Undrar över HONDA VFR 750F (87-89)

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Hej.

Jag köpte min första MC i juli detta år och det blev en HONDA VFR 750F -89, eftersom detta är min första MC så kan jag egentligen bara jämföra med den BMW 850R som jag övningskörde med på södermalmstrafikskola och några andra som jag provkört. Nu till mitt problem:

Trots att den gick igenom besiktningen utan anmärkningar så undrar jag om det inte är något galet med den, tycker jag den känns väldigt obehaglig att luta sig ner i svängarna med, att svänga överhuvudtaget känns lite märkligt då styret verkar vilja fall innåt när man svänger. Upplever den som instabil i svängarna helt enkelt..

Det här är inget jag upplevt med de andra MC jag testat.

Är det någon som känner igen detta, är det typiskt för modellen eller låter det som att något är skumt?

Tacksam för hjälp!,
TurboUrban

Det du upplever är fullständigt normalt. Faktum är att alla motorcyklar beter sig på det sättet när man lutar dem och INTE samtidigt ger gas (vilket stabiliserar upp motorcykeln).

Om du har nya däck känns detta än värre än om de är lite slitna.

Mitt tipps till dig är därför att pröva med att ge aningen gas i kurvorna (genom HELA) kurvan och se om det inte känns bättre!?

Har du fortfarande en obehagskänsla eller en känsla av att något är fel på hojen. Kolla då över styrlager och hjullager samt ringtryck så att allt är ok!

Lycka till!
// Niklas

om du har ett "plattslitet" bakdäck så kan du få det beteendet du beskriver, annars kan det kanske vara ett lager.

Tack för era svar.

Nu har jag ställt av hondan, men nästa år ska jag kolla upp däck, styrlager, hjullager, ringtryck.. hela baletten.

Tack!

TurboUrban skrev:
Tack för era svar.

Nu har jag ställt av hondan, men nästa år ska jag kolla upp däck, styrlager, hjullager, ringtryck.. hela baletten.

Tack!
ok, som sagt, bakdäcket kan du ju se redan nu om det är platt, så var det på min R6:a när jag köpte den, så jag bytte båda däcken och då försvann det.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis