Underhållsladda batteri

Koppla kabeln direkt till batteriets poler så kommer det att fungera alldeles utmärkt. Den eminenta snabbkopplingen placerar du så att den är skyddad men enkel att komma åt. Då kan du koppla in laddaren så fort du parkerat hojen och behöver inte bekymra dig mer. Ctek-laddaren kommer att underhålla batteriet tills det är dags att kasta om ca 10 år eller nå't.:tummenupp
 
Jag fick en ctec 3600 xs i julklapp och nu är det verkligen på tiden att cykeln får sig en liten underhållsladd. Jag är dock lite osäker på hur jag ska montera "snabb kabeln" (precis en sådan som finns på bilden ovan) jag antar att + går till batteriets +pol, men den andra sladden. Ska den moteras i ramen (jord) eller ska man helt enkelt sätta den på batteriets andra pol? Jag har fått för mig att det finns en massa att tänka på när det gäller batterityper och laddning. Min hoj är en ZX-6R 2007a, Tacksam för tips.

du kan montera den både direkt på batteriet (Rött till Rött och Svart till Svart)
Eller Rött till Rött och Svart till ramen det kommer att fungera precis lika bra Så lycka till med monteringen
 
Vad är det för Kabel?

Jag tog ur batteriet i min z 750 (2009), men tog även isär en annan kabel som var lite i vägen(som löpte över batteriet) när jag skulle få ur batteriet, någon clips-snabbkoppling på sladden typ, vet nån vad det är för kabel? ingen fara att ta isär den antar jag ?
 
Last edited:
Jag tog ur batteriet i min z 750 (2009), men tog även isär en annan kabel som var lite i vägen(som löpte över batteriet) när jag skulle få ur batteriet, någon clips-snabbkoppling på sladden typ, vet nån vad det är för kabel? ingen fara att ta isär den antar jag ?



Har du powercommander monterat?
Ganska säker på att det är den kabeln isf.
Nej, ingen fara att koppla bort, glöm inte koppla in igen bara :tummenupp
 
Jobbar på en firma som säljer c-tec laddare. Hade besök av deras säljare för några veckor sedan. Hojtok som man e måste man ju även diskutera laddare till hojar.
Han poängterade vikten av at inte koppla på de större laddarna för bil utan rekomenderade xs800 eller xs 3600.
Finns även extra kablar att köpa som man skruvar fast på batteriet. Bra för den som har fleja hojar(som jag).
Var även väldigt viktigt att man inte kortar kablarna till ladddaren utan behåller den ursptungliga längden. Ökar man längden bör man tänka på att använda kabel med tillräcklig ledningsarea. Man lurar lätt en c-tec. Sen dividerade vi dessutom om ctec eller ladac hade den bästa laddaren men det är en annan historia.

Nej. Man ska ju försöka hålla sig under 0,1C i laddström om man ska vara snäll mot batteriet. Det går att kräma på med mer ström men risken är att det blir elektrolytisk delning av vattnet i batterisyran då. det är därför man inte ska använda en för kraftig laddare till ett litet batteri.

Det där med kabellängden däremot är inte riktigt så noga som han kanske lät påskina. Dom förändringar som du kan få genom att variera längden på kablarna med någon halvmeter hit eller dit är helt försumbara i jämförelse med själva batteriet som är det som laddaren övervakar.
Vore det verkligen så känsligt som han påstår så skulle man under inga omständigheter kunna ansluta laddaren med en anslutning på +polen och en till valfri metalldel på hojen som dom ju rekommenderar.

Däremot kan jag nog tänka mig att dom tycker att kreti och pleti ska låta bli att kapa och skarva i kablarna för dom har säkerligen fått in ett och annat fall med reklamationsförsök för att folk som helt enkelt inte har ett dugg koll har kapat och sedan inte fått en säker anslutning när dom kopplat ihop det igen eller folk som skarvat laddkabeln med telefontråd och sedan undrar varför den laddar så dåligt. Det finns ju gränser för vad laddaren klarar av liksom.
 
Står det att laddaren ska klara 1,2ah-120ah så borde den ju göra det, är ju trevligt att kunna ladda både hoj och bil med samma laddare vid behov... (inte samtidigt då... ;)

edit:hade ctek varit smarta hade dom ju bara gjort en liten-batteri och en stor-batteri symbol så hade dom sluppit göra flera olika modeller av laddaren till land o sjö...
 
Har du powercommander monterat?
Ganska säker på att det är den kabeln isf.
Nej, ingen fara att koppla bort, glöm inte koppla in igen bara :tummenupp

Nä, jag har inte power commander. . .men var bara lite nyfiken vad det kan vara för kabel. . .Har nyss köpt bågen och är inte mekartypen. . men kanske kan bli i framtiden. .vem vet :) hej
 
...
edit:hade ctek varit smarta hade dom ju bara gjort en liten-batteri och en stor-batteri symbol så hade dom sluppit göra flera olika modeller av laddaren till land o sjö...

Tvärtom, ju fler modeller de saluför desto fler tror kunderna att de måste köpa vilket är bra för Ctek. En för båten, en för hojen, en för bilen, etc. etc.
 
Tvärtom, ju fler modeller de saluför desto fler tror kunderna att de måste köpa vilket är bra för Ctek. En för båten, en för hojen, en för bilen, etc. etc.

Precis samma ruttna affärsstrategi som motorcykeltillverkarna använder då! :)
 
Tvärtom, ju fler modeller de saluför desto fler tror kunderna att de måste köpa vilket är bra för Ctek. En för båten, en för hojen, en för bilen, etc. etc.

Precis...

Det är ju samma skal fast olika tryck på dem.... För priset av lite grafik kan man sälja specialiserade laddare till alla områden. Och där finns säkert gott om båtfolk som måste ha en specifik båtladdare....

Jag vill ha en ctek som kan ladda 5st hojbatteri individuellt...
 
En båtladdare måste man ju ha. Spelar ingen roll att den kostar fem gånger mer än en billaddare med samma spec.
 
Jag fick en ctec 3600 xs i julklapp och nu är det verkligen på tiden att cykeln får sig en liten underhållsladd. Jag är dock lite osäker på hur jag ska montera "snabb kabeln" (precis en sådan som finns på bilden ovan) jag antar att + går till batteriets +pol, men den andra sladden. Ska den moteras i ramen (jord) eller ska man helt enkelt sätta den på batteriets andra pol? Jag har fått för mig att det finns en massa att tänka på när det gäller batterityper och laddning. Min hoj är en ZX-6R 2007a, Tacksam för tips.

Jag satt fast båda trådarna på Batteriet. Röd till + och svart på -. sen är det bara ladda !
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top