Jag önskar ibland att jag hade bättre grannar, typ såna man kan ta en spontan grillkväll med tillhörande öl på sommaren med, men såna grannar har jag inte.
Jag bor högst upp i huset, så jag har egentligen bara en riktig granne, och det är mannen under mig. Han jobbar på Volvo Lastvagnar och går upp strax innan sex varje dag. Detta vet jag eftersom min granne är en sån som går på hälarna så det dunsar upp till mig, det mesta av dunsandet sker annars på mycket konstiga tider. Det kan vara knäpptyst en hel helg, sen på söndag kväll klockan elva så låter det som han har en infanteridivision i lägenheten. Han uträttar även nr 1 rakt ner i vattnet så det skvalar rejält, vilket man även hör uppe hos mig. Ett tag funderade jag på att börja föra anteckningar över min grannes morgonrutiner, men jag insåg hur creepy ett sånt påhitt skulle vara och lade ner den idén. Har noterat att det luktar "gubbe" inne hos honom, han är ordförande i brf:en så viss kontakt är oundviklig.
I min uppgång finns också det obligatoriska pensionärsparet som alltid vill stanna och prata, jag har slutat räkna hur många spårvagnar jag missat pga dem. Men de är trevliga och stör inte, plus att farbrorn verkar vara intresserad av mc. Han frågade en gång om det var 125 eller 150 kubik jag körde, och blev väldigt imponerad när jag sa att den hade 600 kubik. Tanten gillar att sitta bakom spetsgardinen och smygkika på folk som går in och ut i huset, jag brukar vinka när jag ser henne.
Sen bor det ett par i 30-årsåldern här som jag råkade se när de nakenkramades i köket, de bor på bottenvåningen och verkade inte bry sig, ser dem väldigt sällan annars. Och sist en invandrarfamilj som hyr ut i andra hand, så det flyttas in och ut minst en gång om året i deras lägenhet...