Under skinnstället?

alltid underställ oavsett väder! när det är kallt... för att det värmer. När det är varmt... för att det suger upp svett så skinnstället slipper klibba fast över hela kroppen och sen vara nästintill omöjligt att få av

alltid underställ oavsett väder! när det är kallt... för att det värmer. När det är varmt... för att det suger upp svett så skinnstället slipper klibba fast över hela kroppen och sen vara nästintill omöjligt att få av

Instämmer. Är det för j-a kallt har jag en gore-tex jacka utanpå stället, och ev. byxor (om det är kallare eller regnar).

Exackt! :tummenupp
Dock helst inte bomull utan nåt bra syntetmaterial typ Coolmax eller sånt som Craft har.

Exackt! :tummenupp
Dock helst inte bomull utan nåt bra syntetmaterial typ Coolmax eller sånt som Craft har.

Problemet med underställ i syntetmaterial är att de kan smälta och bränna fast i huden vid en vurpa. Hade ett HellyHansen på mig och det är helt stelt och plastigt på armen/armbågen där jag kanade vid en vurpa.

Helst skall man ju ha naturmaterial då det inte smälter. Bomull blir ju blött och kallt, men siden skall funka fint.

Problemet med underställ i syntetmaterial är att de kan smälta och bränna fast i huden vid en vurpa.
Jo jag vet, det är en tradeoff mellan komfort och säkerhet för min del - även om jag misstänker att pratet om ihopsmält hud och syntetfoder/-kläder till rätt stor del är myt. Riktigt svettiga dagar blir det syntet för min del, i övrigt bomull.

Last edited:
Mycket intressant. Fast vad menar ni med underställ, det finns ju massa olika varianter och material...?

Jag brukar köra med kortkalsingar och långkalsingar (bomull, vilka borde bytas mot något material som kan "andas") där nere, och en långärmad tröja av ngt material som sägs "andas", den är köpt på sportaffären och är avsedd för skidåkning tror jag. Ovanpå det en rätt kraftig collegetröja av bomull, och när det är riktigt kallt även en väst av fiberpäls (typ Helly-Hansen) ovanpå den.

På fötterna då? Jag kör mest med dubbla bomullsstrumpor. jag fryser ibland.

Alltid underställ(jäkla jobb prångla sig ur skinnstället om man kör med kallingar och T-shirt) i typ coolmax och coolmax/windstopper om kallare. Craft funkar alltid, har även Dainese.

Ang. att underställ kan smälta fast, något tips på underställ som skulle vara säkrare? Kör med syntet nu, som jag tycker är skönt då det tar bort svetten bra. Men tänkte köpa ett till, så några tips?

Kör med hustruns halvlånga cyckel/gympa-byxor (blommiga och fina) som sträcker sig till under knät samt långärmad T-shirt.:yoparty

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back