Underhållsladda vs bortkopplat batteri

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har inte riktigt fått detta klart för mig.
Vad är den direkta orsaken till att man underhållsladdar batteriet under vintern?
Vad är det för skillnad till att man endast kopplar lös kablarna?
 
ALLA Bly/Syra-batterier, även gelbatterier och slutna, har en viss självurladdning. Mycket beror på hur batteriet förvaras, ju lägre temperatur, desto mindre laddas det ur. Samtidigt är det en viss risk att förvara batteriet kallt. Ett dåligt laddat batteri kan frysa sönder och bli förstört.

Batteriet mår alltid bäst av att vara fulladdat, därför är en underhållsladdare (t.ex. CTek) som står på hela vintern att rekommendera.
 
Jag vet bara att ett batteri med underhållsladdning på mår bra och ett utan mår inte så bra. Tror det har något med att det bildas sulfat på polerna när det är dåligt laddat.
 
När jag var liten fick jag lära mig att blyackar addar ur sig själva och att de tar stor skada av djupurladdningar, en blyack som tömts helt lär förlora upp till 30% av sin kapacitet direCkt.

Originalbatteriet lär vara av väldigt hög kvalitet, utbytesbatterier (även "original") lär vara betydligt sämre så man ska vårda sitt originalbatteri ömt.
(Antar att det är samma fenomen som att ett original avgassystem till en Audi går ca 18.000 mil medans ett "original" ersättningsystem håller 3.000-4.000 mil.)

Det finns alltid folk som vet mer men detta är sagan så som jag fått den berättad för mig.
 

Om du underhållsladdar batteriet behåller batteriet sin nuvarandestyrka....tar du ut batteriet och bara låter det stå blir det så småningom dåligt.... tappar laddning osv. Står det tillräckligt länge (ca 3-4 månader beroende på batteri) kan det bli så att du bara har halva "kraften kvar, eller mindre" dvs... batteriet får lättare att dö och du kan inte starta hojen om den stått stilla en tid.... kort och gått, ladda batteriet, annars kanske du bara kan ha hojen stillastående några dagar så är batteriet helt slut.
 
Tack för alla svar, dom öste ju på plötsligt!:) Så detta betyder att mitt batteri har troligt blivit förstört under vintern, för att jag bara hade det urkopplat (kolla min tråd i tek. o mekhörnan). Låter ganska radikalt..:( Men batteriet var inte urladdat heller, när jag la det tillbaka, hojjen klara av flera starter, tror typ 5st, utan att det hann laddas nåt (hojen gick bara nån minut).
Båtbatteriet har vi haft nu i ca 10 år varje vinter utan att ladda, och fungerar gott än så länge.. Annan sort på batteri?
 
Tack för alla svar, dom öste ju på plötsligt!:) Så detta betyder att mitt batteri har troligt blivit förstört under vintern, för att jag bara hade det urkopplat (kolla min tråd i tek. o mekhörnan). Låter ganska radikalt..:( Men batteriet var inte urladdat heller, när jag la det tillbaka, hojjen klara av flera starter, tror typ 5st, utan att det hann laddas nåt (hojen gick bara nån minut).
Båtbatteriet har vi haft nu i ca 10 år varje vinter utan att ladda, och fungerar gott än så länge.. Annan sort på batteri?

Köp en Ctek och släng på den ett dygn så ska du se att det funkar prima. :tummenupp
 
Tack för alla svar, dom öste ju på plötsligt!:) Så detta betyder att mitt batteri har troligt blivit förstört under vintern, för att jag bara hade det urkopplat (kolla min tråd i tek. o mekhörnan). Låter ganska radikalt..:( Men batteriet var inte urladdat heller, när jag la det tillbaka, hojjen klara av flera starter, tror typ 5st, utan att det hann laddas nåt (hojen gick bara nån minut).
Båtbatteriet har vi haft nu i ca 10 år varje vinter utan att ladda, och fungerar gott än så länge.. Annan sort på batteri?

Just båt/fritidsbatterier brukar vara tillverkade för att bland annat klara djupurladdningar mycket bättre, utan att ta så mycket skada som ett vanligt startbatteri gör. Åtminstone den sorten vi saluför på jobbet.

Jep har redan kollat in!:tummenupp
Men det hjälper ju inte ifall ja redan lyckats förstöra batteriet.

Den har säkert tagit en del skada, men jag har lyckats få mitt bilbatteri att överleva ett halvår till genom att ladda den med en riktig laddare i 24h. Då var batteriet ganska slut trodde jag då det inte gick att starta bilen igen om man hade kört mindre än 10km mellan starterna.
 
Last edited:
Det är som med tandborstning.
Man borstar tänder för att slippa hål. Har man redan hål så är det försent.

Lika med batteriladdning. Man ska ladda batteriet i förebyggande syfte. Är det redan urladdat så är risken väldigt stor att det är försent. MEN, ibland har man tur också.

Så köp en laddare och använd den flitigt, även när det inte behövs......
CTEK XS3600 är en väldigt bra och prisvärd laddare.

Mats
 
Det är som med tandborstning.
Man borstar tänder för att slippa hål. Har man redan hål så är det försent.

Lika med batteriladdning. Man ska ladda batteriet i förebyggande syfte. Är det redan urladdat så är risken väldigt stor att det är försent. MEN, ibland har man tur också.

