Udda växlingsproblem

intressant samtalsämne,, ja kör en zx6r kawa från 01 har den senaste veckan haft samma problem jätte svårt att växla ner vid tex rödljus, får inte i 1a alls ibland, va å körde bana på kinnekulle nu i söndags upplevde inget problem alls under hela dagens körningar, men efter att cykeln stått en längre tid så börja problemet igen vid hemfärden..

efter att hojjen stått hemma i några timmar skulle min far testa den han sa att det knappt gick att växla varken upp lr ner... så ja upplevde att de inte va några problem när hojjen va varmkörd som på banan, men att dom kom när den stått och blivit kall... e lite orlig att de e lådan som e kass för ska ju ev ut på banan på gelleråsen ni den sept...

så ska nog följa ditt råd å kolla upp oljebyte och koppling.. tackar
 
Blir till att testa, hur många mil kan man tänkas behöva köra innan oljan körts in? Jag trodde några mil räckte men fick känslan av att du tyckte 100mil inte var jättemycket

Jag vågar inte svara på det, det beror på hur man kör milen, ligger man på landsväg på högsta växeln ligger ju kopplingen i ingrepp hela tiden och då tar det ju längre tid innen den nya oljan blött igenom den gamla kvalitén.

Men det tar ett tag, över 50 mil iaf. På HD och andra hojar med separat olja i lådan brukar man ibland hälla ATF i låda och koppling om man ska köra på strippen en helg, för då behöver man inte varmköra lådan hela tiden för att få låga förluster på strippen. Och då märker man inte ngt på kopplingen, ATF:en hinner inte blöta igenom kopplingspaketet på flera mil. Sedan när man ska köra gata igen så hä'ller man i vanlig tjockare växellådsolja som klarar värmen som blir på landsvägen utan att bli för tunn.
 
Jag vågar inte svara på det, det beror på hur man kör milen, ligger man på landsväg på högsta växeln ligger ju kopplingen i ingrepp hela tiden och då tar det ju längre tid innen den nya oljan blött igenom den gamla kvalitén.

Men det tar ett tag, över 50 mil iaf. På HD och andra hojar med separat olja i lådan brukar man ibland hälla ATF i låda och koppling om man ska köra på strippen en helg, för då behöver man inte varmköra lådan hela tiden för att få låga förluster på strippen. Och då märker man inte ngt på kopplingen, ATF:en hinner inte blöta igenom kopplingspaketet på flera mil. Sedan när man ska köra gata igen så hä'ller man i vanlig tjockare växellådsolja som klarar värmen som blir på landsvägen utan att bli för tunn.

Du ska ha ett riktigt stort tack för all din tid Jörgen, klockrent! Är du i Linköpingstrakten framöver så har du en stående kaffeinbjudan som tack :)
 
Du ska ha ett riktigt stort tack för all din tid Jörgen, klockrent! Är du i Linköpingstrakten framöver så har du en stående kaffeinbjudan som tack :)

Tack:D Men jag har ju haft fel förr, jag bara tankade ur mig det lilla jag vet i ärendet. Lyssna på andra också! :D

Hoppas ni får ordning på det där, annars kan du trösta dig med att din låda/koppling är som min nuvarande alltid varit, dvs man får använda koppling och gas en aning om man snabbt och klonkfritt vill passera växlar man inte är ute efter.
 
Tack:D Men jag har ju haft fel förr, jag bara tankade ur mig det lilla jag vet i ärendet. Lyssna på andra också! :D

Hoppas ni får ordning på det där, annars kan du trösta dig med att din låda/koppling är som min nuvarande alltid varit, dvs man får använda koppling och gas en aning om man snabbt och klonkfritt vill passera växlar man inte är ute efter.

Klonkfritt? HD? :D

Kunde inte låta bli :)

Nej men självklart får gärna folk med andra tankar och idéer fylla på med förslag, emottages tacksamt!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top