Under skinstället? (Du som tävlar/tränar)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vägde mig nyss med alla prylar på för att veta vilka fjädrar jag ska byta till... Hursomhelst slog det mig, vad har man under skinstället och under skydden? Det är ju säkert ett kilo att spara där! ;) Jag kör med mjukisbyxor eller långkalsonger och tshirt, vad kör du med?

Strumpor, kalsonger och t-shirt. Hur får man ens på sig stället med mjukisar under!? :va

Förstår inte heller hur en del får plats med jeans (!) och annat under stället. Skönast är kläder i s.k. "funktionsmaterial" avsedda för träning. De blir inte så äckligt genomblöta av svett som bomullskläder.

oscar skrev:
Strumpor, kalsonger och t-shirt. Hur får man ens på sig stället med mjukisar under!? :va
Det är jäkligt tajt :D Sen kör jag i ett begagnat ställ också, fattigmansmodell... :(

OlleR skrev:
Det är jäkligt tajt :D Sen kör jag i ett begagnat ställ också, fattigmansmodell... :(

Stället ska sitta som ett korvskinn och är till för att hålla dig hel när du klotar! Samma med stövlar där posers största bekymmer är att de gnisslar eller att det är för lite neon på dem, inte att de ska skydda!

Långärmad t-shirt, kallingar, lättare att ta av sig stället då. Ang. det där med funktionsmaterial så rekommenderas bomull. Blir inga brännskador om du glider längs backen, syntet å dylikt kan lätt brännas in i huden...

oscar skrev:
Stället ska sitta som ett korvskinn och är till för att hålla dig hel när du klotar! Samma med stövlar där posers största bekymmer är att de gnisslar eller att det är för lite neon på dem, inte att de ska skydda!
Mm, men hittills har det iaf skyddat när jag vart omkull! Så sååå slappt sitter det inte, men det går få in om man jävlas lite ;)

Stringtrosor och sport-BH i lämpliga syntetmaterial.

Jag kör med underställ. (samma som hockeyspelarna brukar använda)

Annars vet jag inte hur man skulle få av/på stället när man é svettig.

Sen är det alltid ett ett plus att man ser snygg ut när man glider omkring med ett underställ i depån (=hög erotikfaktor) :D

Nyteknik skrev:
Men alla ställ är ju fordrade med just detta. Finns något aktuellt exempel där någon har fått sin tröja "inbränd" i huden?

Finns massor med exempel på folk som fått brännskador av syntetunderkläder,mitt ställ är fodrat med silke.Svalt,inga brännskador och en baggis att få på/av oavsett svettsituationen... :tummenupp

Last edited:
WASP skrev:
Är det tillåtet med funktionsställ under skinnställen? Axxexs gjorde följande inlägg i en tråd där det bl a diskuterades huruvida man fick använda ett ställ med innerfoder av polyester.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1050647&postcount=25

Eller är det en regel man inte bryr sig om?
"...syntetiskt material som kan smälta och skada huden..."

Hur många skadar sig varje år pga "syntetiska material"? Och vilka är dessa material som "kan smälta..." etc.

I mitt ställ står inte vad fordret är tillverkat av. Men det verkar inte vara något naturmaterial precis. Snarare polyster. Som i funktionsmaterialen.

Snackade med en ambulanskille på Åsen i sommras. Han sa att det bästa man kunde ha under var kläder i bomull. Nackdelen är väl att man istället lär svimma av värmeslag....

Nyteknik skrev:
"...syntetiskt material som kan smälta och skada huden..."

Hur många skadar sig varje år pga "syntetiska material"? Och vilka är dessa material som "kan smälta..." etc.

I mitt ställ står inte vad fordret är tillverkat av. Men det verkar inte vara något naturmaterial precis. Snarare polyster. Som i funktionsmaterialen.
Och läser man nästa mening står det "Om overallen har foder av syntetiskt material skall overall av silke eller bomull bäras närmast kroppen"...

Nyteknik skrev:
Jag är inte så intresserad av vad det står i reglementet som hur verkligheten ser ut.
Ok, jag är ju newbie inom rr och motorsport. Är det så inom RR att reglementet inte är så viktigt eller hur ska jag tolka det? Inom all annan sport som jag hållt på med så har man ju vart tvungen att följa alla regler...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!