Undvik att DIN hoj blir stulen!

Plocka av de mest vitala delarna på hojen när du ska iväg på semester eller när du inte kommer använda den på ett tag... Om det fattas hjul, förgasare (om man har det) och typ cdi boxen m,m? så är den inte längre lika rolig att sno.
Förhindrar la inte proffsen som säkert tar den ändå, men förhindrar säkert dom som bara vill ta en "nöjes tur"

Edit: Att skylta med stora larm skyltar vid garaget kan ju påpeka att man har något väldigt värdefullt på insidan. Eller så avskräcker det tjuven...:confused:

Sant, förutom att just den där är 5,7 meter hög och 4,3 meter bred!;) haha. Måste stå fel på hemsidan (?) Å andra sidan, varför mesa, tejpa dit en gammal hederlig handgranat och de e sista cykeln som stjäls i dom trakterna.

mm vs. cm ;)

Något jag funderat på är hur effektivt det är med ett ingjutet ankare i golv som man drar en kedja genom, via ramdel eller annan fast del på hojen (funkar kanske inte på alla hojar). Är det något som kan hindra tjyvarna?

Jag har bilen och hojen på samma p plats ...bågen innerst mot väggen och bilen utanför.
när jag är på semester samt på natten när jag är hemma så står bilen alltid framför, mina grannar är 95 år och har sina bilar som souvernirer haha så ska dom sno den får dom lyfta ut den:-) ...på dagarna så är den "bara" låst med skivbromslås men jag får ändå för mig att risken att den blir stulen är mindre på detta vis.
Sen kan det ju också vara bra att ha koll på vila som rör sig i garaget! alltså vänta tills porten gått igen så att ingen okänd slinker in!

och sist men inte minst! lär känna dina grannar ...iaf dom som kör hoj! så kan man ju ha lite koll på varandras hojar!

funderade på att göra en liten lista om det här igår.
Som ovanstående skrev, parkera nått så nära hojen som möjligt. Då går den inte lyfta eller rulla ut.
Får inte bilen plats i garaget men ni har dörrar som öppnas utåt så ställ bilen så nära dörrarna att dom inte går att öppna.
Har ni port som öppnas uppåt kan det räcka med en rejäl balk nån meter över marken på insidan. Då går det inte heller bära ut hojen. Vill man vara riktigt seriös sätter man en lågt som hojen inte går under och en så högt att hojen inte går över.

Röklarm är svinbra. Men är dörren till garaget vidöppen så försvinner röken fort. Dessutom lämnar den en härligt fet yta (som stekos) på allting. Kan va surt om man har lite känsliga delar eller så i garaget.

Mitt bästa tips är larm med åtgärd. Sen så många lås och tidsödande saker som möjligt så packet inte hinner iväg innan det kommer någon.
Gärna kompletterat med en strålkastare men tänk då på att sätta den så den inte kan slås sönder.

Om någon är intresserad kan jag göra en ny tråd med punkter. Allt från avancerade saker till enkla grejer som fylls på efterhand. Tänkte alltid någon har nytta av det såhär inför vintern.

Läste in en tråd här på forumet att tjuvarna hade rullat ut bilen för att komma åt motorcykeln. Annars ett bra tips att ställa bilen så att det blir svårare att få ut motorcykeln.

ja har man all tid i världen går allt att sno. Jag jobbar som väktare och har varit med om att en bil backats in rakt igenom en ruta av härdat glas. Rutan höll men hela ramen som höll rutan flög in i butiken.
Därför bör man även ha larm i garaget som är kopplat till ett väktarbolag. Då har inte packet särskilt lång tid på sej.
Dessutom lämnar en väktare aldrig ett uppbrutet garaget fören kunden gett okej att göra det. I vissa fall man man till och med få igen det uppbrutna så pass att man måste bryta upp det igen.
Visst det är en kostnad men nuförtiden är larm inte så dyra och man kan skriva i avtalet att larmcentralen alltid ringer ägaren först. Vill dom inte ha någon som åker (exempelvis din kompis bor 2 minuter bort eller du själv kan åka hem och kolla till det) så säger man bara det så kostar inte det larmet något.

Truppmina framför hojen i allmängaraget. Håll er borta för faan!

ja har man all tid i världen går allt att sno. Jag jobbar som väktare och har varit med om att en bil backats in rakt igenom en ruta av härdat glas. Rutan höll men hela ramen som höll rutan flög in i butiken.
Därför bör man även ha larm i garaget som är kopplat till ett väktarbolag. Då har inte packet särskilt lång tid på sej.
Dessutom lämnar en väktare aldrig ett uppbrutet garaget fören kunden gett okej att göra det. I vissa fall man man till och med få igen det uppbrutna så pass att man måste bryta upp det igen.
Visst det är en kostnad men nuförtiden är larm inte så dyra och man kan skriva i avtalet att larmcentralen alltid ringer ägaren först. Vill dom inte ha någon som åker (exempelvis din kompis bor 2 minuter bort eller du själv kan åka hem och kolla till det) så säger man bara det så kostar inte det larmet något.

I bästa fall, ja...

Men frågan är just hur avskräckande tanken på en extraknäckandes 25-årig filosofistuderande, med gummibatong och ficklampa, är kl 01:22 vid garaget i Haninge? :död

I mina ögon är det oftast tillfället som gör tjuven - och de flesta fungerar på samma sätt: ju enklare något är, desto troligare är det att det blir utfört.

Kort och gott, gör det så jävligt som möjligt - men inte jävligare än att du inte orkar med det själv. Att krypa runt hojen i 10 minuter varje gång man parkerar, för att fästa lås, är säkert väldigt effektivt men risken är också att du börja strunta i det "ibland".

Och se på fan, det är just "ibland" som tjuven är där!

Ett par rejäla lås och en halvförsäkring - måste man gå längre än så... Ja då vetefan om jag skulle orka i alla fall!

I bästa fall, ja...

Men frågan är just hur avskräckande tanken på en extraknäckandes 25-årig filosofistuderande, med gummibatong och ficklampa, är kl 01:22 vid garaget i Haninge? :död

I mina ögon är det oftast tillfället som gör tjuven - och de flesta fungerar på samma sätt: ju enklare något är, desto troligare är det att det blir utfört.

Kort och gott, gör det så jävligt som möjligt - men inte jävligare än att du inte orkar med det själv. Att krypa runt hojen i 10 minuter varje gång man parkerar, för att fästa lås, är säkert väldigt effektivt men risken är också att du börja strunta i det "ibland".

Och se på fan, det är just "ibland" som tjuven är där!

Ett par rejäla lås och en halvförsäkring - måste man gå längre än så... Ja då vetefan om jag skulle orka i alla fall!

Det är värre med min medelålders, skurkhatande, krav maga tränande kollega med expanderbatong och ett jävligt taskigt humör.

Självklart avskräcker inte larm särskilt många men jag har än inte träffat nån inbrottstjuv som stannar kvar när väktaren står och tittar på honom. Som sagt kan man få brottet att ta sån tid att väktaren hinner dit så kanske man slipper bli av med hojen.

Sen är såklart vissa tips mer aktuella vid vinterförvaring.
För 10 minuters krypande 2 gånger om året kan du nog orka med om det gör att din hoj står kvar fram till vårkanten.

Det är värre med min medelålders, skurkhatande, krav maga tränande kollega med expanderbatong och ett jävligt taskigt humör.

Självklart avskräcker inte larm särskilt många men jag har än inte träffat nån inbrottstjuv som stannar kvar när väktaren står och tittar på honom. Som sagt kan man få brottet att ta sån tid att väktaren hinner dit så kanske man slipper bli av med hojen.

Sen är såklart vissa tips mer aktuella vid vinterförvaring.
För 10 minuters krypande 2 gånger om året kan du nog orka med om det gör att din hoj står kvar fram till vårkanten.

Får du provision på sålda larm enheter eller?
Utrycknings tiden kanske är bra om man är företagare, men för dom dödliga (not so good)
Ett billigt viking larm som sms'ar dig och dina vänner is tha shitte :banana

Manga bra tips men hur manga orkar man verkligen varje gang man ställer bort hojen da?

Jag hade en gang en skivbromslas som var känsligt för rörelse. Om man stötte i hojen sa tjöt de som fan. Klockrent och enkelt.

Likasa testat ett larm som ocksa var megakänsligt för rörelse. Hur smidigt som helst att bara trycka pa en knapp och inte alls hög kostnad om man jämför med dyra kättingar och ankare i backen.

haha nja jag kan få men orka med sånt. Det får säljarna sköta.

Angående rycktider skulle nog vissa kollegor agera tvärtom. Hemlarm är oftast skarpa lägen=roligare larm.

Företagslarm går fan titt som tätt och det är inte alls lika roligt.

Men visst sms är klart bäst om många bor i närheten och har möjlighet att åka och kika.
Många har både ock så vi drar först och dom kommer släpandes trötta som fan efter :P

En sak att tänka på med larm är ju dock att kolla vart väktaren isåfall åker ifrån. Nån mil extra genom stan kan ju ta ett tag.

Det var ju en på forumet som hade parkerat in sin hoj med bilen i garaget
då hade dom släpat hojen över bilen för att sno hojen
då kan man ju tänka sig hur bilen såg ut

jag brukar ta bort vitala (dyra) delar om jag skall ställa dom ett tag
och sen låser jag ihop alla hojarna då är det ju alltig nåt larm som går igång
och godbitarna i mitten

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!