Syster-Tysk
Fullgasförespråkare.
- Gick med
- 3 Jan 2008
- Ort
- Umeå
- Hoj
- KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Tänkte att vi kunde dela med oss av våra erfarenheter av de däck vi kört/kör på, båda gata och bana.
Jag kör mest på Michelin, men måste ändå säga att Dunlop Sportsmart är ett grymt sportdäck.
Dunlop Sportsmart lämpar sig för både gata och bana. Vid normal körning till och från jobbet har man normalt lufttryck. Väl på banan så kan man utan problem sänka till 2,1 fram och 1,9 bak. Detta tack vare Dunlops racing stomme som de pulat in i däcket.
Däcket innehåller lite om ens nån silica alls, vilket gör att det släpper lättare än exempelvis Maxxis eller Michelin i regn. På torrt så greppar det fint, och de släpp man får kommer följsamt, med flera varningar innan det släpper helt. De håller riktigt bra som bandäck och man kan lätt köra fem till åtta dagar på bana beroende på tempo.
Michelin Pilot Power serien är ett kanondäck på gata, även i viss mån på bana. Då det innehåller mycket silica greppar det mycket bra i regn och inger förtroende. Tyvärr blir det fort varmt på bana under torra förhållanden, och håller kanske endast en dag i snabbt tempo.
Ska man använda det som ett "fattigmans regndäck" så är Michelin Pilot road 3 betydligt bättre.
Michelin Power ONE Competition och Power CUP, är skurna slicks och i stort sett nästan identiska. CUP däcket är nyare och en vidareutveckling av "Competition", som i sin tur var en vidareutveckling av "Power Race".
Dessa däck finns som ett "street" däck men som jag tycker är bortkastade pengar om man kommer att köra bana med dem. Orsaken är att street däcket i stort är ett Pilot Power i förklädnad och går för varmt på bana.
Power ONE och CUP kommer i tre olika modeller, A, B och C.
A däcket är mjukast och C hårdast.
Jag kör mest med B fram och C bak. Orsaken är att C håller fint med värmare i åtta dagar på banan eftersom det är ett "Endurance" däck.
Förra säsongen testade jag "V" fram, vilket är ett "B" däck men har formen som ett V istället för U. Vitsen med det är att man får mer kontaktyta med asfalten vid nerlägg och dessa är nog mina favvo däck idag.
Metzeler Racetec Interact K3 var de däck som kom med min hoj som ny, och troligen ett av de bästa däck jag kört på för både gata och bana.
De håller bra och påminner i mycket om Sportsmart enligt min åsikt.
Metzeler NHS RACETEC CompK är deras Slicks, och jag fick förmånen att prova ett par varv på Kemora med dessa ostar. Nu var det lite för kort tid för att helt utvärdera dem, men de var absolut inte dåliga, och de är faktiskt relativt billiga.
Jag handlar för övrigt däck på Hojdack.se eller på Mynetmoto.com
Jag kör mest på Michelin, men måste ändå säga att Dunlop Sportsmart är ett grymt sportdäck.
Dunlop Sportsmart lämpar sig för både gata och bana. Vid normal körning till och från jobbet har man normalt lufttryck. Väl på banan så kan man utan problem sänka till 2,1 fram och 1,9 bak. Detta tack vare Dunlops racing stomme som de pulat in i däcket.
Däcket innehåller lite om ens nån silica alls, vilket gör att det släpper lättare än exempelvis Maxxis eller Michelin i regn. På torrt så greppar det fint, och de släpp man får kommer följsamt, med flera varningar innan det släpper helt. De håller riktigt bra som bandäck och man kan lätt köra fem till åtta dagar på bana beroende på tempo.
Michelin Pilot Power serien är ett kanondäck på gata, även i viss mån på bana. Då det innehåller mycket silica greppar det mycket bra i regn och inger förtroende. Tyvärr blir det fort varmt på bana under torra förhållanden, och håller kanske endast en dag i snabbt tempo.
Ska man använda det som ett "fattigmans regndäck" så är Michelin Pilot road 3 betydligt bättre.
Michelin Power ONE Competition och Power CUP, är skurna slicks och i stort sett nästan identiska. CUP däcket är nyare och en vidareutveckling av "Competition", som i sin tur var en vidareutveckling av "Power Race".
Dessa däck finns som ett "street" däck men som jag tycker är bortkastade pengar om man kommer att köra bana med dem. Orsaken är att street däcket i stort är ett Pilot Power i förklädnad och går för varmt på bana.
Power ONE och CUP kommer i tre olika modeller, A, B och C.
A däcket är mjukast och C hårdast.
Jag kör mest med B fram och C bak. Orsaken är att C håller fint med värmare i åtta dagar på banan eftersom det är ett "Endurance" däck.
Förra säsongen testade jag "V" fram, vilket är ett "B" däck men har formen som ett V istället för U. Vitsen med det är att man får mer kontaktyta med asfalten vid nerlägg och dessa är nog mina favvo däck idag.
Metzeler Racetec Interact K3 var de däck som kom med min hoj som ny, och troligen ett av de bästa däck jag kört på för både gata och bana.
De håller bra och påminner i mycket om Sportsmart enligt min åsikt.
Metzeler NHS RACETEC CompK är deras Slicks, och jag fick förmånen att prova ett par varv på Kemora med dessa ostar. Nu var det lite för kort tid för att helt utvärdera dem, men de var absolut inte dåliga, och de är faktiskt relativt billiga.
Jag handlar för övrigt däck på Hojdack.se eller på Mynetmoto.com