UFC till Globen 14 april

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har inte tittat tillräckligt mycket för att få mig en uppfattning om UFC. Det jag kräks på är väll att många MMA-killar tror att de tränar den ultimata kampsporten och det inte skulle finnas nåt liknande. En sån sak som att man låter bakhuvudet vara vidöppet för slag i visa tekniker för att man inte får slå där känns si sådär i min smak.

MMA ska endå vara Mixed Mortal Art. Vadå dödligt om man inte ens försvarar sig ordentligt?

Hahah! :D
Ja jävlar, stenkoll du!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har inte tittat tillräckligt mycket för att få mig en uppfattning om UFC. Det jag kräks på är väll att många MMA-killar tror att de tränar den ultimata kampsporten och det inte skulle finnas nåt liknande. En sån sak som att man låter bakhuvudet vara vidöppet för slag i visa tekniker för att man inte får slå där känns si sådär i min smak.

MMA ska endå vara Mixed Mortal Art. Vadå dödligt om man inte ens försvarar sig ordentligt?

Jag har fått uppfattningen att de flesta sådana sporter drar till sig slödder när det är nytt.
Känns som om företrädare för UFC och MMA vill behålla auran av slagsmål på allvar, utan regler.
De som sysslar med det seriöst är förmodligen seriösa.

Jag har dock ingen koll på det.
Inte min sport.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Trist bara att Tor Troeng konstigt nog inte fick gå nån match då han vad jag förstår är Sveriges högst rankade efter Alexander Gustafsson.....
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Hahah! :D
Ja jävlar, stenkoll du!

Jaja, Martial = krigisk. Särskilt krigisk tycker jag inte heller träningsformen är ;). Man ska självklart inte dömma hela MMA grenen för en klubb och ett fåtal killar från några andra klubbar. Vi körde t.ex. alla träningar med benskydd. Hur ska man då lära benen att ta stryk? Inga armbågar och inga slag mot bakhuvudet vilket blottades friskt för slag.

Inte tanken med UFC från början av vad jag snappat upp ;).
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Jaja, Martial = krigisk. Särskilt krigisk tycker jag inte heller träningsformen är ;). Man ska självklart inte dömma hela MMA grenen för en klubb och ett fåtal killar från några andra klubbar. Vi körde t.ex. alla träningar med benskydd. Hur ska man då lära benen att ta stryk? Inga armbågar och inga slag mot bakhuvudet vilket blottades friskt för slag.

Inte tanken med UFC från början av vad jag snappat upp ;).

Jag förstår vad du menar men måste samtidigt säga emot litet. Jag tränar visserligen inte MMA men kör Thaiboxning och även vi tränar med benskydd då vi sparrar mot varandra. Detta är ju naturligtvis för att skydda motståndaren och jag tror inte det ger så mycket mer att köra utan benskydd då tekniken ändå är densamma om du kör utan.

Angående slag mot bakhuvudet/ryggraden så är det ju stor skaderisk om man blir slagen mot dessa områden.

Armbågar trodde jag var tillåtet i MMA, det är iaf tillåtet i Thaiboxningen och vi tränar en del på detta även om vi inte använder det när vi sparrar utan skydd.

Så visst förstår jag vad du menar, men tycker ändå att sporten mår bra av att man begränsar skaderisken på match samt träning. Man går ju ändå inte in i ringen för att ge sin motståndare bestående skador. Dom ska ju vara så svåra att han inte kan fortsätta men sen ska han vara "back on track" en eller ett par veckor senare. Det är det optimala enligt mig. :tummenupp
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag förstår vad du menar men måste samtidigt säga emot litet. Jag tränar visserligen inte MMA men kör Thaiboxning och även vi tränar med benskydd då vi sparrar mot varandra. Detta är ju naturligtvis för att skydda motståndaren och jag tror inte det ger så mycket mer att köra utan benskydd då tekniken ändå är densamma om du kör utan.

Angående slag mot bakhuvudet/ryggraden så är det ju stor skaderisk om man blir slagen mot dessa områden.

Armbågar trodde jag var tillåtet i MMA, det är iaf tillåtet i Thaiboxningen och vi tränar en del på detta även om vi inte använder det när vi sparrar utan skydd.

