Underskattad hoj

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Körde en kompis VFR800-05 till carspec idag för besiktning och då slog det mig vilken lagom hoj det är:Billig försäkring,Effekten räcker,går bra på bana,låter bra med slip on,bra sittställning osv.
Verkar outslitlig(har gått 6000 mil,känns ny).
Såg sedan att VFR 800 kommer att tas in till Sverige igen,ca.119.000.
Kan rekomenderas,både som nybörjarhoj och för den aktive.

Kvaliten är hög,det är är ju en Honda.
Ni som har eller har haft VFR.
Är ni/var ni nöjda?

Är det sant att "honda" betyder själlös på japanska?

Allvarligt talat, så är honda ofta ett utmärkt val.
Men de blir ofta underskattade eftersom de inte har någon egenskap som är bäst i konkurensen, utan massor av trevliga, oväntade egenskaper i stället.

Har en 07:a som gått 1200 mil nu.
Antagligen den bästa hoj jag haft, kanske inte bäst på något men månsidig som få.
Går att köra bana med, fungerar kanon.
Utmärkt att åka två på.
Enkelt att slänga på väskorna om man skall åka längre.
En dags tur på 60-80 mil är inga problem

Var såg du att dem återigen skall börja ta in VFR800 ?
Trodde enbart att det numera var VFR800X som gällde.

Vfr

Har en 07:a som gått 1200 mil nu.
Antagligen den bästa hoj jag haft, kanske inte bäst på något men månsidig som få.
Går att köra bana med, fungerar kanon.
Utmärkt att åka två på.
Enkelt att slänga på väskorna om man skall åka längre.
En dags tur på 60-80 mil är inga problem

Var såg du att dem återigen skall börja ta in VFR800 ?
Trodde enbart att det numera var VFR800X som gällde.

Såg den i Hondas monter i Milano,sprang sedan på Roffe från Honda Sverige och han bekräftade det.

verkar vara perfekt om man vill ha en "lagom" hoj , skulle nog fundera på en om jag hadde haft råd med 2 hojjar

ingen vfr är underskatad men den är lagom på allt, de vet nog alla.. kanske lite volvo turbo typ. alla vill inte köra volvo. :tungan

Vfr

ingen vfr är underskatad men den är lagom på allt, de vet nog alla.. kanske lite volvo turbo typ. alla vill inte köra volvo. :tungan

Jo,jag tycker nog att den är underskattad,allt för många newbis pratar om R1,R6,CBR,ZX-9,10 osv.när sanningen är att dom hade lärt sig hojkörningens grunder hundrafalt bättre på en hoj typ.VFR.
Och,dessutom sparat en massa stålar.

Vtr 1000 f med hade sådan innan kostade typ inget att försäkra gick helt med andra burkar och bestyckning

Jag är helnöjd med min VFR.

Framförallt så gillar jag känslan som den förmedlar. Hela hojen känns väldigt solid och välbyggd. Lite som ett kassaskåp utan vara osmidig.

Motorn har en härlig karaktär med mycket vridmoment över hela registret, dock utan effektpucklar vilket göra att den upplevs lite slö, men tittar du på hastighetsmätare så märker du att det går betydligt fortare än vad du trodde. På kurviga vägar så får man bra fart ur kurvor just tack vare att den tillgängliga effekten.
Motorljudet som dovt morrande/sjungande men samtidigt "stort" tycker jag slår radfyror med hästlängder och ligger på samma nivå som tvinnar och sexor. I mina öron låter den helt enkelt som en rejshoj.:Bugar

Chassit är neutralt i sitt uppträdande, den kräver kanske aningen mer bestämdhet när man ska svänga in i kurvan, men väl där så ligger den fint och den bangar inte för att tajta till spåret om det skulle behövas. Bromsarna helt okej, men skulle kunna ha bättre bett.

Utseendet på modellen tycker jag nådde sin höjdpunkt 94-97 och jag förundras över hur en såpass gammal hoj kan se så modern ut idag. Hojen andas RC30/RC45/NR750 och enduranceräser.

Nu ser jag på och använder hojen som betydligt mer sport än vad den egentligen är, men den har en del Honda racingtradition i generna och det gör mycket för att jag ska få den där goa känslan när jag är ute och kör.

Sådär, en 100% partisk och okritisk utläggning om varför VFR(750) är världens bästa hoj;)

Jo,jag tycker nog att den är underskattad,allt för många newbis pratar om R1,R6,CBR,ZX-9,10 osv.när sanningen är att dom hade lärt sig hojkörningens grunder hundrafalt bättre på en hoj typ.VFR.
Och,dessutom sparat en massa stålar.

ja men inte bland inbitna knuttar.
klart newbisarna vill ha r1zxrcbr mm då dom tycker dom e snyggast vid korvmojjen samt att dom inte är ute efter o toura allt för mycket.
vill man enbart köra bombarrepor, glänsa samt köra bana så skulle väl alla välja r1zxrcbr

Har kört en nyare modell med det dära VTEC som honda har. Kom inte riktigt överens med systemet, tyckte att motorn kunde få för sig att byta till högeffekt-läge lite när som, gärna mitt i en kurva.

Det är en bra hoj, men ingen som kört lite oilika hojar kan väl påstå att att den är särskilt rolig?
Som en Volvo, mellanmjölk eller pungspark...

Rätta mig om jag har fel samt att jag kanske missförstod syftet med ditt inlägg, men det där är inte en verklig produkt utan en produkt av lite knåpande i PS.

Och ja, Viffern är en riktigt trevlig hoj. Tung men trevlig om man inte letar sporthoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT