under färden !

Gixxer 1 skrev:
Skulle ALDRIG falla mig in i att lyssna på musik när jag kör hoj! För det första så vill jag höra vad som händer runt omkring mig, typ sirener och annat som kan vara trevligt att bli uppmärksammad på :rolleyes: För det andra så vill jag höra hojens ljud, för ev. missljud och så. Nu åker jag ju SUZUKI så det lär ju aldrig inträffa men ifall att :D

Men framför allt så skulle det störa mig i min körning allt för mycket. Finns mycket runt om som stör tillräckligt, långsamma fordon och bla bla......Nä full koncentration krävs när det ska KÖRAS hoj, och då menar jag inte att fisåka runt korvmojjen eller annan skit.

Inte ens när jag åkte 125, så lyssna jag på musik ;) men på den tiden så var ju en freestyle stor som dagens förstärkare :rofl

Pratar du i telefon när du kör bil? Många åker runt med luren i örat o det tycker jag är mycket värre än att ha musik i öronen.

Jag skulle lyssna på Accept om jag hade en freestyle iaf när man åker lite längre svängar tex sthlm-Linköping den vägen är bra enformig.

I GTA III så gillade jag att man kunde lyssna på klassisk (typ bla Bach tror jag) musik och göra drajv-bajs samtidigt. Det gav en lätt psykotisk kännsla.
Måste prova det i sommar.

Robban W skrev:
Pratar du i telefon när du kör bil? Många åker runt med luren i örat o det tycker jag är mycket värre än att ha musik i öronen.

Jag skulle lyssna på Accept om jag hade en freestyle iaf när man åker lite längre svängar tex sthlm-Linköping den vägen är bra enformig.
Visst pratar jag i telefon när jag kör bil, med FÖRSTÅND anser jag. Har även musik på, ibland riktigt högt t.o.m :tungan . När jag däremot kör på hojen, som det gällde i tråden så har jag gjort valet att INTE lyssna på musik. Sen om andra gör det är helt upp till dem.

Jag ifrågasätter inte att man lyssnar på bilstereo i en bil på NORMAL volym. Det jag tycker är vansinne är när man trycker in pluggar med musik i öronen(som nästan inte släpper in något ljud alls) och ovanpå det en ljuddämpande hjälm. Slutsatsen av detta är att man har väldigt svårt att uppfatta ljud och andra trafiksignaler/situationer, t.ex. om någon tutar. Min uppfattning är att hörseln är ett sinne som finns med för att bedöma olika situationer när man kör mc.

Sedan att lyssna på musik t.ex. i bil, på en volym som gör att man kan uppfatta ljudsignaler eller liknande, är en helt annan sak. Själv har man vid längre resor haft stark volym i bilen och som de flesta så skruvar man ofta ner när man behöver koncentrera sig lite extra eller när man försöker hitta. Tycker att det kan vara värt att tänka på i samband med motorcykelkörning.

Ngt mer luddigt men troligtvis sant är ju att man förändrar sin körning när man lyssnar på musik. Dvs. om man lyssnar på aggressiv musik så kör man fortare och "farligare". Dock backar jag inte upp det uttalande, men det stämmer nog lite på mig.

Mina 59 öre.

hm tror alldrig ja skulle komma på iden ens å lyssna på musik när ja kör lite aggresiv musik en krokig väg å man åker av direkt

bivven skrev:
Inte för att komma här o förstöra eller nåt, jag är ganska säker på att det är olagligt att lyssan på freestyle medans man kör! har för mig att jag har läst det en gång i tiden.
Själv bruade jag lyssna på musik under längre färd, men det är som många säger, man tappar koncentrationen från vägen.
Jag har iaf slutat med det....

mvh :tomten
eller vänta nu...ska fortfarande tomten vara med :va

Jag kör med musik på längre sträckor...tappa koncentrationen :va ... inte jag, utan musik tokgasar man för att det är så jävla tråkigt med dönandet i längden. Jag hör inte mer i bilen med musik på... Vad är skillnaden?

mvh Fredrik

Det verkar som att "alla" som kör hoj lyssnar på hårdrock i olika former.

Fan vad läskigt..

håller med de övriga här... att köra mc medans man lyssnar på musik (läs det som hårdrock) är inget som rekommenderas... har gjort det en gång just med disturbed och då blev jag rädd för mig själv och min körning så jag ska inte göra om det...