Så köp en laddare och använd den flitigt, även när det inte behövs......
CTEK XS3600 är en väldigt bra och prisvärd laddare.

Mats

Hade nog tänkt satsat på en XC800. Som tidigare postat så var ju batteriet inte urladdat, utan startade hojen 5ggr irad när jag startade upp den efter vinterdvalan! Kanske är nåt annat fel också, måst kolla mera ikväll!
 
Eftersom min hoj inte står i +20 grader hela vintern så plockar jag alltid ur batteriet och förvarar det inne i bostaden. 1-2 gånger under vintern tar jag fram underhållsladdaren och laddar i ett dygn. Jag har gjort såhär i 8 säsonger med 3 olika hojar och det har fungerat perfekt. Batterierna har hållt bra och levererat bra med ström vid säsongspremiären.
 
Min nuvarande hoj har stått utomhus hela vintern utan att jag underhållsladdat. Har inte fått några som helst problem med batteriet på den. Samma sak med min förra hoj som också stod utomhus vintertid. Har en känsla av att man gör ett problem av något som inte är ett problem...
 
Trodde jag sabbat batteriet i tjejens hoj förra vintern,tog ut hojen och den sa bara klick.

Satte på laddning några timmar och inga problem,startade som den skulle hela den dagen,dröjde 3 dagar till vi skulle ut igen och det sa bara klick igen,den gången rullade vi igång den och det funkade hela dagen igen.

Nästa gång(dagen efter)samma visa.

Började då sätta på laddning varje gång vi kom hem fram till sommaren(detta var i april)och efter det verkar det ha hämtat sig igen,samma sitter fortfarande i och ingen extraladdning har behövts.
Verkar som det går att rädda sjuka batterier bara dom inte är helt avdödade.

Laddaren är en ctek zafir 90,en femhundring på claes olsson.

Henrik
 
Är det någon som provat att ladda batteriet "baklänges", dvs +på- & -på+? Sägs ju kunna reparera ett batteri.
 
Har inte riktigt fått detta klart för mig.
Vad är den direkta orsaken till att man underhållsladdar batteriet under vintern?
Vad är det för skillnad till att man endast kopplar lös kablarna?

Anledningen till att man vill underhållsladda batteriet är att blybatterier har en viss självurladdning.
Man brukar vid överslagsräkning räkna med att blybatterier har en självurladdning på ca 10%/månad i varm väderlek och ca 1%/månad vid vintertemperatur.

Med andra ord. Har du hojen stående inne så kommer batteriet att tappa 10% av sin laddning varje månad. Efter 5 månader är då batteriet bara drygt halvladdat.
Har du hojen stående ute under vintern så har det bara tappat kanske drygt 5% av sin laddning under samma vinterförvaring.
Med andra ord. Vid vinderförvaring i kallgarage skall man typiskt sett inte behöva någon underhållsladdning då självurladdningen är väldigt liten.

Samtidigt är det en risk med att om batteriet av någon anledning laddas ur när man har det kallt då ett urladdat batteri fryser avsevärt lättare än ett fulladdat. Fryser batteriet får man sulfatering av blyplattorna plus att dom rubbas i sina positioner och då är batteriet slut.

Alla batterier sulfaterar lite om dom står urladdade. Detta går fortare när det är varmt än kallt men fortast om det fryser.

Med andra ord. Står hojen kallt under vintern och du inte har någonting som drar tjuvström på hojen (eller kopplar ur batteriet) så behöver du egentligen inte underhållsladda det. Det ska klara sig ganska bra i alla fall.
Står hojen (och batteriet) varmt är självurladdningen högre och då är det mer eller mindre nödvändigt att underhållsladda om den står en längre tid.

Men det är ju aldrig någon dum ide att ha en underhållsladdare inkopplad. Då slipper du fundera.

Vad gäller ditt nuvarande batteri så finns det egentligen bara ett sätt att få reda på om det är friskt. Startar hojen utan problem så kör vidare med samma batteri. Startar den inte eller det känns som om startmotorns ork är väldigt tveksam så byt ut det så du slipper riskera att bli stående någonstans med en hoj som inte startar.
 
Trodde jag sabbat batteriet i tjejens hoj förra vintern,tog ut hojen och den sa bara klick.

Satte på laddning några timmar och inga problem,startade som den skulle hela den dagen,dröjde 3 dagar till vi skulle ut igen och det sa bara klick igen,den gången rullade vi igång den och det funkade hela dagen igen.

Nästa gång(dagen efter)samma visa.

Började då sätta på laddning varje gång vi kom hem fram till sommaren(detta var i april)och efter det verkar det ha hämtat sig igen,samma sitter fortfarande i och ingen extraladdning har behövts.
Verkar som det går att rädda sjuka batterier bara dom inte är helt avdödade.

Laddaren är en ctek zafir 90,en femhundring på claes olsson.

Henrik

Ctek laddaren ska kunna avhjälpa viss sulfatering så den kan säkerligen rädda ett batteri som inte är alltför illa åtgånget.

Är det någon som provat att ladda batteriet "baklänges", dvs +på- & -på+? Sägs ju kunna reparera ett batteri.

Jo. Tanken är att man på så sätt ska tvinga bort sulfateringen från blyplattorna. Det är dock långt ifrån säkert att det funkar och det funkar inte med alla laddare. Det jag hört om det är att man kan få tillbaka en del av kapaciteten men det blir långt ifrån lika bra som nytt.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top