Udda USB fel på HP EliteBook

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Har en bärbar HP EliteBook med Windows 7. Igår så plötsligt slutade musen att fungera, så jag tänkte.. aja temporärt tills jag startar om så jag fortsatte med musplattan. Men idag dårå så är det fortfarande inte avhjälpt.

Pluggar jag in en mus så står det i Windows bara "Unknown device". Samtidigt så säger Windows att det är något fel på USB-enheten (flerportars) inbyggd i datorn.

Andra enheter, såsom mitt mobila USB-modem från Telia, och USB-kabel till kamera funkar. Men just inte mus. Jag åkte idag och köpte en ny mus även i tron att förra musen spökade, men samma fel på nya.
Datorn skickar ström till musen iaf, men vill inte acceptera den som en enhet.

Wazzup liksom?

Jepp. Så USB funkar för vissa typer av enheter, men inte musen.

Har även upptäckt att webkameran (inbyggd) och fingeravtrycksläsaren inte heller fungerar. Antar dessa går på någon typ av "brygga" i datorn som antagligen är toast.

Mycket skumt fel.

Försökt göra systemåterställningar (från före felet uppstod) för att utesluta drivrutinsproblem.

Usch, vill slippa lämna in den på service... tar så lång tid.

Har även upptäckt att webkameran (inbyggd) och fingeravtrycksläsaren inte heller fungerar. Antar dessa går på någon typ av "brygga" i datorn som antagligen är toast.

Mycket skumt fel.

Försökt göra systemåterställningar (från före felet uppstod) för att utesluta drivrutinsproblem.

Har du köpt den med Win7 ? eller är det en upgrade från Vista ?
Bara för att det finns hårdvara på så är det inte säkert att den fungerar, trots alla fina win-klisterlappar å dylikt som sitter på.

Fingeravtrycksläsaren är inte säkert att den funkar överhuvudtaget, kolla tillverkarens hemsida. Hade en HP laptop med fingeravtry... på mitt förra arbete, och den funkade inte heller. Kollade på tillverkarens hemsida och där stod klart och tydligt att det inte finns/fanns drivrutiner till Vista, endast till XP. Kan vara samma sak med din webcam tyvärr. Musen däremot har jag inga som helst förslag. Sorry.

Mycket skumt fel.

Har ett liknande "fel" på ett USB-pccard, ena porten hittar man usbgrunkorna på men kan inte använda.
Där är det att ström saknas (rätt mängd) , så troligen nån lödning som gett sig?

Edit:
Antar att det funkat tidigare i win7 ?

Mycket skumt fel.

Nja, lång tid vet jag inte...pm:a serienummer och p/n på den så kan jag kolla exakt vad du har för garantivillkor gentemot HP.

Kan vara så att jag kan lura dig släpa in den på vårat kontor i Bromma så får någon av mina odugliga kollegor hjälpa dig (luktar moderkortsbyte). :)

Måste vara något sådant, att en lödning eller något lossnat. Ena musen jag har startar inte alls, medan den nya har lysdioder i sig som lyses upp men enheten vill inte fungera.

Och som sagt, även fingeravläsaren och webkameran fungerar inte... så det sitter nog rätt djupt in ändå.

Jag har installerat Windows 7 Pro själv ja, det var tidigare Vista. Det har fungerat tidigare och det är inte fel på Windows, utan det plötsligt uppstod.

Nja, lång tid vet jag inte...pm:a serienummer och p/n på den så kan jag kolla exakt vad du har för garantivillkor gentemot HP.

Kan vara så att jag kan lura dig släpa in den på vårat kontor i Bromma så får någon av mina odugliga kollegor hjälpa dig (luktar moderkortsbyte). :)
Håller med, känns som något "djupt" som sagt och lite trist samtidigt. Ingen aning om vad som kan ha hänt, möjligen elektrisk urladdning mot chassit? Fast samtidigt kan jag tycka att en så här dyr pjäs borde ha ett visst sådant skydd mot urladdning...

Last edited:
Måste vara något sådant, att en lödning eller något lossnat. Ena musen jag har startar inte alls, medan den nya har lysdioder i sig som lyses upp men enheten vill inte fungera.

Och som sagt, även fingeravläsaren och webkameran fungerar inte... så det sitter nog rätt djupt in ändå.

Jag har installerat Windows 7 Pro själv ja, det var tidigare Vista. Det har fungerat tidigare och det är inte fel på Windows, utan det plötsligt uppstod.

Håller med, känns som något "djupt" som sagt och lite trist samtidigt. Ingen aning om vad som kan ha hänt, möjligen elektrisk urladdning mot chassit? Fast samtidigt kan jag tycka att en så här dyr pjäs borde ha ett visst sådant skydd mot urladdning...

Nä, skit händer, datorer går sönder av ingen anledning alls bäst vad det är, inget ovanligt alls. :) Alla är likadana på den punkten oavsett vad det står på locket.

Okidok, har det funkat förr ( fingeravtryck också ? ) i samma inst.. så känns det ju som någ fysiskt gått åt skogen.

Skydd mot urladdningar kan du nog glömma hur dyrt det än är. Inte ens burkar för miljoner är skyddade mot sådant.

Har haft precis samma problem med en hp, fast en probook. Ryck ut ström och batteri och låt den stå en stund, kan behöva resetta usb kontrollern.

Har haft precis samma problem med en hp, fast en probook. Ryck ut ström och batteri och låt den stå en stund, kan behöva resetta usb kontrollern.
Tack, ska testa det.

HP support vill att jag ska installera om Windows innan de ens accepterar ett garantiärende!! Och därefter ska de skickas ett loggprogram jag ska köra som de ska titta på. SEN kan de emot datorn OM det fortfarande visar fel. Och då tar det 5-9 arbetsdagar innan datorn är reparerad.

Alltså det är INTE Windows-installationen som är felet...

Att det ska behöva vara så krångligt det här.

Det funkade! :) Jag hade iaf rätt att det var USB-kontrollenheten, men att lösningen kunde vara att plugga ur allting o låta elektroniken "dö" hade jag inte tänkt på...

Tack!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...