Ultimata vinterhojen?

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Är på jakt efter en hoj som lämpar sig att köra med på vintern eftersom jag inte vill sluta åka bara för det blir snö. Den hoj jag äger nu går inte att köra med på vintern. Vi pratar inte långa sträckor, utan bara till affärn och jobbet.

Kan säga på en gång att jag är sugen på en Honda Xr 650. Tycker de verkar ligga i ganska högt pris.

Någon som har ett bättre förslag? Eller är den cykeln den ultimata för vintern?

Hur ska man klä sig när det blir riktigt kallt, skoteroverall? =)
 
XR är nästan för bra för sitt eget bästa (eller mitt) går ju aldrig ner i pris. Varför inte en 125:a offrd om man bara ska köra på vintern. En utan strypning kanske? Hade iallf kul med min DT och MTX för en tid sen... ganska lång tid sen.....
 
Finns ju ibland Xr650's ner mot 35K. Bara att handla :)

Annars är ju som GISER säger en 125:a inte helt fel på vintern. Duger att sladda runt med och billigt är det.
 
Nja, skulle nog tröttna om jag skulle få för mig att köra lite på sommaren med den också. Däremot har jag börjat kolla lite på dr 350, verkar schyssta också.
 
DR350 tror jag är ett utmärkt val.
Oöverträffad som motionsenduro när en var ny.
Av just de anledningar man behöver på vintern:
Ganska lätt.
Lagom effekt.
Trevlig motorkarraktär.
Inte för hög.
Stryktålig.

Det är kul att köra på vintern.
Men långa sträckor blir bara jobbigt.

Rekomenerar crosshjälm, ansiktsmask och glasögon för att slippa imman.
Skoteroverall, rejäla stövlar, värmehantag och handskar med mycket foder på utsidan mot kylan.
Långa dubb blir ostadiga på asfalt samt sliter söner däcken.
Jag tycker att det fungerar bäst med nya endurodäck (skarpa klackar ger bra fäste) med bildubb.
Taxidubb eller lastbilsdubb.
Ger inte maxfäste, men beräkneliga och lättkörda.
 
DR350 tror jag är ett utmärkt val.
Oöverträffad som motionsenduro när en var ny.
Av just de anledningar man behöver på vintern:
Ganska lätt.
Lagom effekt.
Trevlig motorkarraktär.
Inte för hög.
Stryktålig.

Det är kul att köra på vintern.
Men långa sträckor blir bara jobbigt.

Rekomenerar crosshjälm, ansiktsmask och glasögon för att slippa imman.
Skoteroverall, rejäla stövlar, värmehantag och handskar med mycket foder på utsidan mot kylan.
Långa dubb blir ostadiga på asfalt samt sliter söner däcken.
Jag tycker att det fungerar bäst med nya endurodäck (skarpa klackar ger bra fäste) med bildubb.
Taxidubb eller lastbilsdubb.
Ger inte maxfäste, men beräkneliga och lättkörda.


Jo, synd att det finns så till salu.. men jag ska försöka provköra en.
 
Jag hade en DR600-87 som vinterhoj för ett tag sen, funkade det också. Något tyngre än DR350 men rätt lika annars.

XR400 kanske skulle vara ett alternativ.
 
xr400 skulle jag kunna tänka mig.. hittade 2 st på blocket.. står inget om det är lv reg.. dr600, ser väldigt klumpiga ut
 
XRRen e grym på isvägar och annan jävelskap. Hysta dit en uppsättning Trelleborgare bara.:yoparty :yoparty
 

Bifogat

  • Resized_100_0885.jpg
    Resized_100_0885.jpg
    141.4 KB · Visningar: 142
  • Resized_100_0887.jpg
    Resized_100_0887.jpg
    60.5 KB · Visningar: 135
min husa 650 med motard däck var ganska spännande förra vintern :D :rolleyes: , kanske ska leta på ett par dubbade om de blir snö:gnissla
 
En yamaha TTR kanske... Hög som ett hus visseligen...... skoteroverall,handtagsvärmare och enduro"sockor" då kan man ju åka med tunna handskar.....
 
Jag tycker att det är lättare att köra med begränsad effekt.
Åtminstonde på vintern och i endurospåret.
Blir den för begränsad, så blir hojjen trist på grusvägarna.
En lagom vass 350 eller 400 funkar bra.
 
Kawa KLX 650 då..
Inte den vassaste hojen, men den duger i snön.

Jo men, en KLX 650 R är det bra tryck i. Den är dessutom lättare än en Honda XR 650. Lite svåra att få tag på förvisso. I synnerhet landsvägsreggade.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top