Underställ?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Ska köpa en hjälm från fc-moto.com men funderar även på att köpa ett fint underställ. Har några underställ sedan tidigare men många av dom börjar lukta illa med tiden. Går inte bort när man tvättar det heller.

Kom gärna med tips på bra underställ :tummenupp

Vad är det för underställ du ska ha?
Sj så skulle jag gärna vilja ha tips på svala "sommar"underställ,
men är det inte samma som du söker får jag ta det i en annan tråd.

det är precis sådant underställ jag funderar på. så man slipper vara naken under skinnstället.

Har du problem med lukt är det ull eller bambu som gäller! Håller sig fräscht märkligt länge.
Testar själv ett bambu-underställ från ITAB just nu och är hittills mycket nöjd. www.idefixteko.se

Ull och bambu har också den fördelen att de inte smälter av friktionsvärmen om du går omkull, vilket syntetunderställ kan göra (Ingen skröna, jag pratade med Ambulans-Patrik på Gelleråsen och han hade skurat bort ett antal underställ ur armarna på folk.)

Har du problem med lukt är det ull eller bambu som gäller! Håller sig fräscht märkligt länge.
Testar själv ett bambu-underställ från ITAB just nu och är hittills mycket nöjd. www.idefixteko.se

Ull och bambu har också den fördelen att de inte smälter av friktionsvärmen om du går omkull, vilket syntetunderställ kan göra (Ingen skröna, jag pratade med Ambulans-Patrik på Gelleråsen och han hade skurat bort ett antal underställ ur armarna på folk.)

Tack för dom tipsen! ska kolla in den hemsidan :tummenupp

På vänster sida står det produktsökning sök på bambu

Ibland måste man tänka också, det är lite jobbigt. Tur att det finns folk som gör det åt en.

Priset va juh okej, fast utbudet av storlekar va lite tunt just nu. Man kanske rent utav skulle slå till på ett fempack herrtrosor och en sexig reflexväst om man ändå ska beställa :banana

Hur fungerar ett sånt där bambu ställ? Är det lika svalt som ett ställ i "funktionsmaterial"?
Sitter det tajt på, alltså är det elastiskt? Antar att det är det eftersom att det innehåller elastan? Lite knöligt att få in en typ långärmad t-shirt under.

Här verkar det finnas i storlek annars http://www.magneta.nu/index1.html
eller här http://www.bambooisgreen.se/understall-c-131.html.
Frågan är om man kan ha medium när det är unisex, borde de inte vara mindre i storlekarna då?

Hur fungerar ett sånt där bambu ställ? Är det lika svalt som ett ställ i "funktionsmaterial"?
Sitter det tajt på, alltså är det elastiskt? Antar att det är det eftersom att det innehåller elastan? Lite knöligt att få in en typ långärmad t-shirt under.

Här verkar det finnas i storlek annars http://www.magneta.nu/index1.html
eller här http://www.bambooisgreen.se/understall-c-131.html.
Frågan är om man kan ha medium när det är unisex, borde de inte vara mindre i storlekarna då?

tack för tipset, har beställt ett ställ från magneta, tog i storlek över det jag brukar ta. :tummenupp

Bra tråd! kort fråga bara, vilka material skulle ni säja är svalast? är också på G att köpa ett bra ställ :tummenupp

Det fanns ju något på sidan som hette coolmax, det låter ju bra. Men som någon skrev innan inte så kul att få det inbränt i huden...

tack för tipset, har beställt ett ställ från magneta, tog i storlek över det jag brukar ta. :tummenupp
Var så lite så, satt å letade lite på google då jag är på jakt efter ett underställ själv. Meddela gärna hur storleken var när du fått hem det sen. Bambu lät förövrigt jäkligt bekvämt när man läser texten som står :)

Konsumenttidningen Råd & Rön skriver i sitt senaste nummer om ett växande problem i tvättstugan: stinkande kläder. Energimyndighetens Testlab får ständigt samtal från folk som undrar varför plaggen luktar illa. Enligt Karin J:son Bülow på Testlab kan de nya miljövänliga tvättmedlen bidra till stanken. - Tillväxten av mikroorganismer gynnas av de miljöanpassade kulörtvättmedlen. Organismerna lägger sig som en beläggning i trumman tillsammans med rester efter skölj, säger hon till Råd & Rön. Mörka kläder är känsligare än ljusa, eftersom de tvättas utan blekmedel och blekmedelsförstärkare.
Högre temperatur

Ett tips till den som redan är drabbad är att låta kläderna dra i ättika. Men för att förebygga problemet föreslår experterna att man höjer temperaturen. - Man ska tvätta på 60 grader emellanåt, ibland till och med 90, om man vill slippa illaluktande kläder. Om man alltid tvättar på låga temperaturer är det stor risk att det samlas bakterier i maskinen, säger Helena Nilsson på Energimyndighetens Testlab. Ett annat tips är att inte stänga luckan mellan tvättarna och låta trumman vädra ur.

Så undviker du stinkande kläder
Lämna luckan öppen när du inte tvättar.
Använd extra sköljfunktion.
Tvätta i höga temperaturer med vittvättmedel.
Snåla inte på tvättmedlet.

Så får du bort lukten från maskinen
Rengör maskinen, filter och tvättmedelsfack.
Tillsätt cirka 30 gram citronsyra till tvättmedlet och kör en tom maskin i 90 grader.
Kör därefter maskinen tom igen på samma temperatur med vittvättmedel som innehåller TAED (fungerar inte om maskinen har fått för stora mängder mikroorganismer).

Om kläderna luktar
Låt plaggen dra i 15-20 minuter i 2 dl ättika per 10 liter vatten.
Tvätta därefter som vanligt.
(OBS! Kan orsaka färgförändringar på tyget).

Siden och Ull, får ingen lukt. Syntetställ kan lukta om man har det på sig för länge utan att tvätta, det är bara att tvätta det oftare så slipper nu lukten. Svalaste är Coolmax. Jag har kört med Coolmax länge utan haft problem med lukt. Men som sagt om man vurpar och glider så pass långt att skinnstället går sönder, så kan Synteten bränna fast sig i skinnet. Jag har själv glidit ganska långt på asfalt så stället var precis på väg att gå sönder men understället brände ingenting

Ok, så det börjar inte "bränna" förrän stället går sönder?
Tänkte att det kanske smälte innuti stället pga friktionsvärme,
men då skulle man väl få brännskador själv ändå?

Intressant tråd. Följer !

Jag köpte ett på HiSport Outlet, kostade 100-150kr nånting för tröja och byxa, riktigt prisvärt faktiskt, jag har mitt året runt, och är väldigt nöjd med det! :tummenupp

Vad köpte du? Finns det någon länk?

Är Bambu och Ull svalt?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey