Under 600cc med kul motorkaraktär och ljud?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ibland blir jag sugen på att skaffa en mindre hoj som låter snabb och känns kul att köra, utan att konstant hota körkortet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Någon som har bra förslag?

Det finns ett antal spännande äldre hojar, men dessa brukar vara svåra att få tag på och dyra. Några exempel: Honda CBR250RR, Honda RVF 400, Kawasaki ZXR400.

Tittar jag på nya mindre hojar hittar jag tyvärr bara A2-maskiner med parallelltwins, tam motorkaraktär och gräsklipparliknande ljud.

Det måste inte vara en radfyra med helkåpa, även om det är där jag känner mig hemma.
Finns det någon A2 som har lite trimpotential och kan byggas till att få kul karaktär/ljud är det absolut okej.
 
Last edited:
Ibland blir jag sugen på att skaffa en mindre hoj som låter snabb och känns kul att köra, utan att konstant hota körkortet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Någon som har bra förslag?

Det finns ett antal spännande äldre hojar, men dessa brukar vara svåra att få tag på.
Några exempel: Honda CBR250RR, Honda RVF 400, Kawasaki ZXR400.

Tittar jag på nya mindre hojar hittar jag tyvärr bara A2-maskiner med parallelltwins, tam motorkaraktär och gräsklipparliknande ljud.

Det måste inte vara en radfyra med helkåpa, även om det är där jag känner mig hemma.
Finns det någon A2 som har lite trimpotential och kan byggas till att få kul karaktär/ljud är det absolut okej.


Pja, mina enkla 50 cent, då - Ge de nya småhojarna på 3-500 cc åtminstone en fair chans, även om trimmöjligheten är begränsad. Det finns ett helt batteri att välja på: stånkor, twinnar, japaner, indiska österrikare, någon düsk, indier... allt efter tycke och smak. Kanske kommer du finna någon av dem vanebildande...?
Jag körde ett tag min lilla Yamaha MT-03 med helsystemet från Akrapovic. Ingen Ducce, nej. Men dråplig skillnad. Karaktärslöst? Ja, för de som inte ser annat än till effektsiffrorna, kanske? Jodå - Less is more. Ibland.
 
På 70 talet hade Rolf (en kompis i Jakobsberg) en Husqvarna 500 kross. Satan var den var rå.
så visst finns det råa maskiner. Ok inget man åker 10 mil på direkt. Men skulle nog funka där åxå i nödfall. Fast den kvaliteten finns väl inte idag
 
Bygg kafferäser av en vägreggad 2t enduro hoj.
 
Pja, mina enkla 50 cent, då - Ge de nya småhojarna på 3-500 cc åtminstone en fair chans, även om trimmöjligheten är begränsad. Det finns ett helt batteri att välja på: stånkor, twinnar, japaner, indiska österrikare, någon düsk, indier... allt efter tycke och smak. Kanske kommer du finna någon av dem vanebildande...?
Jag körde ett tag min lilla Yamaha MT-03 med helsystemet från Akrapovic. Ingen Ducce, nej. Men dråplig skillnad. Karaktärslöst? Ja, för de som inte ser annat än till effektsiffrorna, kanske? Jodå - Less is more. Ibland.
Jag har gett flera A2-chansen. Det är kompetenta hojar, som utan problem går att köra tillräckligt snabbt runt en bana. Men det är inte chassi, bromsar eller effekt som gör att jag upplever dem som karaktärslösa. Det är ljudet och hur motorn känns när man gasar genom registret.

Hade gladeligen tagit en A2-sportis med samma effektsiffror, om det satt en kul radfyra, V4, trippel eller kanske t om stånka eller V-twin. Ja, exempelhojarna jag nämnde ovan är inga effektmonster.

Vad jag menade med trim handlade mer om att få ett roligare ljud och karaktären av en trimmad motor än att hitta så mycket mer effekt.
 
Last edited:
Bygg kafferäser av en vägreggad 2t enduro hoj.
Ja, caféracer i någon form känns inte fel. Just 2t enduro kanske är att ta i lite mer än vad som behövs.
Frågan är vilka hojar som relativt lätt går att få tag på och som också har hyggligt chassi.
 
Last edited:
Det är väl de gamla 250cc sporthojarna. CBR250RR, ZX2R, GSXR250 som kvalar in. Kawa har ju en ny sån på gång med, men den tvivlar jag starkt på dyker upp i Sverige.
 
Vilken fantastisk hoj! Tyvärr mycket dyrare än vad jag vill lägga på detta.
 
En lite äldre Ducati eller Guzzi av de mindre modellerna typ 620, V65 är nog mest ljud för pengarna.

Eller en gammal Super tenere med lite öppnare blås.
 
Varför inte en Yamaha Trx.
Eller Java med yamaha 660 stånka motorn.
Finns ju någon landsväg modell yamaha med stånka 660 också
Och även någon aprilla med yamaha 660 stånka motorn.

660 är Väldigt lätt att konvertera om till EX raptor 700 biggbore då 800+cc o med stroker vev tja beroende på pris är 1000cc möjligt.
660 baseras i grund o botten på xt550 sedan 600motorn och i 660 så är man inne på generation 7 av xt550 motorn sista 600 var gen 6 600 belgrada.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top