Undran kring oljebyte

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag är nybörjare och tänkte att olja kan jag fan byta själv med hjälp av min Haynes-manual.

Ur med gamla oljan, läste att om man bara bytte olja skulle man slå i 3.5 liter, så det gjorde jag.
Startade hojen och lät den gå lite varm.
Stängde av och kollade oljenivån. Det syntes inte en någon olja i det lilla fjantiga fönstret. Då ska man slå på lite åt gången till det syns. Började pytsa på. Efter en halvliter står nu oljenivån mitt mellan max och min.
Jag har alltså pytsat i 4 liter för att få rätt nivå när boken säger 3.5.

Varför är det så? :va

är det 3.5 med eller utan filter?

om Haynes-boken du har inte hör till rätt årsmodell så kan det vara det.
det kan faktiskt vara så att det är olika på olika marknader också.
Vad står det i din manual som hör till hojen?
Att du hade hojen upprätt, dvs inte på sidostödet när du kollade nivån antar jag.

....och om den stod upprätt fick den stå så en stund innan nivån kontrollerades = kan ta en stund innan all olja runnit ned och faktisk nivå visas.

Det är lugnt slowroller.

På TRX-tråden (samma motor som du har) är det flera som konstaterar att det går i ca: 4 liter vid ett byte trots vad som står i manualen.

Du är med andra ord inte ensam om denna upplevelse och verkar vara helt normal =)

Det är lugnt slowroller.

På TRX-tråden (samma motor som du har) är det flera som konstaterar att det går i ca: 4 liter vid ett byte trots vad som står i manualen.

Du är med andra ord inte ensam om denna upplevelse och verkar vara helt normal =)

Va bra. Då behöver jag inte vara så värst orolig. :-)

Tur att jag inte bytte filter oxå för då hade jag inte haft tillräckligt med olja. :D

....och om den stod upprätt fick den stå så en stund innan nivån kontrollerades = kan ta en stund innan all olja runnit ned och faktisk nivå visas.

Jag satt på hojen ett bra tag medan den puttrade på tomgång.

Det är samma Haynes-manual för alla TDM, TRX och Supertenere. Det står dock vad som gäller för vilka årsmodeller.
Eftersom det är fler som fått samma chock på den aktuella motormodellen verkar det vara tryckfel.

Last edited:
Tänkte låna tråden och ställa en följdfråga: Mängden olja som anges av tillverkaren, vad anger den, är det maxnivå eller mitt emellan min och max? Någon som vet?

Ett litet tips bara: Byt oljan på HÖSTEN INNAN du vinterförvarar hojen!! inte på våren!

Tänkte låna tråden och ställa en följdfråga: Mängden olja som anges av tillverkaren, vad anger den, är det maxnivå eller mitt emellan min och max? Någon som vet?
Den är ett riktmärke. Sedan kan man få komplettera så att nivån blir bra.

Men jag tror inte jag varit med om att den har varit till maxnivå.

Ok men tips för nästa gång du kontrollerar nivån:

Varmkörd och sedan avstängd, upprätt på plant underlag några minuter = därefter kontrolleras nivån och fortfarande i upprätt läge.

Kontrolleras nivån direkt efter avstängd motor och/eller vid lutning kommer troligtvis inte rätt nivå att ges.

Ok men tips för nästa gång du kontrollerar nivån:

Varmkörd och sedan avstängd, upprätt på plant underlag några minuter = därefter kontrolleras nivån och fortfarande i upprätt läge.

Kontrolleras nivån direkt efter avstängd motor och/eller vid lutning kommer troligtvis inte rätt nivå att ges.

Ok. Det e jävligt pyssligt att kolla nivån alltså. :D
Jag ska roa mig med att kolla hur mycket det skiljer mellan upprätt läge och stående på sidostöd någon dag.

Jo det är ganska exakta doningar... om det ska bli korrekt =) Om min visar säg mitt mellan strecken i upprätt läge så visar den ingenting om jag har den på stödet. Har du i närheten av lika dåligt balanssinne som mig så rekommenderar jag att man är två, surt att tappa hojen =)

Har haft både TRX och TDM och lärde mig rätt fort att
hälla i rätt mängd olja och sedan köra hojen ordentligt driftsvarm
innan jag kollar nivån,dvs köra med hojen åtminstone 10 minuter!

Skulle tro att när du tar ut hojen o böjar köra så kommer nivån
ligga över max!

Been there,done that :D

Jo, det är som flera säger här. Nivån avläser du på upprätt cykel och med varmkörd motor. Du skulle ha haft is i magen och slagit igång härket med 3.5 l och sen toppat upp om det hade behövts.Så som jag har fått det förklarat för mig så ska man kolla oljenivån på våra motorer när de är varma då de har torrsumpssmörjning.Markant skillnad på oljenivå i inspektionsglaset vid kall eller varm motor.

Jo, det är som flera säger här. Nivån avläser du på upprätt cykel och med varmkörd motor. Du skulle ha haft is i magen och slagit igång härket med 3.5 l och sen toppat upp om det hade behövts.Så som jag har fått det förklarat för mig så ska man kolla oljenivån på våra motorer när de är varma då de har torrsumpssmörjning.Markant skillnad på oljenivå i inspektionsglaset vid kall eller varm motor.

Följde ditt råd och tömde ur en halvliter, varmkörde, pytsade på en deciliter och vips va nivån perfekt.
Tack för hjälpen. :Bugar:Bugar

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!