Undvik Nössemarksvägen i Dalsland

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Däcken fick ett extra slitlager av tjära och grus

Undvik Nössemarksvägen i Dalsland. I alla fall om ni inte vill få däck och hoj förstörda. Körde precis mellan Nössemark och Ed. Vanlig stenskottsvarningsskylt vid infart. I början var det ”bara” ett lager grus över vägbanan. Så småningom en vanlig vägarbetsskylt. Flaggvakt leder in mig på motsatta vägbanan som är bortfräst. På andra sidan går det inte att köra pga nylagd asfalt.

Så småningom kommer vi till ett parti där hela vägen är nedkletad med asfaltklister. Går inte att vända utan vi tvingas köra igenom det. Stannar direkt efteråt och däcken är nu nedkletade med ett tjockt lager tjära och grus.

Fy fan, fick stå i nästan två timmar i gassande sol och skrapa bort den värsta skiten med en pinne för att ens få hojen i körbart skick. Ser inte fram emot att tvätta hojen sen. Hjulhus och andra delar har massor av tjära och småsten som klistrat sig fast.

Det här skall Trafikverket få stå för! De borde stängt av vägen eller åtminstone skyltar mycket tydligare om att de höll på med beläggningsarbete och man borde välja annan väg. Alldeles oavsett borde de inte leda in trafiken i flytande asfaltklister!
 
Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undvik kanske också Sollebrunn till Nossebro och Nossebro norrut v27&v28

Det ska alltså vara slut den 14/7 med nyläggandet av asfalt här. Sedan fin ny (oljig?) asfalt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
Det här skall Trafikverket få stå för! De borde stängt av vägen eller åtminstone skyltar mycket tydligare om att de höll på med beläggningsarbete och man borde välja annan väg. Alldeles oavsett borde de inte leda in trafiken i flytande asfaltklister!




Anmäl direCkt!
Både skada på väg/metod/skyltning och konsekvensen på din hoj: kostnad för återställande / rekond.

Plåta massor, och skicka in pronto.
Varje dag minskar dina chanser att få ersättning.

https://www.trafikverket.se/tjanster...r-och-brister/

Jag har nästan jämnt ett par ärenden med Tragikverket öppna, och det känns mer och mer att dom ledsnat. Betalar till sist ut några hundra, men lämnar inte någon feedback på det egentliga problemet.


När vi ändå är i Dalsland och snackar vägar så vill jag tipsa om den fantastiska "Route 2218":

https://www.mellerud.se/uppleva-och-...kra-byars-vag/

Kör inte den!

Inte just nu i vart fall. Det pågår etablering av vindkraft i området, så kurvor har (tillfälligt) rätats och breddats med hundratals ton av grov makadam. Dessutom har man grundat med geotextil, och denna kryper fram här och var, korvar sig i stora våder och erbjuder så mycket adventurekänsla att tyskarna vänder sina GSar för att dom inte pallar ta sig fram.
Tänk vägarbete i Norrlands inland...

Illa skyltat här med.

- - - Updated - - -

Mobilversionen av forumet...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Så här såg det ut direkt efteråt:
bild1.jpg
bild2.jpg

Efter några timmar i garaget tror jag att jag fick bort skiten. Jag ringde direkt på plats till Trafikverket och anmälde problemet. Vetefasen om det är någon idé att även kräva skadestånd nu när jag redan tvättat. Nöjde mig med att skälla ut ansvarig entreprenör på plats.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Så här såg det ut direkt efteråt:
View attachment 444132
View attachment 444133

Efter några timmar i garaget tror jag att jag fick bort skiten. Jag ringde direkt på plats till Trafikverket och anmälde problemet. Vetefasen om det är någon idé att även kräva skadestånd nu när jag redan tvättat. Nöjde mig med att skälla ut ansvarig entreprenör på plats.

Vad sa entreprenören då?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så här såg det ut direkt efteråt:
View attachment 444132
View attachment 444133

Efter några timmar i garaget tror jag att jag fick bort skiten. Jag ringde direkt på plats till Trafikverket och anmälde problemet. Vetefasen om det är någon idé att även kräva skadestånd nu när jag redan tvättat. Nöjde mig med att skälla ut ansvarig entreprenör på plats.

Det ser jobbigt ut. Då är gubbarna som asfalterar runt Nossebro mycket proffsigare.
Jag såg ett litet flis nere i mönstret på framdäcket hemma i Gbg.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Anmäl direCkt!
Både skada på väg/metod/skyltning och konsekvensen på din hoj: kostnad för återställande / rekond.

Plåta massor, och skicka in pronto.
Varje dag minskar dina chanser att få ersättning.

https://www.trafikverket.se/tjanster...r-och-brister/

Jag har nästan jämnt ett par ärenden med Tragikverket öppna, och det känns mer och mer att dom ledsnat. Betalar till sist ut några hundra, men lämnar inte någon feedback på det egentliga problemet.


När vi ändå är i Dalsland och snackar vägar så vill jag tipsa om den fantastiska "Route 2218":

https://www.mellerud.se/uppleva-och-...kra-byars-vag/

Kör inte den!

Inte just nu i vart fall. Det pågår etablering av vindkraft i området, så kurvor har (tillfälligt) rätats och breddats med hundratals ton av grov makadam. Dessutom har man grundat med geotextil, och denna kryper fram här och var, korvar sig i stora våder och erbjuder så mycket adventurekänsla att tyskarna vänder sina GSar för att dom inte pallar ta sig fram.
Tänk vägarbete i Norrlands inland...

Illa skyltat här med.

- - - Updated - - -

Mobilversionen av forumet...

Den vägen körde jag för några veckor sen. Det va inte kul med allt grus i kurvorna
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Fan vad surt TS. Bra tips dock för mig som planerar en liten dalslandstripp senare i sommar.