Så visst förstår jag vad du menar, men tycker ändå att sporten mår bra av att man begränsar skaderisken på match samt träning. Man går ju ändå inte in i ringen för att ge sin motståndare bestående skador. Dom ska ju vara så svåra att han inte kan fortsätta men sen ska han vara "back on track" en eller ett par veckor senare. Det är det optimala enligt mig. :tummenupp

Fast har man tänkt gå rond så gäller det nog att man kan ta stryk och inte bara ge. Något jag saknade, men det finns säkert klubbar som focuserar mer på sånt. Innan har jag trännat en gren som var betydligt bredare med inriktningen att klara sig helskinad ur ett gatuslagsmål, det är väll därför man tänker som man tänker ;). Den grenen hade å andra sidan ALDRIG gått och tävla i.

Men nu ska jag låta bli att förstöra tråden med off-topic. :sorry
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Armbågar är väl för fan tillåtet :va

Nu måste jag leta fram mina gamla dvd:er med klassiska matcher med Silva och Co, den där lilla galna brasilianaren som är övergrym. Men jag tror nog att det var en del Pridefights framför UFC förr, någon som vet vilket som kom först?
Betydligt råare på den tiden kändes det som och när oktagonen kom in i bilden så kändes det mycket större och lättare att smita :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Silva var ju som störst när han var i Pride. I Pride var det dock mycket uppgjorda grejer men som du säger även saker som head stomps och soccer kicks tillåtet vilket det inte är i UFC.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Armbågar är tillåtet såklart. Och sen går det ju lite ut på "protect your self at all cost" annars bryter dommarn om man inte längre kan försvara sig själv. Sporten går liksom inte ut på att slå ihjäl varandra som vissa verkar tro?

Hursomhaver, var jag för seg att få tag på biljetter tyvärr, hade varit riktigt roligt att se gustavsson.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Armbågar är tillåtet i UFC men inte från 12 till 6 vilket är en mycket skum regel. Jag började kolla på Pride år 2000 men har för mig att UFC faktiskt kom först. Föredrog Pride på den tiden men nu erbjuder UFC de bästa galorna.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fast har man tänkt gå rond så gäller det nog att man kan ta stryk och inte bara ge. Något jag saknade, men det finns säkert klubbar som focuserar mer på sånt. Innan har jag trännat en gren som var betydligt bredare med inriktningen att klara sig helskinad ur ett gatuslagsmål, det är väll därför man tänker som man tänker ;). Den grenen hade å andra sidan ALDRIG gått och tävla i.

Men nu ska jag låta bli att förstöra tråden med off-topic. :sorry

Säg inte att du är en sån där krav maga kille som hoppar runt och försvarar sig mot plastknivar. Övade ni på att kasta knivar också?

Jag är fostrad i klassisk karate men tyckte MMA var roligare för det var mer fritt. Framför allt en mer seriös och sund inställning till träning. Hittar jag en karateklubb utan en massa miffon ska jag börja träna igen.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Säg inte att du är en sån där krav maga kille som hoppar runt och försvarar sig mot plastknivar. Övade ni på att kasta knivar också?

Jag är fostrad i klassisk karate men tyckte MMA var roligare för det var mer fritt. Framför allt en mer seriös och sund inställning till träning. Hittar jag en karateklubb utan en massa miffon ska jag börja träna igen.

Nä, jag tränade nån tysk liten gren ingen hört talas om med en tränare som körde massa annat utanför grenen.
Vi hade lite knivförsvar men det var mot trubbiga köksknivar. Kniv är ju dock inget man möter frivilligt då det kan gå jävligt fel.

Föresten tränat Karate också, Shotokan (stavning?). Det kändes mest som uppvisning vilket inte passade mig alls.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Armbågar är tillåtet i UFC men inte från 12 till 6 vilket är en mycket skum regel. Jag började kolla på Pride år 2000 men har för mig att UFC faktiskt kom först. Föredrog Pride på den tiden men nu erbjuder UFC de bästa galorna.

Ah, det var det var nog det jag fick gnäll på. Fast vi körde inte armbågar alls vad jag kan minnas.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Silva var ju som störst när han var i Pride. I Pride var det dock mycket uppgjorda grejer men som du säger även saker som head stomps och soccer kicks tillåtet vilket det inte är i UFC.

Uppgjorda grejer vet jag inget om, var det a la wrestling då eller? Jag har två dvd's med bara Pride från Japan, där är jag ganska övertygad om att inget var uppgjort. Enormt brutala matchningar, viktklasser känns inte som att det var aktuellt alla gånger.
När jag sen började kolla UFC så var det klart "mesigare" då det är betydligt renare spel tycks det, dock en svårslagen publiksport. Boxning i all ära men där är ungefär 1 av 10 matcher värda att se. Ungefär som Alex match i december, inte direkt sevärd att se en kille med lång räckvidd stå och vänta och sen få in en lyckträff på en som springer in i näven :brinnerup
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top