Underhåll av hojen

Jag skriver allt i ett block. Det är sex sidor klotter än så länge.
 
Varje hoj har en egen pärm i garaget.

Eftersom det är mina hojar behöver jag inte följa några miltal utan gör det jag tycker behövs! :)
 
Har en pärm specifikt för hojen där jag lägger in sådant som kan vara av betydelse. Mest för min egen skull. Sparar inte allt. Finns ingen anledning till det.
 
Excelfil med flikar för Logg, Tankning, Service o andra åtgärder, Inköp/kostnader, Specar (däckdimensioner, batteriets yttermått etc).
 
Hur sjutton har ni tid med pärmar å excelfiler å gud vet vad? Ut och kör med er istället för att lägga tiden på kontoret! :dummer :D
 
Hur sjutton har ni tid med pärmar å excelfiler å gud vet vad? Ut och kör med er istället för att lägga tiden på kontoret! :dummer :D

Inte för jag kör med pärmar o excelfiler, men har man tid att kommentera på sporthoj har man också tid att skriva in ett datum och miltal i en helt vanlig text-fil när man t.ex gjort ett rembyte eller justerat ventilerna :D
Vilket faktiskt är vettigt att ha koll på.

Själv sorterar jag in mina fordon(och övriga projekt) i mappar, så där ligger all info. Service-manualer, historik, bilder etc etc.
Vilket är ett måste om du bygger om och använder delar från flera olika hojar då du inte längre kan byta ut en eventuell trasig del mot en original-del.

Typ så här : uto.png
(blandat framtida, gamla och nuvarande projekt)
 
Last edited:
Excelfil med flikar för Logg, Tankning, Service o andra åtgärder, Inköp/kostnader, Specar (däckdimensioner, batteriets yttermått etc).

Tankningar? Knappar du alltså in varje gång du tankar hojen? Kul info kanske men känns ju en aning överambitiöst.
Samtidigt är det ju häftigt med dom som har såna där super loggar på, vad som helst egentligen. Själv kör jag bara med minnet på hojen. Lat och känns som att den inte är värd så mkt att nån servicebok spelar någon roll för värdet. Annat med bilen där det ramlar iväg många tusenlappar om man fuskar med boken.

(Fan fick googla stavningen på ambitiös, hur jäkla dålig har man blivit på stava egentligen?:huvet)
 
Kör för lite och servar för ofta. Brukar lägga in en notering i serviceboken om den finns till hands, men kollar aldrig bakåt. Kör på känn helt enkelt.
 
För den som har en hoj några år och sedan skaffar en annan är det naturligtvis inte lönt att skriva upp saker men om man har flera hojar länge kan det vara bra att ha koll om minnet inte klarar allt.:)

Att skriva upp tankningar låter överdrivet tills man märker att förbrukningen går upp utan att man fullgasat på Autobahn... Med koll på förbrukningen kan man justera den också. För den som bara kör korta sträckor är det inte lönt men med 100-milaetapper kan det vara bra att veta för att planera in tankstopp. Men sånt gör väl alla SportHojare? :D
 
För den som har en hoj några år och sedan skaffar en annan är det naturligtvis inte lönt att skriva upp saker men om man har flera hojar länge kan det vara bra att ha koll om minnet inte klarar allt.:)

Att skriva upp tankningar låter överdrivet tills man märker att förbrukningen går upp utan att man fullgasat på Autobahn... Med koll på förbrukningen kan man justera den också. För den som bara kör korta sträckor är det inte lönt men med 100-milaetapper kan det vara bra att veta för att planera in tankstopp. Men sånt gör väl alla SportHojare? :D

Min hoj drar ca 0,7-0,8l/mil vid relativt aktiv körning. Jag brukar oftast kolla varje gång jag tankar men inte skriver jag upp det för det:D Jag nollar trippmätaren vid varje tankning så jag inte behöver vänta tills lampan lyser då jag är nyfiken:tummenupp
Jag vet att jag kommer ca 25 mil på en tank men gör jag en längre resa så får man ju leta efter tankställe redan efter 18-20mil så man inte blir stående på tex autobahn:D R1 -08:an har jag bara haft en månad men gjort så med andra sporthojar vid längre resor.
 
Var och en blir salig på sin fason :tungan

Jag tycker att det är skojigt att se tillbaka på vad jag gjort och som egen-servare är det viktigt med dokumentation den dag jag säljer bågen.
Tanklistan ger besked om var jag varit under semestrar etc och utgör också lite diagnos på service-status.

Allra viktigast: Det är en bra bot mot glömska...

Man hinner om man använder nätterna också...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top