Körde Nössemarksvägen för ett år sedan. Då var inga vägarbeten påbörjade, men däremot var beläggningen och vägens skick i allmänhet så dåligt att det förtog merparten av körglädje. Route 2218 var några år sedan sist och det lär ju inte bli något i år heller då.

Undrar hur Brudfjällsvägen är att köra i år? Senast jag körde där var även det några år sedan, och då var skicket ganska risigt tyvärr. Ett lapptäcke av lagningar stundtals.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att det var skyltat och helt i sin ordning, typ, samt att jag skulle ringa Trafikverket om jag hade synpunkter.

Självklart. Alla entreprenörer är inte så blåsta att dom erkänner direkt !
Enda chansen klara sådant här är att filma, hela tiden, och kunna visa att på filmen finns inte skyltningen entreprenören talar om.

Det jag tycker är märkligt är att ni inte fick köra på den nylagda asfalten.
Vid Nossebro var det en kort passage, kanske 50 meter med tjära innan "vägpiloten" ledde över fordonskaravanen till den halva av körbanan som hade nylagd asfalt. Piloten höll 15km/h.
Men ibland var det helt stopp när en lastbil framför mig lastad med en bred maskin skulle försöka hålla sig både kvar på sin halva av vägbanan och inte krocka med asfaltbilar, asfaltmaskin på andra halvan av vägen.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Fan vad surt TS. Bra tips dock för mig som planerar en liten dalslandstripp senare i sommar.

Körde Nössemarksvägen för ett år sedan. Då var inga vägarbeten påbörjade, men däremot var beläggningen och vägens skick i allmänhet så dåligt att det förtog merparten av körglädje. Route 2218 var några år sedan sist och det lär ju inte bli något i år heller då.

Undrar hur Brudfjällsvägen är att köra i år? Senast jag körde där var även det några år sedan, och då var skicket ganska risigt tyvärr. Ett lapptäcke av lagningar stundtals.

Förhoppningsvis blir de väl klara med vägarbetet inom kort och då blir det säkert en kanonväg att köra. På den norra delen av vägen verkar det inte bli ny asfalt, utan där verkar de satsa på den vanliga metoden med tjära och grus. Fullt med grus på vägen när jag körde.

Brudfjällsvägen körde jag senast förra året och då var skicket dåligt. Även den vägen behöver ny asfalt.

Självklart. Alla entreprenörer är inte så blåsta att dom erkänner direkt !
Enda chansen klara sådant här är att filma, hela tiden, och kunna visa att filmen finns inte skyltningen entreprenören talar om.

Det jag tycker är märkligt är att ni inte fick köra på den nylagda asfalten.
Vid Nossebro var det en kort passage, kanske 50 meter med tjära innan "vägpiloten" ledde över fordonskaravanen till den halva av körbanan som hade nylagd asfalt. Piloten höll 15km/h.
Men ibland var det helt stopp när en lastbil framför mig lastad med en bred maskin skulle försöka hålla sig både kvar på sin halva av vägbanan och inte krocka med asfaltbilar, asfaltmaskin på andra halvan av vägen.

Jag tror de fortfarande höll på och arbetade med den sidan av vägen som hade ny asfalt. Det körde iaf arbetsfordon där. Hade kanske varit smartare att göra klart den sidan först så trafiken kunde ledas på den nya asfalten istället för genom tjärbadet.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Vad sa alla andra som också tvingades köra i geggan?
Jag skulle kunna tänka mig att det blir lättare att få ersättning om ni går ihop och gör en gemensam anmälan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att det var skyltat och helt i sin ordning, typ, samt att jag skulle ringa Trafikverket om jag hade synpunkter.

När jag körde upp till Karlskoga den 29/6 så fanns det Oranga varningskyltar vid Nossebro om beläggningsarbete(?) v 27 & v 28 Och dom skyltarna fanns ju också när de var i full gång med beläggningsarbete när jag körde förbi Nossebro 2/7 på väg till Gbg.

Såg inte du några oranga skyltar om beläggningsarbete ?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Vad sa alla andra som också tvingades köra i geggan?
Jag skulle kunna tänka mig att det blir lättare att få ersättning om ni går ihop och gör en gemensam anmälan.

Det var inte speciellt mycket trafik. De enda som kom från samma håll som oss och passerade oss när vi stod och skrapade bort asfalt var NCC:s egna fordon (det var de som arbetade med med vägarbetet) samt ett par timmerbilar. I motsatt riktning kom några bilar (förutom NCC) som vi stoppade och varnade, men de valde ändå att fortsätta.

När jag körde upp till Karlskoga den 29/6 så fanns det Oranga varningskyltar vid Nossebro om beläggningsarbete(?) v 27 & v 28 Och dom skyltarna fanns ju också när de var i full gång med beläggningsarbete när jag körde förbi Nossebro 2/7 på väg till Gbg.

Såg inte du några oranga skyltar om beläggningsarbete ?

Från det hållet vi kom (västerifrån Norska gränsen in på Nössemarksvägen norrifrån) såg vi bara en vanlig stenskottsvarningsskylt när vi svängde höger in på Nössemarksvägen. De första kilometrarna låg det också lösgrus på vägen pga. den vanliga typen av "oljegruslagning". Sedan kom vi in i det lite större vägarbetet med "tjärbadet" och där de höll på att lägga ny asfalt. Där stod det enbart en vanlig vägarbetsskylt strax före och det var en flaggvakt som vinkade förbi oss. När vi passerade Ed såg vi att det fanns en stor orange skylt om beläggningsarbete från motsatt riktning. Mycket möjligt att det fanns en sådan om man kom österifrån (från färjan) när man svängde in på Nössemarksvägen, men inget vi såg.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top