Så om nu jag än ska åka långt får jag göra som Victor och lyssna på klassiskt musik...

på tal om mobil tel. i trafiken... vad tycker ni om detta?? borde man ha högre straff om man råkar ut för en olycka och har pratat i tel??
Jag vet att jag har vid många tillfällen blivit tvungen till att väja för just mobiltalande bilister... :kocko

Josafan skrev:
Jag ifrågasätter inte att man lyssnar på bilstereo i en bil på NORMAL volym. Det jag tycker är vansinne är när man trycker in pluggar med musik i öronen(som nästan inte släpper in något ljud alls) och ovanpå det en ljuddämpande hjälm. Slutsatsen av detta är att man har väldigt svårt att uppfatta ljud och andra trafiksignaler/situationer, t.ex. om någon tutar. Min uppfattning är att hörseln är ett sinne som finns med för att bedöma olika situationer när man kör mc.

Sedan att lyssna på musik t.ex. i bil, på en volym som gör att man kan uppfatta ljudsignaler eller liknande, är en helt annan sak. Själv har man vid längre resor haft stark volym i bilen och som de flesta så skruvar man ofta ner när man behöver koncentrera sig lite extra eller när man försöker hitta. Tycker att det kan vara värt att tänka på i samband med motorcykelkörning.

Ngt mer luddigt men troligtvis sant är ju att man förändrar sin körning när man lyssnar på musik. Dvs. om man lyssnar på aggressiv musik så kör man fortare och "farligare". Dock backar jag inte upp det uttalande, men det stämmer nog lite på mig.

Mina 59 öre.
ja kör med öronproppar på sommaren... (vafa heter det? öronskydd? öronplugs? ajja) ljudupptagningen e minimal men tycker ja har samma fokus på vägen? rätta mig om ja har fel...

Är det så hemskt mycket osäkrare än att ha i öronproppar?
Hursomhelst så har jag inte lyssnat på musik i hjälmen sen jag slutade köra 125:a, vill höra hojen (och ev. tutande bilar)!

blub skrev:
Är det så hemskt mycket osäkrare än att ha i öronproppar?
Hursomhelst så har jag inte lyssnat på musik i hjälmen sen jag slutade köra 125:a, vill höra hojen (och ev. tutande bilar)!

Kör med optiska proppar då hör du allt fast inte lika högt. Dessutom är den bästa hojmusiken: Spineshank , Hur grymma som helst

[blom] skrev:
vad för sjysst musik lyssnar ni hojåkare på när ni är ute och kör då?

:yoparty Disturbed :yoparty

får man tillägga att det bara är ett öra jag lyssnar musik i

Yamahamotorn på 1002 cc, och 145 hk räcker som musik åt mig, snarare så man dämpar musiken iform av öronproppar.

Last edited:
Fluxir skrev:
jag sjunger..:D låter förjävligt...men fan, det är ju ingen som hör... :yoparty

Ett tips bara, sluta sjung när du stannar vid rödljus/korsningar/övergångställen, det hörs mer än man tror utanför hjälmen... :D :4skrika

Jag lyssnar på musik ibland när jag kör :tummenupp ! Men inte med sådan volym att det överröstar allt runtomkring, man måste ju få med motorjudet i bilden oxå...det blir lite grann som ett soundtrack :)

Det jag lyssnar på då är mest trance men oxå hårdrock :yoparty dvs det jag lyssnar på i vanliga fall oxå!

SvartR1a skrev:
Kör med optiska proppar då hör du allt fast inte lika högt. Dessutom är den bästa hojmusiken: Spineshank , Hur grymma som helst
dom är helt okej :yoparty disturbed and spineshank :yoparty

fast Disturbed slår :fatta! spineshank

Lyssnar på min rad-4 när jag kör :D Om jag skulle lyssnat på musik skulle jag nog lyssnat på en massa blandad hårdrock typ Slayer, Carcass m.fl.

Jag skulle dock bli vansinnig av och trassla med sladdar och skit innaför ställ och hjälm så den idén går fetbort. Tanke nummer två vore ju att montera stereo på gixxern och det går oxå fetbort :rofl

Dessutom kör jag med öronproppar för o slippa vindbrusljudet....

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8