Underskattad hoj

Har kört en nyare modell med det dära VTEC som honda har. Kom inte riktigt överens med systemet, tyckte att motorn kunde få för sig att byta till högeffekt-läge lite när som, gärna mitt i en kurva.

Går tydligen att fixa med något enklare ingrepp, nån givare i luftburken eller nåt. Om det bara är det som stör. Testat av folk i VFR-tråden.
 
Är lagom kul?

Skitbra hoj tveklöst (har en granne som inte åker någonting annat, helt såld!) men för odramatisk för att öka pulsen hos mig. Den saknar nerv på något sätt, den är för...perfekt på ett lite slätstruket sätt.

Mina två cent
 
Går tydligen att fixa med något enklare ingrepp, nån givare i luftburken eller nåt. Om det bara är det som stör. Testat av folk i VFR-tråden.

Man kopplar enkelt bort VTEC effekten och får en betydligt jämnare gång , beskrivs i VFR-tråden.:tummenupp
 
Finns säkert hojar som både är bättre och sämre än en Honda eller övriga japanska märken men faktum är ju att de oftast håller en hög nivå nivå kvalitetsmässigt utan att förfalla till vrak efter några tusen mil där de kör i cirklar kring sina konkurrenter som måste ha den ena specialservicen dyrare än den andra för att överhuvudtaget kunna rulla.

Någon sa att en japansk hoj aldrig kan åldras lika värdigt som t ex en Triumph från sextiotalet men så vitt jag kan se så finns det en hel del äldre Japanska hojar från början av sjuttiotalet i fullt körbart skick.Och med tanke på vad en mc motor får uppleva under sitt liv jämfört med en bil motor så är väl det ett nog så bra betyg.

Så visst kan det bli lite pinsamt på vägen när en Suzuki GSX från början av åttiotalet ibland dyker upp i över tvåhundra bloss och fortfarande verkar trivas förträffligt när den passerar förare på den ena nya maskinen finare än den andra rent tekniskt.Game over. :)
 
Rätta mig om jag har fel samt att jag kanske missförstod syftet med ditt inlägg, men det där är inte en verklig produkt utan en produkt av lite knåpande i PS.

Några skrev att hojen var underskattad och andra att den inte är underskattad. Eftersom jag itne har någon direkt erfarenhet av hojen så Googlade jag... :huvet

syftet med mitt inlägg var alltså: bra eller inte prestanda mässigt, det är en fin cykel iaf.
visste inte att det var en felaktig bild
 
Man kopplar enkelt bort VTEC effekten och får en betydligt jämnare gång , beskrivs i VFR-tråden.:tummenupp

Koppla bort VTEC effekten?:va Mysko beskrivning, är det ens möjligt? Jag fattade det som att det hade med avgasrening att göra. Förstod det som att man tummar lite på värdena utan att fördenskull ta bort all rening och på så sätt blev "puckeln" när resterande ventiler öppnar mindre kännbar.

Du menar alltså att den går som 16-ventilare hela tiden efter åtgärd?




"beskrivs i VFR-tråden"

Verkar eka här...det var därför jag refererade till den tråden.
 
Här är min med mina nya rör, satte på dom för ett par veckor sen. Jag längtar till våren så jag kan lyssna på det goa ljudet. I övrigt är jag sjukt nöjd med hojen
 

Bifogat

  • nya rör 001.jpg
    nya rör 001.jpg
    147.1 KB · Visningar: 153
  • nya rör 002.jpg
    nya rör 002.jpg
    149.1 KB · Visningar: 133
Jag fattar inte varför Honda inte gör dräparcyklar med i-VTEC. Med VTC (steglöst variabla kamvinklar) i kombination med VTEC så får man en motor som kan optimeras både för låg bränsleförbrukning och fina avgasvärden i marchfart, men ändå ge grym effekt uppe i registret. En annan fördel är att man kan få en vridkurva som är nära max redan från lågvarv upp till toppvarv. Jag har en sådan motor i min bil, och med en bra mappning så kan man få bort allt vad effektpuckel i VTEC-övergången heter. Jag har en i det närmaste spikrak effektkurva alltså. Så med den tekniken och möjligen en lite noggrannare mappning av motorerna individuelllt innan de lämnar fabrik, så skulle Honda sopa banan med konkurrenterna på många sätt. Möjligen att systemen ökar vikten en del iofs...
 
Last edited:
Här är min med mina nya rör, satte på dom för ett par veckor sen. Jag längtar till våren så jag kan lyssna på det goa ljudet. I övrigt är jag sjukt nöjd med hojen

Hmm...enkelsvingen är inte dum :tummenupp

Fan att de inte satte den på SP1/SP2:gnissla:gnissla
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top