Undersökning - Mobiltele

Slopa eller ej?

• Antal röstningar
    0

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag diskuterade öppningsavgifter och samtalstaxa med Tele2s utvecklingsavdelning häromdagen. Där gick jag in på att jag tyckte att man skulle slopa öppningsavgiften och höja samtalsavgiften lite grann istället.

Men sedan hade vi en del nej-sägare.

Så min fråga är givetvis vad ni tycker är det rätta?

Utgår från att det är öppningsavgiften på samtalet du talar om :)

Skippa den, känns onödigt att betala sånt för ett extremt kort samtal. Tror inte minuttaxan skulle påverkas speciellt mycket av det påslaget.

Vem vet, kanske folk skulle börja ringa mera istället för att sms:a? Men det är väl nog nåt som bara kan hända i min drömvärld..

jag ringer så extremt lite så de rör mig inte i ryggen om de e höga eller låga samtalsavgifter

Jag tog mig själv som exempel. Normalt sett ringer jag KORTA samtal. T.ex. 30-40 sekunder. Då hade jag tjänat kanonbra på att ha lite högre samtalsavgifter och slopad minutavg. Då fick jag mothugg av en kille som menade på att företagsanvändarna alltid ringer längre samtal. Vilket jag i min sedvanliga anda menade var bullshit. De flesta samtal ligger på 1½ minut ungefär. Ringer du sedan 20-30 samtal per dag... Ja då klirrar lovorna hos operatörerna.

Ett jäkla gnäll om priserna. Hur höga mobilräkningar har ni? 4-500?
Om du höjer minuttaxan till 5:- dagtid som den tidigare var kan ni göra ett överslag. Vissa är aldrig nöjda.

Jag bryr mig ärligt talat inte om uppkopplingsavgiften, detta eftersom denna ingår till i mitt abonnemang. Får ringa för hela månadsavgiften.

heinz_p skrev:
Ett jäkla gnäll om priserna. Hur höga mobilräkningar har ni? 4-500?
Om du höjer minuttaxan till 5:- dagtid som den tidigare var kan ni göra ett överslag. Vissa är aldrig nöjda.

Jag bryr mig ärligt talat inte om uppkopplingsavgiften, detta eftersom denna ingår till i mitt abonnemang. Får ringa för hela månadsavgiften.

Nu har jag en tjänstemobil och jag ligger på ca. 90 timmar månadsvis. Det betalar jag iofs inte ett skvatt för men ej heller är denna undersökning för dom som jobbar på telekombolag utan för gemene man. Hade jag haft en mobilräkning på 4-500:- i månaden så hade jag självfallet velat ha sänkta kostnader. Fastpris abonnemangen är kanon till exempel. Om man ringer mycket.

Du har Vodafone som operatör ser jag. Vad händer om du ringer för mer än 399:- (alt. 499:- om du har det abonnemanget)? Då får du pröjsa 69 öre uppkoppling samt 69 öre i minuten. Tycker du det är bra? Hur många minuter har du egentligen tillgodo på ditt abonnemang?

1,38:- i minuten ringer du för under första minuten du gör.

Säg då att du ringer 200 samtal och pratar i 150 minuter.

200*0,69 = 138:-
150*0,69 = 103,50:-

Alltså står uppkopplingsavgiften för nästan 1½ggr dina samtalskostnader.

Men det kanske är guld det... Vad vet jag...

bara en tidsfråga innan uppkopplingsavgiften sänks, telefoner med WLAN(skype osv) är på G, minutavgiften ska vara fast eller noll -ungefär

M.G.F skrev:
Nu har jag en tjänstemobil och jag ligger på ca. 90 timmar månadsvis. Det betalar jag iofs inte ett skvatt för men ej heller är denna undersökning för dom som jobbar på telekombolag utan för gemene man. Hade jag haft en mobilräkning på 4-500:- i månaden så hade jag självfallet velat ha sänkta kostnader. Fastpris abonnemangen är kanon till exempel. Om man ringer mycket.

Du har Vodafone som operatör ser jag. Vad händer om du ringer för mer än 399:- (alt. 499:- om du har det abonnemanget)? Då får du pröjsa 69 öre uppkoppling samt 69 öre i minuten. Tycker du det är bra? Hur många minuter har du egentligen tillgodo på ditt abonnemang?

1,38:- i minuten ringer du för under första minuten du gör.

Säg då att du ringer 200 samtal och pratar i 150 minuter.

200*0,69 = 138:-
150*0,69 = 103,50:-

Alltså står uppkopplingsavgiften för nästan 1½ggr dina samtalskostnader.

Men det kanske är guld det... Vad vet jag...

Jag håller givetvis med om att uppkopplingsavgiften i dagsläget står för en stor del av kostnaden vid kortare samtal.
Jag försvarar inte uppkopplingsavgiften men jag förstår den. De senaste årens prissänkningningar har inneburit att operatörerna har gått med mindre och mindre marginal.
För ca 2-3 år sedan låg minuttaxan på 4-5:-/min dagtid. Uppkopplingsavgiften låg på runt 40-50 öre, dvs hälften av dagens uppkopplingsavgift.
1,5 min samtal = 40 + (4*1,5) = 6,40:-
Idag:
1,5 min samtal = 80 + (0,70*1,5) = 1,85:-

Därav mitt tidigare inlägg. Inte många som är nöjda oavsett. Sänks minutkostnaden så blir uppkopplingsavgiften för hög och viceversa.

Jag jobbar själv inom telecombranschen och det är kanske som du säger att jag inte är helt opartisk. Dock tror jag att uppkopplingsavgiften inom några år kommer försvinna eller bli lägre eftersom konkurrensen på marknaden idag är högre än tidigare.

heinz_p skrev:
De senaste årens prissänkningningar har inneburit att operatörerna har gått med mindre och mindre marginal.

inte länge sen marginalen var 40% eller mer, är nog inte så långt ifrån nu heller

Om dom sänkte fasta avgiften på fast telefoni kanske det skulle löna sig att skaffa det.

MattE. skrev:
Eh.. Detta finns redan hos vodafone sen iallafall flera år tillbaka :tummenupp

Nej... Det är bara Telia och Tele2 som har fast telefoni.

Om du däremot menar fastpris så ja, då har Vodafone och Tele2 detta idag.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg