Underhållsladda batteri

Salle1428

#3520
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Koppla kabeln direkt till batteriets poler så kommer det att fungera alldeles utmärkt. Den eminenta snabbkopplingen placerar du så att den är skyddad men enkel att komma åt. Då kan du koppla in laddaren så fort du parkerat hojen och behöver inte bekymra dig mer. Ctek-laddaren kommer att underhålla batteriet tills det är dags att kasta om ca 10 år eller nå't.:tummenupp
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag fick en ctec 3600 xs i julklapp och nu är det verkligen på tiden att cykeln får sig en liten underhållsladd. Jag är dock lite osäker på hur jag ska montera "snabb kabeln" (precis en sådan som finns på bilden ovan) jag antar att + går till batteriets +pol, men den andra sladden. Ska den moteras i ramen (jord) eller ska man helt enkelt sätta den på batteriets andra pol? Jag har fått för mig att det finns en massa att tänka på när det gäller batterityper och laddning. Min hoj är en ZX-6R 2007a, Tacksam för tips.

du kan montera den både direkt på batteriet (Rött till Rött och Svart till Svart)
Eller Rött till Rött och Svart till ramen det kommer att fungera precis lika bra Så lycka till med monteringen
 

_joppe_

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2010
Ort
Tranås jao!
Hoj
z750 -09
Vad är det för Kabel?

Jag tog ur batteriet i min z 750 (2009), men tog även isär en annan kabel som var lite i vägen(som löpte över batteriet) när jag skulle få ur batteriet, någon clips-snabbkoppling på sladden typ, vet nån vad det är för kabel? ingen fara att ta isär den antar jag ?
 
Last edited:

Mackan_HBG

Buskisförare
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Himma
Hoj
Njae, eller?
Jag tog ur batteriet i min z 750 (2009), men tog även isär en annan kabel som var lite i vägen(som löpte över batteriet) när jag skulle få ur batteriet, någon clips-snabbkoppling på sladden typ, vet nån vad det är för kabel? ingen fara att ta isär den antar jag ?



Har du powercommander monterat?
Ganska säker på att det är den kabeln isf.
Nej, ingen fara att koppla bort, glöm inte koppla in igen bara :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jobbar på en firma som säljer c-tec laddare. Hade besök av deras säljare för några veckor sedan. Hojtok som man e måste man ju även diskutera laddare till hojar.
Han poängterade vikten av at inte koppla på de större laddarna för bil utan rekomenderade xs800 eller xs 3600.
Finns även extra kablar att köpa som man skruvar fast på batteriet. Bra för den som har fleja hojar(som jag).
Var även väldigt viktigt att man inte kortar kablarna till ladddaren utan behåller den ursptungliga längden. Ökar man längden bör man tänka på att använda kabel med tillräcklig ledningsarea. Man lurar lätt en c-tec. Sen dividerade vi dessutom om ctec eller ladac hade den bästa laddaren men det är en annan historia.

Nej. Man ska ju försöka hålla sig under 0,1C i laddström om man ska vara snäll mot batteriet. Det går att kräma på med mer ström men risken är att det blir elektrolytisk delning av vattnet i batterisyran då. det är därför man inte ska använda en för kraftig laddare till ett litet batteri.

Det där med kabellängden däremot är inte riktigt så noga som han kanske lät påskina. Dom förändringar som du kan få genom att variera längden på kablarna med någon halvmeter hit eller dit är helt försumbara i jämförelse med själva batteriet som är det som laddaren övervakar.
Vore det verkligen så känsligt som han påstår så skulle man under inga omständigheter kunna ansluta laddaren med en anslutning på +polen och en till valfri metalldel på hojen som dom ju rekommenderar.

Däremot kan jag nog tänka mig att dom tycker att kreti och pleti ska låta bli att kapa och skarva i kablarna för dom har säkerligen fått in ett och annat fall med reklamationsförsök för att folk som helt enkelt inte har ett dugg koll har kapat och sedan inte fått en säker anslutning när dom kopplat ihop det igen eller folk som skarvat laddkabeln med telefontråd och sedan undrar varför den laddar så dåligt. Det finns ju gränser för vad laddaren klarar av liksom.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Står det att laddaren ska klara 1,2ah-120ah så borde den ju göra det, är ju trevligt att kunna ladda både hoj och bil med samma laddare vid behov... (inte samtidigt då... ;)

edit:hade ctek varit smarta hade dom ju bara gjort en liten-batteri och en stor-batteri symbol så hade dom sluppit göra flera olika modeller av laddaren till land o sjö...
 

_joppe_

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2010
Ort
Tranås jao!
Hoj
z750 -09
Har du powercommander monterat?
Ganska säker på att det är den kabeln isf.
Nej, ingen fara att koppla bort, glöm inte koppla in igen bara :tummenupp

Nä, jag har inte power commander. . .men var bara lite nyfiken vad det kan vara för kabel. . .Har nyss köpt bågen och är inte mekartypen. . men kanske kan bli i framtiden. .vem vet :) hej
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
...
edit:hade ctek varit smarta hade dom ju bara gjort en liten-batteri och en stor-batteri symbol så hade dom sluppit göra flera olika modeller av laddaren till land o sjö...

Tvärtom, ju fler modeller de saluför desto fler tror kunderna att de måste köpa vilket är bra för Ctek. En för båten, en för hojen, en för bilen, etc. etc.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tvärtom, ju fler modeller de saluför desto fler tror kunderna att de måste köpa vilket är bra för Ctek. En för båten, en för hojen, en för bilen, etc. etc.

Precis samma ruttna affärsstrategi som motorcykeltillverkarna använder då! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tvärtom, ju fler modeller de saluför desto fler tror kunderna att de måste köpa vilket är bra för Ctek. En för båten, en för hojen, en för bilen, etc. etc.

Precis...

Det är ju samma skal fast olika tryck på dem.... För priset av lite grafik kan man sälja specialiserade laddare till alla områden. Och där finns säkert gott om båtfolk som måste ha en specifik båtladdare....

Jag vill ha en ctek som kan ladda 5st hojbatteri individuellt...
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
En båtladdare måste man ju ha. Spelar ingen roll att den kostar fem gånger mer än en billaddare med samma spec.
 

akita1

Medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Honda vf 1000r -84
Jag fick en ctec 3600 xs i julklapp och nu är det verkligen på tiden att cykeln får sig en liten underhållsladd. Jag är dock lite osäker på hur jag ska montera "snabb kabeln" (precis en sådan som finns på bilden ovan) jag antar att + går till batteriets +pol, men den andra sladden. Ska den moteras i ramen (jord) eller ska man helt enkelt sätta den på batteriets andra pol? Jag har fått för mig att det finns en massa att tänka på när det gäller batterityper och laddning. Min hoj är en ZX-6R 2007a, Tacksam för tips.

Jag satt fast båda trådarna på Batteriet. Röd till + och svart på -. sen är det bara ladda !
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top