc

Mvh Chrille
 
Stanna hemma?
 
Vilka sjyssta tips:D

Vänta med att köra tills det är värme i backen, samt att gatorna är sopade är mitt tips.
 
Om det är en 1000 K7 som din första hoj du kör så tycker jag
att du valt fel hoj.
Jag vet att det är kärringaktigt att skriva så på SH men gör det ändå!
Du kommer att göra en vurpa innan du ens hinner tänka ordet vurpa.
 
Kör inte över din kapacitet.
Tänk minst 5 steg framför dig.
Ha koll på omgivningen.

Sätt på lite skydd både på hojen och dig det kan rädda säsongen om det ändå skulle hända.
 
Om det är en 1000 K7 som din första hoj du kör så tycker jag
att du valt fel hoj.
Jag vet att det är kärringaktigt att skriva så på SH men gör det ändå!
Du kommer att göra en vurpa innan du ens hinner tänka ordet vurpa.

Det finns folk som klarat sig flera år utan att vurpa, ingen är omöjligt! Kört en del cross och de är betydligt lättare att vurpa än mc, De är klart de finns råd ;) Alla är ju med om nått nån gång
 
Om det är en 1000 K7 som din första hoj du kör så tycker jag
att du valt fel hoj.
Jag vet att det är kärringaktigt att skriva så på SH men gör det ändå!
Du kommer att göra en vurpa innan du ens hinner tänka ordet vurpa.

Det lär väl ha lite att göra med vad man har för körstil alternativt penis storlek att göra oxå va ??
Du kan lika gärna köra omkull med en dt 50 om du är hjärndöd.
 
Kör inte över din kapacitet.
Tänk minst 5 steg framför dig.
Ha koll på omgivningen.

Sätt på lite skydd både på hojen och dig det kan rädda säsongen om det ändå skulle hända.

De är vad man brukar få höra! ska försöka va lite mesig i början! tack för råden :)
 
De är vad man brukar få höra! ska försöka va lite mesig i början! tack för råden :)

Som sagt tidigare - tänk framåt och använd fantasin - vad skulle kunna hända här framme? Var beredd på det. Kör inte fortare än att du kan byta spår mitt i kurvan utan att träffa vägkanten/vita linjerna/grussträngen längst ut. Kör aldrig fortare än att du med din kapacitet klarar av att hålla dig på din sida vägen - testa det, det är roligt att träna på!

Och tänk för i helvete på att även med de bästa, klibbigaste däcken i arbetstemperatur så kan din 1000R K7:a med ~160 bakhjulshästar och ~180 kg spinna loss, lite för oförsiktig med gasen i en kurva kan direkt leda till en krasch. Det är lite som att försöka hantera en ilsken hund, inga stora rörelser, försiktig hela tiden och tänk på vad du gör.
 
Haha nej då,
Tror inte på att man skulle köra säkrare bara för man har en klenare hoj bara.
Vill tro att det har större betydelse vad man är för person osv...

Näe precis... så en 1000 kubikare är en dålig första hoj säger du? beror ju på hur man är som person eller hur? allt handlar om höger handled och att köra med insidan, dagens 1000 kubikare är väldigt lättkörda

Som sagt tidigare - tänk framåt och använd fantasin - vad skulle kunna hända här framme? Var beredd på det. Kör inte fortare än att du kan byta spår mitt i kurvan utan att träffa vägkanten/vita linjerna/grussträngen längst ut. Kör aldrig fortare än att du med din kapacitet klarar av att hålla dig på din sida vägen - testa det, det är roligt att träna på!

Och tänk för i helvete på att även med de bästa, klibbigaste däcken i arbetstemperatur så kan din 1000R K7:a med ~160 bakhjulshästar och ~180 kg spinna loss, lite för oförsiktig med gasen i en kurva kan direkt leda till en krasch. Det är lite som att försöka hantera en ilsken hund, inga stora rörelser, försiktig hela tiden och tänk på vad du gör.

Man tackar så mycket för tipsen! :tummenupp
 
Last edited:
#1. Kör otroligt lungt med din nya hoj, eller byt till en 650-800 offroadare eller liknande! Mer lättkörda, bättre överblick över omgivningarna och absolut tillräcklig prestanda som förstahoj!!

#2. Var i bra form, värm upp/mjuka upp dig innan du kör, ät drick och var utvilad! speciellt om du skiter i #1:tummenupp

Träna på bana, SMC har har bankrser flera ggr per år, BMW klubben har liknande övningar som är öppna även för ickemedlemmar...

Annars ha bra skydd som sagts innan!
Ordentligt ryggskydd, gärna en hel säkerhetsväst typ Daineses är nödvändigt!

Har du sett Neckbrace? En riktig kanongrej! Dyr, men den räddade min nacke på Gotland Ring!!

Och som sagts, KÖR MED INSIDAN!!:yoparty
 
#1. Kör otroligt lungt med din nya hoj, eller byt till en 650-800 offroadare eller liknande! Mer lättkörda, bättre överblick över omgivningarna och absolut tillräcklig prestanda som förstahoj!!

#2. Var i bra form, värm upp/mjuka upp dig innan du kör, ät drick och var utvilad! speciellt om du skiter i #1:tummenupp

Träna på bana, SMC har har bankrser flera ggr per år, BMW klubben har liknande övningar som är öppna även för ickemedlemmar...

Annars ha bra skydd som sagts innan!
Ordentligt ryggskydd, gärna en hel säkerhetsväst typ Daineses är nödvändigt!

Har du sett Neckbrace? En riktig kanongrej! Dyr, men den räddade min nacke på Gotland Ring!!

Och som sagts, KÖR MED INSIDAN!!:yoparty


Bankörning är nått jag är riktigt intresserad av! det kommer de definitivt bli! Har ju ägt Cross tidigare, sålde den och köpte skinnställ och skydd ;) danke för tipsen!
 
Kör aktivt. Med aktivt menar jag att man läser av väglag, terräng, omgivning osv för att bilda sig en uppfattning om situationer som kan uppstå. Använd hela kroppen. Sitt inte bara rakt upp och ner. Destå rakare du håller hojen destå mera marginal har du att leka med. Så upplever jag det iaf... även att det ser fult ut att ap-hänga. :arsele Men häng inte så mkt att du förlorar kontakten med hojen. Du ska känna att du bestämmer över situationen och inte hojen så att säga.

Sist men inte minst.. kör mjukt! Inga onödiga rörelser eller knixanden varken i styret eller med gasen/broms.

Den dagen du känner dig seg i huvet... ställ hojen!
 
Kör aktivt. Med aktivt menar jag att man läser av väglag, terräng, omgivning osv för att bilda sig en uppfattning om situationer som kan uppstå. Använd hela kroppen. Sitt inte bara rakt upp och ner. Destå rakare du håller hojen destå mera marginal har du att leka med. Så upplever jag det iaf... även att det ser fult ut att ap-hänga. :arsele

Sist men inte minst.. kör mjukt! Inga onödiga rörelser eller knixanden varken i styret eller med gasen/broms.

Den dagen du känner dig seg i huvet... ställ hojen!

Lät mycket klokt :tummenupp
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top