Underhållsladdning under semestern?

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Hej, Jag ska på semester i två veckor utan hojen och tänkte om det kanske är bra att man underhållsladdar under denna tid när den bara står?

Om du behöver underhållsladda för två veckor är det nog dax för ett nytt batteri. Det ska du inte behöva.

Min stod i 2-3 månader o lät inte ens trött när jag provstarta. Har du ett friskt batteri ska det inte vara några problem, vill man vara lite på den säkra sidan kan man ju koppla ifrån polerna om man misstänker att hojen drar lite tjyvström eller så.

Ok, tack för de svaren:) Jag var nämligen förbi en mc butik i dag och då fick jag svaret att jag jag ABSOLUT! skulle underhållssladda under dessa två veckor för han menade på att ett mc batteri är som ett datorbatteri. Man ska ladda den fullt sen ladda ur sen fullt etc. Han sa att om man inte underhållssladdar den under dessa två veckor så förlorar den mycket av sin styrka och batteriet blir svagare och typ tappar flera år på livslängd:p

Underhållsladdar han sin barbara (bärbara på eng) om den står i två veckor :va Batterinojja får vi kalla det. I min instruktionsbok står det att man bör underhållsladda batteriet varje månad vid exempelvis vinterförvaring, är ett sk underhållsfritt batteri.

Global tyckte såhär:

"Innan batteriet ställs undan för förvaring ska du ladda det. För att få lägsta möjliga självurladdning ska alltid batterier förvaras så torrt och svalt som möjligt. Ladda batteriet
minst var 4:e månad, gärna oftare. MC-batterier
ska laddas varannan månad."

http://www.global.se/media/4334/laddning_batteri.pdf

Mitt batteri är från 2002. Har inte underhållsladdat det under säsong en enda gång under alla år. Motorcykeln har stått ibland upp mot 6 veckor och startat utan problem. Vintertid plockar jag av batteriet och kopplar på underhållsladdaren ett par gånger så att det är fräscht kommande säsong.

Är batteriet fräscht och väl underhållet och motorcykelns elektronik i prima skick bör det inte vara några problem att låta den stå två veckor.

Mitt batteri är från 2002. Har inte underhållsladdat det under säsong en enda gång under alla år. Motorcykeln har stått ibland upp mot 6 veckor och startat utan problem. Vintertid plockar jag av batteriet och kopplar på underhållsladdaren ett par gånger så att det är fräscht kommande säsong.

Är batteriet fräscht och väl underhållet och motorcykelns elektronik i prima skick bör det inte vara några problem att låta den stå två veckor.

Sounds good to me:tummenupp

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back