Underbara Försäkringskassan

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Alltid lika härligt att handskas med staten i vilken form det nu än må vara.

Är efter olyckan sjukskriven 100% augusti, september och oktober. Har skickat in alla papper som behövts, alla arbetsgivarintyg, allt som efterfrågats och lite till. Blev uppringd av Försäkringskassan som sade att det här var ju solklart och lätt, vi ska bara göra en undersökning eftersom vi inte har några inkomstuppgifter på dig. Ok, tänkte jag, borde ju räcka med att prata med Skatteverket eller mina arbetsgivare.. ..eller läsa intyget jag skickade.

Fick efter ett par veckor en blankett som skulle skickas in. Fyllde i allt, igen, och skickade in.

Blev uppringd idag.

-Dina arbetsgivare måste skriva hur mycket de hade planerat att du skulle jobba.
-Ja, de skrev det på sina respektive intyg.
-Nej, de har skrivit hur mycket det är beräknat att du ska jobba.
-Ja, precis.
-Det är ju inte planerat.
-Ehm.. Inte?
-Nej, och de svarar inte i telefonen när jag ringer.
-Ok, det låter ju konstigt, men ge mig ditt nummer så kan jag be dem ringa upp.
-Nej, de kan inte nå mig.

Varpå damen i andra änden av luren blir upprörd och börjar berätta om att Försäkringskassan minsann inte ska betala något, att mina arbetsgivare måste betala först, att hon kanske, om arbetsgivaren talar in exakt så som hon begär, i den ordalydelse hon dikterar, kan bevilja sjukpenning i två månader istället för tre. Efter det måste hon göra om hela utredningen.

Jippi! :brinnerup

Fantastiskt:tummenupp
Jodå, de är trevliga, damerna på Kassan.
Undrar hur många personer den svulsten sysselsätter i Sverige?

Om möjligt be om en annan handläggare. Vissa "kärringar" på sådana myndigheter är sådana paragrafryttare så de går inte att ha att göra med.

Jag ska förnya mitt "högriskskydd" nästa år, har inte haft kontakt med dem på två och ser verkligen inte fram emot detta:död Håller :tummenupp och krya på dig :krama

Vet själv efter långtidssjukskrivning efter en olycka hur de hanterar ärenden. Idioti på högsta nivå, värre än värsta vänterpartisten i riksdagen juh :mad:
Jag krävde att få en egen handläggare och inte slussas runt bland massa olika människor och efter det så var allt frid och fröjd en stund, så försök få till något sådant.
Deras kundtjänst kan de lika gärna skänka till Balkan för de är ju totalt jävla okunniga så man kan ju tro att de jobbar extraknäcker för Försäkringskassan när de i vanliga fall jobbar åt Felia.

Man får lätt intrycket att Försäkringskassans anställda är de som Arbetsförmedlingen inte tyckte mentalt kapabla får högkvalificerade arbeten såsom McDonalds, tunnelbanestädning eller "arbetsmarknadsreglerande åtgärder" som knyppling, ja.

Vet inte om det är andra enheter som handhar föräldrapenning men för mig var det busenkelt att registrera "allt" & få stålar. Eleg med underskrift, sedan skickade jag blanketter till arbetsgivaren som fyllde i allt och som skickade vidare till kassan. Kort efter satt en massa stålar på kontot. Jag kanske bara har tur? Fast det kanske är lite trickigare med sjukdom, vad vet jag?

Man får lätt intrycket att Försäkringskassans anställda är de som Arbetsförmedlingen inte tyckte mentalt kapabla får högkvalificerade arbeten såsom McDonalds, tunnelbanestädning eller "arbetsmarknadsreglerande åtgärder" som knyppling, ja.

Njae, det är väl mer som så att de som inte når upp till kraven för att få jobba på arbetsförnedringen istället får jobba på förskingringskassan.
De som du radade upp får istället jobb på Telias kundtjänst...

Hahaha....

De har snarare en attitydsregistrering som är kopplat till SH....:rolleyes:

Felar aldrig...de behandlar människor så som de själva blir behandlade.
Tänk på det nästa gång ni ringer och tokgnäller om allt....fakta och kunskap är makt.

Folk måste lära sig hur man tar myndighetspersoner...

Jag blev sjukskriven heltid 21/8, första gången jag är sjukskriven.

Mycket papper att fylla i och skicka in men de kom lite pengar förra månaden, helt otroligt :)

Sen ringde min handläggare, en dam i sina bästa år, efter några veckor.
"hur mår du då?"
"jo jag har ont å bla bla "
"ja men okej, krya på dig så hörs vi om ungefär en månad eller så "
"öh, okej hejdå"

Hoppas de löser sig för dig

Tänk på det nästa gång ni ringer och tokgnäller om allt....fakta och kunskap är makt.

Nja..

Ett - jag är alltid väldigt artig och trevlig.
Två - jag vet, åtminstone i skaplig utsträckning, vad som gäller. Bieffekt från mina juridikstudier kanske.

Det är snarare så, att de behandlar mig, och flera andra naturligtvis, såsom andra har behandlat dem. Det är emellertid knappast mitt fel, är det?

En del av problemet är väl att utöver en rätt omöjlig arbetssituation, är det ett av få ställen där kvinnor har närmast total och oinskränkt makt i det här samhället. Ringer det upprörda, otåliga, frustrerade och i många fall otrevliga människor, är väl inte förbehållslös hjälpsamhet det första som faller dem in.

Vill man få något uträttat där, så är det nog smörja, smöra, smörja, smöra tills man med uppnått resultat går och "käker" lite...

vi ska bara göra en undersökning eftersom vi inte har några inkomstuppgifter på dig.

Och däri ligger problematiken.

Att bli utsatt för kontroll är väl inget vidare, men så blir det när systemet uttnyttjas av mindre nogräknade personer...

Bra med tillskärpning och återhållsamhet med skattemedel:gnissla

Jobbar det överhuvudtaget nån individ på föräkringskassan som inte är kärring och 45+?
Inte undra på att det är det absolut krångligaste och odugligaste ställe i världshistorien...

Det finns 3 folkslag jag verkligen föraktar: Kreti, Pleti och kärringar över 45.
Fyller kärringar över 45 någon funktion? Fula, tjuriga och ivägen. Skränar värre än skator om de får lite alkohol i sig. Urs!

Och däri ligger problematiken.

Att bli utsatt för kontroll är väl inget vidare, men så blir det när systemet uttnyttjas av mindre nogräknade personer...

Bra med tillskärpning och återhållsamhet med skattemedel:gnissla

Det intressanta är ju hur de kan sakna inkomstuppgifter, med tanke på att de kan tala med Skatteverket och titta i min deklaration (inte någon nolltaxering), mina arbetsgivare vars intyg de fått eller mina inskickade uppgifter (tagna från deklarationen).

Nu tycks emellertid problemet ligga i att jag jobbat/tjänat för mycket eller nå't.

:rolleyes:

Nu förutsätter du iofs att FK och skatteverket faktiskt är sammanlänkade på nåt kul internet sätt men icke... Eller jo, ibland är dom det, om dom ska jaga bedrägerier..
Men inte för att hjälpa svensson..
Skatteverkets nummer är även spärrat i FK's växlar.. går icke.. Och brandväggarna stoppar allt som har skatt i namnet... :hihi

Har jobbat på FK HK i 5½ år och jag kan ju meddela att dom har det inte lätt där...
kulturen genomsyras av att leta nån som kan ta smällen om man prövar nåt nytt som sen visar sig inte funka till 100%.. Förra GD:n beslutade ju om deras nya datasystem...
det gick inte och han fick sparken.. förlåt... Avgick... :D
Allt är så byråkratiskt där att man bli mörkrädd faktiskt... Tänka själv är förbjudet..
så mjae... Det är bara göra som dom säger och hoppas att dom hinner betala ut i tid..
Lite kul kuriosa, år 2005 så betalade dom ut över en miljard om dagen i sjukpenning, VAB, och pension... Det är lite pengar som rullar där.. :D

Visst är dom roliga att prata med. Tar inte alls lång tid på sig heller..

Undrar hur många personer den svulsten sysselsätter i Sverige?

Vad som vore ännu mer intressant att veta är hur många de försörjer.
Sedan kan man fundera på om det är bra eller dåligt att de tajtar till.

Personligen har jag inte uppfattningen att det betalas ut för lite bidrag i Sverige faktiskt men jag kan ha fel.

De som har rätt till bidrag skall så klart få sina bidrag men i första hand kanske man borde gnälla på de som sabbat systemet innan man klagar på stackarna i växeln.

*Host* Bullshit.... Efter många erfarenheter av dem telefonvägen så VET jag att de behandlar dem så som de har kunskap till, med andra ord ingen alls. Som Dreggel sade så är det bara pms-kärringar över 45 som jobbar där och då säger det sig självt att det inte blir ett jävla dugg uträttat då de ska sitta och ha fikarast på fikarast så de kan skvallra om vad som har hänt på kontoret.
En rejäl omstrukturering krävs. Men som Markus också sa, bra att de har skärpta reglern mm men det har ju inte med saken att göra i Maeros fall då de hade alla uppgifter, det vara bara sinnesslöa individer som på något sätt har lyckats undvikit att bli överkörda i trafiken.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg