Underbar uppenbarelse från down under

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilken...vilken...drömhoj. Snyft...den är...den är...helt enkelt underbar...

" Just take a look at this dyno chart; it reveals that the TSS500GP engine developes some 30% more torque than a 600cc Supersport engine, in a bike that is 35kg lighter!

The raw numbers alone - well they just stack up. A 112HP engine in a 130kg bike, with two mighty 250cc pistons churning out gutsy torque even at low revs. This is not like the old-school four-pot 500s with their tiny 125cc cylinders and consequently 'boggy' lack of response when off the pipe.

Just think of a bike with 2 x CR250 motors, and you're getting close to understanding how strong the TSS500GP mill pulls from low revs.

And yet, due to our revolutionary new curved power-valve blades that follow the piston profile more closely than existing flat-blade designs, the strong bottom-end and midrange grunt is achieved without compromising top-end zing.

So you get all the rightous benefits of the two-stroke engine - an avalanche of torque straight off idle, building through a rollicking midrange and culminating in a classic two-stroke whack over the head top-end rush.

So never mind the enviro-hippies and the adherents of 'predictable, controllable, linear four-stroke power.' No, it's time to take this beast to the streets and the tracks!

The best deal of all is that this project paves the way for anyone who is interested to get into their own RS500. We can supply complete RS500 bikes; everything from chassis, engines, etc - or we can adapt your existing RS250 with a custom engine mounting cradle to accept the potent TSS500GP engine."

http://www.twostrokeshop.com/Aprilia_RS500_2008.htm
 

Bifogat

  • TSS500GP_cylinder.jpg
    TSS500GP_cylinder.jpg
    35.5 KB · Visningar: 64
  • TSS500_Road_on_Premium0012.jpg
    TSS500_Road_on_Premium0012.jpg
    57.2 KB · Visningar: 191
Last edited:
Jag är kääär.
Vill ha. Vad kostar moroten/hojjen?

Edit. Aha, dem har ej släppt pris än...
 
Last edited:
På Bikes hemsida står nu att motorn med monteringskit för en Aprilia RS250-ram kommer att kosta 46 000 kr och en färdig/komplett hoj 125 000 kr. Lansering i mitten av december.

:yoparty
 
"Never mind the enviro-hippies" :D :D :D
Tror nog att den kommer att levereras utan cat:yoparty
 
rs 250 25 kkr (+/- 15 kkr)
monteringskit 46 kkr
totalt 71 kkr. (+/- 15 kkr)

kanske värt pengarna?

perfekt första mellanhoj till våren =)
 
Katalysator på en tvåtaktare - funkar det? Är det inte snarare så att med rätt typ av insprutning och elektronik så är en tvåtaktare tillräckligt rent?

Funkar det överhuvudtaget bra med insprutning på tvåtaktare?

Bimota gick väl i konkurs när de gjorde sin v-due? De plöjde ner massor med pengar i att få insprutningen att fungera medan det i slutändan visade sig att förgasarvarianten funkade bäst.
 
Funkar det överhuvudtaget bra med insprutning på tvåtakt?

Fungerar bra på snöskoter i alla fall. Jag har en 600cc, 2 cyl, 2 taktare med insprutning som Rotax tillverkar i min Ski-Doo. den ger 116 hk. Den drar ca 1,5l/mil jämfört med förgasarversionen av denna motor som ligger på 2 l/mil.
Till 2009 har man nu kommit med direktinsprutning på denna motor så man får väl se om man lyckats sänka förbrukningen ytterligare. Denna motor uppfyller även miljökraven.
 
Funkar det överhuvudtaget bra med insprutning på tvåtaktare?

Dom stora tvåtaktsbåtmotorerna är direktinsprutade och så pass rena att dom får köras i vattendrag där tidigare endast fyrtaktare har varit tillåtna.

Det är den tekniken som nu kommer på bred front i snöskotrar genom samarbetsavtal med båtmotorbranchen.
 
Funkar det överhuvudtaget bra med insprutning på tvåtaktare?

Bimota gick väl i konkurs när de gjorde sin v-due? De plöjde ner massor med pengar i att få insprutningen att fungera medan det i slutändan visade sig att förgasarvarianten funkade bäst.

Du som kör aprilia med rotax motor borde ju skämas som inte vet att rotax kör med SDI,DI i sina nyare 2-takts snöskotrar!

600cc 2-takt ca 118hk max rpm ca 8200
800cc 2-takt ca 150hk(xps m.f) max rpm ca 8300

Man tycker det borde finnas mycket att ta av eller göra med 2 takts moterer med SDI/DI insprutning.... bra effekt tas ju ut med ganska låga varv.... vad skulle man få ut för effekt med ca 11000 rpm +? , 4 takts v-twinarna på 1000cc 2x500cc varvar ju redan lätt 11000 rpm så det borde ju lätt funka med 800cc på två cylindrar.

Sen att SDI/DI skoter motorerna drar ganska lite sopa i snö borde göra att de drar ännu mindre på lätt rulande landsväg.
 
Last edited:
Ja den hojen kommer ju uppföra sig bra :rolleyes: Kan nog tänka mig att det bara blir vilt... :)
Varför skulle den inte uppföra sig bra och varför skulle det bara bli vilt? :va

And yet, due to our revolutionary new curved power-valve blades that follow the piston profile more closely than existing flat-blade designs,
Hur revolutionerande det där är vet jag inte eftersom power valvsen på min TZ är kurvade och följer kolvens/cylinderns utformning.

Fast visst tsuan är motorn/motorcykeln ball! Skulle köpt en asap om jag hade råd.
 
Last edited:
Du som kör aprilia med rotax motor borde ju skämas som inte vet att rotax kör med SDI,DI i sina nyare 2-takts snöskotrar!

När kommer den tekniken i en hoj då?

Bimotas försök med v-due slutet av 90-talet, början av 2000 gick som sagt inte bra. Dock hade det varit riktigt kul med en stor, ren 2-taktare i en schysst modern hoj! :tummenupp
 
Vågar man som tvåtaktsnovis drista sig till att fråga vad det är för underhåll på cylindrar och kolvar i såna där moderna 2t-motorer?
Är dom bara till racing, eller kan man köra dom som vanlig hoj utan att vara rädd för dödshaverier?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top