Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ingen?:S
Tack för alla svar, dom öste ju på plötsligt!Så detta betyder att mitt batteri har troligt blivit förstört under vintern, för att jag bara hade det urkopplat (kolla min tråd i tek. o mekhörnan). Låter ganska radikalt..
Men batteriet var inte urladdat heller, när jag la det tillbaka, hojjen klara av flera starter, tror typ 5st, utan att det hann laddas nåt (hojen gick bara nån minut).
Båtbatteriet har vi haft nu i ca 10 år varje vinter utan att ladda, och fungerar gott än så länge.. Annan sort på batteri?
Köp en Ctek och släng på den ett dygn så ska du se att det funkar prima.![]()
Tack för alla svar, dom öste ju på plötsligt!Så detta betyder att mitt batteri har troligt blivit förstört under vintern, för att jag bara hade det urkopplat (kolla min tråd i tek. o mekhörnan). Låter ganska radikalt..
Men batteriet var inte urladdat heller, när jag la det tillbaka, hojjen klara av flera starter, tror typ 5st, utan att det hann laddas nåt (hojen gick bara nån minut).
Båtbatteriet har vi haft nu i ca 10 år varje vinter utan att ladda, och fungerar gott än så länge.. Annan sort på batteri?
Jep har redan kollat in!
Men det hjälper ju inte ifall ja redan lyckats förstöra batteriet.
Det är som med tandborstning.
Man borstar tänder för att slippa hål. Har man redan hål så är det försent.
Lika med batteriladdning. Man ska ladda batteriet i förebyggande syfte. Är det redan urladdat så är risken väldigt stor att det är försent. MEN, ibland har man tur också.
Så köp en laddare och använd den flitigt, även när det inte behövs......
CTEK XS3600 är en väldigt bra och prisvärd laddare.
Mats
Det är som med tandborstning.
Man borstar tänder för att slippa hål. Har man redan hål så är det försent.
Mats
Har inte riktigt fått detta klart för mig.
Vad är den direkta orsaken till att man underhållsladdar batteriet under vintern?
Vad är det för skillnad till att man endast kopplar lös kablarna?
Trodde jag sabbat batteriet i tjejens hoj förra vintern,tog ut hojen och den sa bara klick.
Satte på laddning några timmar och inga problem,startade som den skulle hela den dagen,dröjde 3 dagar till vi skulle ut igen och det sa bara klick igen,den gången rullade vi igång den och det funkade hela dagen igen.
Nästa gång(dagen efter)samma visa.
Började då sätta på laddning varje gång vi kom hem fram till sommaren(detta var i april)och efter det verkar det ha hämtat sig igen,samma sitter fortfarande i och ingen extraladdning har behövts.
Verkar som det går att rädda sjuka batterier bara dom inte är helt avdödade.
Laddaren är en ctek zafir 90,en femhundring på claes olsson.
Henrik
Är det någon som provat att ladda batteriet "baklänges", dvs +på- & -på+? Sägs ju kunna reparera ett batteri.
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |