Ultraljudstvätta förgasare - isärtagning?

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Tanken var att ultraljudstvätta en förgasare ( till en Yamaha TT 600) i en av tvättarna på jobbet som inte är upptagen nu när det är semester.

Hur mycket måste/bör man plocka isär förgasaren innan tvätt?
Kan flottören sitta kvar och åka med i tvätten ? - den där j***a pinnen sitter som .......
Är det något som kan ta skada av ultraljudet?
Hur länge kan man tänka sig är rimligt att man skall tvätta?

Tackar ödmjukast i förväg.

När det gäller förgasare så brukar jag plocka bort så mycket som möjligt mest för att vara säker att vätskan når in överallt. Får du inte loss flottören så låt den sitta. Sen stoppar jag ned gasarn och alla delar i en stor glasburk med lacknafta och sen ner med hela skiten i tvätten. Burken har två syften dels innehålla den tvättvätska jag vill ha dels se till så att inga smådelar rymmer. Obs det måste vara glas i burken, plast eller liknande dämpar ljudvågorna för mycket.

Antar att du har tillgång till en tvätt av industri kvalité med värme och inte nåt från Classe isåfall borde en timme eller två räcka det går ju liksom inte att köra för länge om man använder nafta. Kör du direkt i tvätten utan burk måste du kolla så att tvättvätskan inte angriper nått av materialen i gasarn.

Eftersom du rengör med vibrationer så är förslaget att ta loss allt som kan skallra.
Alla lösa delar har potential att nöta bort material.
Var inte lat, det lönar sig i slutändan. :fakta

Tackar ödmjukast för tips och input.

Jag ville passa på när den här tvätten blev ledig ett par dagar såhär i semestertider - för att kunna tömma och rengöra den först då jag ville köra med bara vatten och lite yes diskmedel.
Medlet som används normalt i den här maskinen färgar aluminium svart på mindre än 15 minuter har kollegor noterat tidigare...
Tipset om lacknafta i en glasburk skall jag lägga på minnet till en annan gång - låter klokt och smart.

Flottören fick sitta kvar då jag inte ville riskera skada något med för mycket våld på den trilskande "pinnen" - i övrigt demonterade jag det jag kom åt.

Efter 145 minuter i 68 grader såg allt väldigt fint och rent ut. Det kan det ha gjort tidigare än så möjligen också men jag kollade först när jag var klar med övriga hemarbeten.

Passa på att porta upp original förgasaren så mycket du kan. O ge henne lite mer soppa.. Ca 7 hp mer från 3000 till 8000 blev resultatet på min tt

Vad mer exakt gjorde du för modifiering av förgasaren ?
- "lite mer soppa" - vad ändrade du ? munstycken ? - storlek ? höjda nålar ?

Nu när jag ändå har förgaseriet "löst" kunde det vara intressant att ha lite mer exakta tips att gå på .

Passa på att porta upp original förgasaren så mycket du kan. O ge henne lite mer soppa.. Ca 7 hp mer från 3000 till 8000 blev resultatet på min tt

Puttsade upp i förgasaren så jag fick max area genom förgasaren och höjde taket så det går ända upp till trotteln när den är max öppnad..

Prim förgasaren har 130 i munstycke o sec går ej att påverka nålen om det är en gammal tt600 83-86 så på sec borrade jag upp munstycket som slangen från flotör huset går till.. 1,45mm borrade jag det till o det gör susen.

Sedan har du i grenröret en svets precis där flänsen sitten. Slipa ned den svetsen invändigt så får du ca 4-5mm större area in i grenröret..

Puttsade upp i förgasaren så jag fick max area genom förgasaren och höjde taket så det går ända upp till trotteln när den är max öppnad..

Prim förgasaren har 130 i munstycke o sec går ej att påverka nålen om det är en gammal tt600 83-86 så på sec borrade jag upp munstycket som slangen från flotör huset går till.. 1,45mm borrade jag det till o det gör susen.

Sedan har du i grenröret en svets precis där flänsen sitten. Slipa ned den svetsen invändigt så får du ca 4-5mm större area in i grenröret..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT