Undvika styrslag?

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Påväg till jobbet idag så låg jag och körde på bakhjulet (för att hålla värmen :rolleyes: ). Låg på 5:an och körde och när jag la ner framhjulet (som stod stilla) resulterade det i VÄRLDENS styrslag med efterföljande wobbel i 110-120... Blev ett fint och långt svart "ormspår" i asfalten. INTE kul! Har aldrig vart så nära krash som då... Har upplevt detta tidigare, men inte riktigt lika allvarligtsom nu.

Hur kan man undvika detta? (Utan att hålla båda hjulen på marken...) Givetvis försöker man alltid att sätta ner framhjulet rakt... Blir det lindrigare om man sätter ner hjulet hårt? Tack för alla svar!

När jag började köra sporthoj på bakhjulet så förökte jag alltid sätta ner framhjulet så försiktigt som möjligt. Det gjorde att framhjulet ofta surfade en bit innan det fick fäste och ibland blev det otäcka vobbel. Sen fick jag tipset att "trycka fast" framhjulet i backen genom att släppa ner den sista decimeterns hårdare. Det blev en stor skillnad. Efter det har jag sällan fått vobbel vid nerslag. Visst, några gånger har jag lyckats pricka en grop eller ett gupp och då kan det slå läskigt mycket. Styrslag på motard är nästan läskigare än på SH. Styret rör sig ju så mycket!

Öka frihänget bak genom att släppa på fjädern till bakdämparen en bit. Kanske inte det optimala enligt race-puttarna men funkar bra och kostar ingenting.

sätta ner mjukt ska vara bättre har jag fått för mig ge gas vid nedsläpp..
Tycker det är bättre om man kör lite lägre tryck i framdäcket men är inte säker på detta
Fick styrvobbel själv när jag släppte ner i 140 ståendes på sadlen.... Man får brottom o komma ner till sittande då ....:D

Knäna hårt mot tanken!
Välbeprövad mx teknik, kanske kan hjälpa dej ?

kör bonna-varianten.. dra år muttern uppå på styrkronan.. rekomenderas inte kasnke men det blir rätt mycket trögare
Det vobblar inte mindre för att man sätter press på styrlagret.
Det vobblar mer.
Fungerar tvärt emot en styrdämpare.
Styrdämparen går lätt och ledigt vid (relativt) långsamma slag.
Vid snabba slag dämpar den mer ju fortare det går.
Dämpoljan skall ju igenom samma hål, men har mer bråttom.
För att cykeln skall kunna självstabilisera genom gyroeffekten måste styrningen gå lätt.

Det vobblar inte mindre för att man sätter press på styrlagret.
Det vobblar mer.
Fungerar tvärt emot en styrdämpare.
Styrdämparen går lätt och ledigt vid (relativt) långsamma slag.
Vid snabba slag dämpar den mer ju fortare det går.
Dämpoljan skall ju igenom samma hål, men har mer bråttom.
För att cykeln skall kunna självstabilisera genom gyroeffekten måste styrningen gå lätt.

kan ju va så.. vet bara att jag kört en hoj som det var gjort på... vobbla betydligt mindre över bulor osv.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet