Ugluk Hjälp

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
TÄNKTE KALLA TRÅDEN DE FÖR DU E NOG DEN ände som ger vettiga svar :Bugar
alla andra e nog fulla :fyllisar
duger dessa bilderna? den me den vita klumpen ska nog till kranen va? :banana
men den snea på den svarte burken vet i helvete var den ska ta vägen :huvet
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    42 KB · Visningar: 61
  • 2.JPG
    2.JPG
    40.3 KB · Visningar: 74
  • 3.JPG
    3.JPG
    38.9 KB · Visningar: 57
chmielex skrev:
TÄNKTE KALLA TRÅDEN DE FÖR DU E NOG DEN ände som ger vettiga svar :Bugar
alla andra e nog fulla :fyllisar
duger dessa bilderna? den me den vita klumpen ska nog till kranen va? :banana
men den snea på den svarte burken vet i helvete var den ska ta vägen :huvet

Den från den svarta burken ska till ett av munstyckena bak på tanken, se bild.
Vad är det för vit klump? Ett extra bränslefilter eller?
 

Bifogat

  • convert.png
    convert.png
    26.7 KB · Visningar: 83
Last edited:
de e ju 4 slangar på vår tank
e skisse du lagt upp till en kawasaki gpx 750 r från 89?
 
konstigt de mesta verkar stämmA med vår hoj utom den understa slangen på den svarte burken på höger sida enligt skissen ska den till luft burken men vi hittar ingen anslutning på burken samt den e böjd som om den ska ner eller bak på hojen

O du den e trög som fan o vill inte gå igång kan de bero på slangarna?

den går igång på startgasen men inte på soppan fattar du va de kan bero på?

den får soppa till fögasarna de vet vi för vi prova skruva lossa dom skruvarna under förgasarna o de rann ut soppa
 
o så här ser stiftena ut säger det någon något om varför skiten inte startar?

vad betyder purge de står de på slangen som vi inte vet var den ska hen
 
Aargh! Amerikanska miljövänlighetspåhitt!
Jag gissar att en av slangarna du inte kopplat in är nr 92059, skulle kunna vara den på mittenbilden och ska isåfall till vacuumuttaget på 1:ans förgasare. Om den inte sitter på plats så har du en gruvlig öppning för tjuvluft på en förgasare och då lär den bara gå på tre cylindrar om kranen står på PRI och annars inte alls. Vidare gissar jag att den mystiska 92059A (vänstra bilden) ska till lilla tappen på soppakranen och den med vita plastskarven ska till soppakranens stora tapp.
Testa och återkom.
Du kan ju alltid koppla bort dom där meningslösa californiska krångelmanickerna om inget funkar ändå.

Hela apparaten ska med hjälp av insugsvacuum återföra bensinångor in i motorn via den svarta fyrkantiga behållaren.

Ang. trådnamnet, Micke har vettiga inlägg han med, men man tackar för smickret.. :D
 
Last edited:
Ugluk skrev:
Aargh! Amerikanska miljövänlighetspåhitt!

Är den där fyrkantiga burken ett kolfilter där besinångorna från tanken leds in eller?
Jag trodde att den bara fanns på Californiamodellen, vet du om det sitter en sån på GPZ i Sverige också?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Är den där fyrkantiga burken ett kolfilter där besinångorna från tanken leds in eller?
Jag trodde att den bara fanns på Californiamodellen, vet du om det sitter en sån på GPZ i Sverige också?
Skulle tro att det är ett kolfilter, men jag har aldrig sett sådana där prylar annat än på sprängskisser. Har varken sett det eller förgasarvärmare på svenska GPZ:or, men den som lever får se. :hej
 
nu verkar de som allt e rätt utom den grove längst ner på burken "mitten bilden" de konstiga me den e att den når ingenstans o om du ser bojen så har den suttit så innan me me slangen neråt eller bakåt :confused:

dom andra tror jag att vi har fåt rätt o vi har fått igång den me den svarar direkt nu o dör eller cp:ar den inte sig på höga varv :tummenupp

men jag har glömt var fan behållaren till bromsvätskan på bakbromsen ska sitta :D
kan du bara lägga upp en bild så jag kan se?
nu återstår bara prov körning sen e de på me kåporna igen (tyvärr)

helst hade jag strippat den på onödiga saker o byggt en street figthter :yoparty
men nu e de ju inte min hoj så så blir de nog inte :gråta
märks de att jag tycker dxe olika smileyarna e öööverfeta :banana
 
Enligt Mickes sprängskiss ska den till en av tankluftningarna, den är inte som jag skrev tidigare en vacuumslang. :3freak

Det mesta av det där kan du riva bort från hojen. Du behöver egentligen bara två slangar till soppakranen, thats it.. Övriga avrinningar o luftningar kan du dra till luftburken eller något annat lämpligt ställe.
 
men do 2 anslutningarna på tanken då (baktill)??
o de satt bara 1 slang på kranen innan men de finns en liten ans till på kranen precis som du säger
 
chmielex skrev:
men do 2 anslutningarna på tanken då (baktill)??
o de satt bara 1 slang på kranen innan men de finns en liten ans till på kranen precis som du säger
Den lilla anslutningen på kranen är för en vacuumslang som ska med hjälp av undertrycket i insuget (när motorn är igång) öppna kranen när den står i RES eller ON. När motorn stängs av försvinner vacuumet och kranen stänger sig själv. Står kranen däremot på PRI är kranen öppen oavsett om motorn är igång eller ej.
Prova att lossa bensinslangen från kranen och vrid till de olika lägena för att se vad som händer. Sätt en slangstump på den lilla anslutningen och sug på den när kranen står på RES eller ON (det kommer ingen bensin ur lilla anslutningen, så var inte orolig).
Om soppan rinner ur stora anslutningen när du suger på slangen men slutar när du slutar suga fungerar kranen som den ska. Annars är det vajsing på den och du bör renovera den.

Eftersom det inte var någon slang på lilla anslutningen nu gissar jag att du kört på PRI eller har en risig kran som rinner hela tiden (inte bra).

På Mickes sprängskiss kan man utläsa vilka slangar som ska vart, inkl. till de två bakre avluftningarna på tanken (små metallrör). En av dem borde vara den den du håller i på din mittenbild och den andra är den inre av de två på ovansidan av den lilla runda burken på samma bild.
 
jag har en kran me en knapp på trycker man in den rinner de men inte annars utom när hojen e igång
men ingen slang under behövfs för de ska finnar soppa som går fram men vi har hittat nog alla utom den understa slangen på kolfilter
o plus jag har glömt va behållaren till broms vätska i bak bromsen
 
chmielex skrev:
jag har en kran me en knapp på trycker man in den rinner de men inte annars utom när hojen e igång
men ingen slang under behövfs för de ska finnar soppa som går fram men vi har hittat nog alla utom den understa slangen på kolfilter
o plus jag har glömt va behållaren till broms vätska i bak bromsen
En sådan kran har jag aldrig råkat på tidigare. Understa slangen från kolburken ska nog till lilla tappen på kranen.
Hur bromsvätskebehållaren ska sitta har jag ingen aning om. Våra maskiner är nog ganska olika och bilderna från kawasaki ger inga ledtrådar.
 
När du trycker ner fotbromsen så trycks en cylinder ihop(sitter nog bakom aluminiumdelen som bromspedalen sitter på), från den går det ut två slangar, en går till bromsoket bak och den andra ska gå till bromsvätskebehållaren.
Ingen verkar ha full koll på hur alla slangar ska sitta på din hoj, många av dom är inte ens nödvändiga för bränslesystemets funktion utan tillhör ett "evaporatory control system" dvs. ett system som ska se till att bränsleångor från tanken och förgasarna inte går rakt ut i luften utan in i ett kolfilter.
Motorn funkar lika bra utan det systemet och om du vill kan du strunta i att koppla in det.
Det viktiga är att förgasarna inte kan suga luft från något annat ställe än luftburken(och att all luft som sugs in i luftburken måste passera luftfiltret), att bränslekranen funkar som den ska och att tanken ventileras(dvs. att luft kan röra sig in eller ut från tanken när mängden bensin ändras eller temperaturändringar gör att bensinen och luften i den ändrar volym.)
Se till att dom sakerna funkar så kan du strunta i resten.
 
Last edited:
chmielex skrev:
o så här ser stiftena ut säger det någon något om varför skiten inte startar?

vad betyder purge de står de på slangen som vi inte vet var den ska hen
purge
v. rena; rengöra; laxera
--------------------------------------------------------------------------------
subst. rena; rensa ut hårddisken på filer som ej behövs längre (data); laxera; rentvå; rening; utrensing; laxeringsmedel; utraderingen av en fil utan möjligheten att avstanna utraderingsproceduren (data
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top