Undrar du hur de olika riksdagspartierna ser på hojåkning?

Hur ställer sig partierna till subventioner av skyddsutrustning och larm för mc?
Vad tycker dom man ska göra åt att det är så många som kör utan körkort?
Är partierna intresserade av att sätta ut skyddsräcken för MC istället för vajerräcken utmed vägarna?
Är partierna öppna för att införa fler parkeringsplatser för MC i städerna?

Hoppas det var nåt av intresse :)

Jag skulle egentligen vilja veta hur de ställer sig till att införa; en effektgräns på hojar, förbjuda de effektstarkaste hojarna, införa toppfartsbegränsning på hojar, osv.
Men jag känner att ställer man någon av dessa frågor till dem så får man dem att tro att det är en fråga som är viktig och kan leda till att de försöker genomföra någon av dem.

Så jag skulle nog hellre ställa frågor om saker som skulle gynna motorcyklismen.
T.ex.
Lagkrav på skyddskläder
Ändra lagen så att mc får köra i busskörfält
osv.

Fråga om de har bollar nog att införa regskylt fram. :hihi

Varför inte hinta om försäkringsföretagens affärsetik när det gäller mc-försäkringar. Det är inte olagligt att bete sig som de gör men det borde fan vara det.

Bra förslag varav vissa redan står på min lista. Tänker dock undvika att så några frön (som regskylt fram effektbegränsningar med mera) eftersom det kan slå tillbaka.
Har plöjt partiprogram samt så mycket trafikpolitiskt material (tänk; infrastrukturfrågor osv) att ögonen blöder. Gissa hur många gånger jag hittills stött på ordet motorcykel?

Precis, strunta i frågor som kan så frön som biter oss i arslet vid ett senare tillfälle...

Jag skulle vilja veta hur respektive parti tänker använda sin infrastrukturbudget och vad de har för tidsplan för detta. Där jag åker stora delar av året finns många små landsvägar, men skicket på de flesta av dessa börjar vara under all kritik. De lokala väghållarna skyller på begränsad budget och det har till och med förekommit hot om att riva upp ett antal asfalterade landsvägar för att göra om dem till grusvägar som är billigare att underhålla. De gör inte heller någon hemlighet av att stora delar av deras budget (av nuvarande regering) har omvandlats till motorväg runt Stockholm och trippelspår till en numera nedlagd bilfabrik.

Så sammanfattat - har något parti planer på att att tillsätta pengar för underhåll och renovering av små landsvägar...? Vad är i så fall tidsplanen...? Och gäller detta landsvägar även i min del av landet och inte bara vägar som ligger inom fem mil från huvudstaden...?

# Den nu gällande räckespolitiken stjäl säkerhet och marginaler från oskyddade trafikanter och ger ytterligare av detta till redan skyddade bilister.
Hur länge skall det få fortgå?

# De senaste körkortsreformerna som genomförts utan att ta hänsyn till motorcyklisternas erfarenhet verkar vara kontraproduktiva: en allt större andel motorcyklar framförs nu istället utan körkort, och i detta segment är andelen dödade och svårt skadade orimligt hög.
När är det dags för en körkortsreform som lyssnar på initierad kunskap?

# Blev ombildningen och sammanslagningen till "Trafikverket" riktigt lyckat?
Klarar dom sitt uppdrag?
Vad finns det för planer att staga upp organisationen?

Gällande vajer-räcken, så har jag alltid, alltid undrat: Vad är det för fel på gråsuggor? Dom gör samma jobb, är underhållsfria, lämnar mindre skador på bilen, och slaktar inte motorcyklister.

Visst att vajer-räcket får stopp på bilen fortare, men det är ju primärt ett vapen mot mötesolyckor? :confused:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra