Underhållsladda vs bortkopplat batteri

Min nuvarande hoj har stått utomhus hela vintern utan att jag underhållsladdat. Har inte fått några som helst problem med batteriet på den. Samma sak med min förra hoj som också stod utomhus vintertid. Har en känsla av att man gör ett problem av något som inte är ett problem...

Tja, nu har jag fortfarande svårt att lita på detta. Eftersom hojen ska bytas i våras, så tänker jag inte underhållsladda batteriet, och har ingen annan användning av en underhållsladdare.
Jag tänker koppla ur batteriet och ha det i garaget (~15c) och mäta spänningen varje månad, för att sätta punkt på denna "myt".

Tja, nu har jag fortfarande svårt att lita på detta. Eftersom hojen ska bytas i våras, så tänker jag inte underhållsladda batteriet, och har ingen annan användning av en underhållsladdare.
Jag tänker koppla ur batteriet och ha det i garaget (~15c) och mäta spänningen varje månad, för att sätta punkt på denna "myt".

Om du ändå ska mäta spänningen lite då och då så skulle nog jag rekommendera att du låter batteriet sitta kvar i hojen. Självurladdningen är mindre om batteriet förvaras svalare.
Skulle det tappa laddningen så att du misstänker att det skulle kunna frysa så är det bara att slänga på en lånad laddare under några timmar eller ta in batteriet då i så fall. Det är vad jag skulle göra om jag inte hade någon underhållsladdare.

Är batteriet i bra skick räcker det säkert att koppla ur ena polen på batteriet. Det tar tid innan det laddar ur sig själv.

Det förvaras några gamla bilar på vårt sommarställe i Norrland. Istället för att skruva av ena polen har vi satt en strömbrytare (funktionen är densamma). Bilarna brukar starta utan problem trots att de stått upp till ca ett år i taget. De står förvarade i kallgarage.

Annars kan jag verkligen rekommendera en underhållsladdare. De förlänger batteriernas livslängd. Under vintersäsongen brukar jag ladda mitt motorcykel batteri ett par gånger. Min 748R har fortfarande sitt fabriks levererade batteri och det fungerar klanderfritt.

Om du ändå ska mäta spänningen lite då och då så skulle nog jag rekommendera att du låter batteriet sitta kvar i hojen. Självurladdningen är mindre om batteriet förvaras svalare.
Skulle det tappa laddningen så att du misstänker att det skulle kunna frysa så är det bara att slänga på en lånad laddare under några timmar eller ta in batteriet då i så fall. Det är vad jag skulle göra om jag inte hade någon underhållsladdare.

Hojen står i samma garage.:)

Är batteriet i bra skick räcker det säkert att koppla ur ena polen på batteriet. Det tar tid innan det laddar ur sig själv.

Det förvaras några gamla bilar på vårt sommarställe i Norrland. Istället för att skruva av ena polen har vi satt en strömbrytare (funktionen är densamma). Bilarna brukar starta utan problem trots att de stått upp till ca ett år i taget. De står förvarade i kallgarage.

Annars kan jag verkligen rekommendera en underhållsladdare. De förlänger batteriernas livslängd. Under vintersäsongen brukar jag ladda mitt motorcykel batteri ett par gånger. Min 748R har fortfarande sitt fabriks levererade batteri och det fungerar klanderfritt.

Kanske det förlänger åldern på batteriet från 15 till 20 år, men min hoj (och batteri) är 3 år gammal och säljs i våras, så bryr mig inte om livslängden.

Ett bilbatteri går inte att jämföras med ett hojbatteri.

Last edited:
...

Tänk på att du måste belasta batteriet för att få relevant mätdata. Släng på en eller två halogenlampor t.ex.

Är det någon skillnad på underhållsladdare resp en vanlig laddare? Funtar på att köpa biltemas laddare för 89 spänn och ladda gel-batteriet ett par ggr/månad då hojen inte används, bra/dålig ide?

Är det någon skillnad på underhållsladdare resp en vanlig laddare?

En underhållsladdare är precis som det låter tänkt att underhålla ett batteri och hindra det från att ladda ur sig totalt. Den är inte särskilt lämplig om batteriet är helt urladdat. Det tar rätt lång tid på sig att ladda upp ett tomt batteri. Har ofta fått låna ut min CTEK laddare till vänner som fått problem med sina bil/mc batterier.

En underhållsladdare kan du lämna inkopplad på batteriet. Den av CTEK typ är intelligent och avbryter laddningen om något är fel på batteriet och den skyddar elektroniken i bilen eller motorcykeln.

Hur intelligent en vanlig laddare är vet jag inte. Man måste väl passa den?

Oj, håller batterier verkligen så länge? Mitt batteri är typ 10 år och det är helt kaputt! Antingen det eller så är det nån sladd som sitter löst:gnissla

Nej, det gör de inte. Iaf inte de jag stött på under min livstid. Bytte i en Opel på jobbet idag, var orginal från -00 och helt slut. I egna bilen bytte jag -07 och det är en -99:a.
Håller ungefär lika bra i motorcyklar om man sköter dom under vinterhalvåret då de oftast inte används, till skillnad från bilar.

Om man anser både MC och batteri som slit och släng och klubbar säl på fritiden samtidigt som man kastar batterier i naturen, eller att man har mer pengar än man hinner göra av med, kan man skita i att sköta sina batterier.

Upp till var och en.

Är det någon skillnad på underhållsladdare resp en vanlig laddare? Funtar på att köpa biltemas laddare för 89 spänn och ladda gel-batteriet ett par ggr/månad då hojen inte används, bra/dålig ide?

Undrar samma sak :va Hur hög ska spänningen vara på ett ok batteri? Ska man mäta det när hojen är igång eller?

full laddat och in med det i frysen över vintern

Äntligen en som fattat :tummenupp

Den kemiska processen avstannar när det blir kallt, så batterierna självurladdas eller åldras väldigt långsamt när dom ligger i frysen eller kallt, självurladdningen halveras om du sänker tempen med 10°C
Och slänger du in batteriet i frysen så sänker man tempen cirka 40°C då minskar självurladdningen från 6 månader till 96 månader :gnissla

Att batterier urladdas när det är kallt är en gammal myt, men däremot tappar det i kapacitet när det är kallt som återkommer när batteriet blir varmt igen

Förvarar alltid mina AA och AAA batterier i frysen, behöver bara värmas till rumstemperatur i 15 minuter så funkar dom normalt!

/Stefan

Har en timer som jag kan ställa så den ger ström 10 minuter per dygn. Bra eller dålig ide att koppla in laddaren med den på hojen och låta den sitta där i vinter?

Undrar samma sak :va Hur hög ska spänningen vara på ett ok batteri? Ska man mäta det när hojen är igång eller?

När hojen är avstängd ska det ligga omkring 12.5v.
När hojen är igång ska den ge ca 14.5v.

Skillnaden mellan underhåll och vanlig är att ctek vet när batteriet är fyllt och slutar ladda då. Har du en vanlig laddare och låter den stå i i en månad så överladdas batteriet.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!