Undersöka krashad hjälm?

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
tja jag körde av banan och slog i hjälmen i asfalten och den har tappat en plastgrej och fått lite repor och ett märke, utöver det kan jag inte se eller känna nått konstigt med den.

finns det några proffs som kan undersöka hjälmar och kolla om dom är ok?
eller kan man göra det själv om man vet vad man ska leta efter?

Rikard~

De räcker at du tappar hjälmen från 1m så e det bara att kasta skiten.

Försäkringen gäller inte längre och inte skyddet heller!

Fortsätt du o intala dig att hjälmen är ok efter du har dunkat huvet i asfalten :rolleyes:

Shuberth har så du kan skicka in hjälmen om det är en sådan för kontroll och genomgång.
om jag inte minns fel så röntgar de hjälmen och byter de mjukdelr som behövs bytas.

Kostnad 150€ dvs förmodligen samma som din självrisk.

Men allvarligt talat...du måste väl veta att man inte använder en hjälm man har kraschat och slagit i backen!?

Varför tror du annars att det sitter en skylt vid hjälmhyllan i alla mc-affärer med texten: Tappad hjälm = Köpt hjälm

Men allvarligt talat...du måste väl veta att man inte använder en hjälm man har kraschat och slagit i backen!?

Varför tror du annars att det sitter en skylt vid hjälmhyllan i alla mc-affärer med texten: Tappad hjälm = Köpt hjälm

Ja det vet jag, för jag har hört det från andra privatpersoner som i sin tur har hört det från andra privatpersoner osv osv...

Tänkte att nån som verkligen var ordentligt insatt skulle komma och svara med all info och bevisa det.

Litar inte på vanliga människor.

Jag kör själv enligt måttot att så länge som glasfibern inte är skadad så kommer hjälmen att hålla för en krasch till.
Om "plastdelar" går sönder gör inget så länge som inte hjälmen skadas.

Bytar ni som skrivit i tråden hjälm när du kört på en humla i 200 med?

/AleX

Jag kör själv enligt måttot att så länge som glasfibern inte är skadad så kommer hjälmen att hålla för en krasch till.
Om "plastdelar" går sönder gör inget så länge som inte hjälmen skadas.

Bytar ni som skrivit i tråden hjälm när du kört på en humla i 200 med?

/AleX

Ja de gör vi...

Det skulle aldrig falla mig in att byta hjälm för att jag tappat den, om det inte syns några djupare skador. Det är ingen plasmaTV vi pratar om -även om det tycks vara en vanlig uppfattning...

Enligt din beskrivning av skadorna på hjälmen så är det bara att byta ut den.
Använd den gamla när du går på krogen!

Använd sunt förnuft när du undersöker din hjälm det brukar funka:tummenupp

Under min crosskarriär så bytte jag hjälm varje gång jag klotade och slog skallen i backen. Hjälmen är det sista skyddet jag fuskar med.

Under min crosskarriär så bytte jag hjälm varje gång jag klotade och slog skallen i backen. Hjälmen är det sista skyddet jag fuskar med.
I hjälmen har man ju inte direkt nå vettigt o skydda, pungskyddet är det enda jag inte fuskar med. ;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph