Udda elfel.

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Min hoj är helt fuckad. Förutom att kopplingen nästan är slut och att ramlagrena håller på att skära ihop så har den skaffat sig någon konstig el-sjukdom... :3freak
Symptomen är då som följer; Det verkar som om hela systemet får för låg spänning, lampan lyser skitsvagt, blinkersarna orkar knappt blinka, tutan bara mumlar lite för sig själv osv. Det störda i det hela är att elsystemet blir skitpiggt så fort man tänder bromslysena med bromsen! Blinkerserna blinkar på som satan och lampan lyser überbra! Vad f** beror det här på? Verkar ju helt sjukt. Batteriet har lagt av också. Fast bara ibland :va , det funkar alldeles utmärkt vissa gånger, andra gånger är hela systemet tvärdött om man inte drar igång motorn. :4skrika
Hjälp, någon? :död
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
hört talas om att strömen alltid tar nämsta vägen?. Kan ju vara så att du har en kabel som är något nött till just bromsgivaren vilket medjer att det läcker ström där. När du sen bromsar så tar strömmen "rätt" väg (den snabbaste vägen?). Det var bara en snabb tanke. Har hört talas om samma fel förut minns dock inte vad det berodde på. :huvet
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
philsson skrev:
:va Vad är det som är så roligt. Det heter ju så när de är en kortis ju. :7peta
Annars förstår jag din tanke. :hihi

"medger" :hihi

Men annars håller jag med om ditt resonemang. Hade snarlikt fel på en bil en gång. Jordkabeln till batteriet var avnött (såg det inte) så det jordade på lite märkliga vägar via fördelardosan(!)... Halvljuset spelade flipper, blinkers funkade lite hipp som happ, innerbelysningen lekte disko.. pja, allt som var el (förutom tändningen) var, typ, jääävligt lattjo.

När jag väl hittade felet och fixade en hel jordkabel till batteriet gick allt som en dröm. Elfel är "jättekul" att felsöka :huvet :4skrika :gnissla :rolleyes: :va :confused:
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
philsson skrev:
Kan ju vara så att du har en kabel som är något nött till just bromsgivaren vilket medjer att det läcker ström där.

Fakk! Hittade läckan, det har runnit ström över hela motorn! :mad: :mad:


Edit: Tuppjuck, min farsa sa också nåt om jordfel. Har inte hunnit titta än, men jag ska undersöka det imorron och se om det är något uppenbart. Annars har jag nog å göra ett tag :huvet ...
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske lager o elen hör ihop .. :hihi
fick höra detta av en kille som hade en renualt av äldre modell..
hade en liten kontakt som de vart jordfel på
(nere vid bromsarna) han fatta inte varför hans hjullager gick hela tiden o bara på ena sidan..(där fele va då)
snacka med en snubbe som jobba på en renult verkstad o vips så var felet avhjälpt då dom hitta kontakten o den jorda..hade inga lagerfel efter det
:D
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ozeo skrev:
kanske lager o elen hör ihop .. :hihi
fick höra detta av en kille som hade en renualt av äldre modell..
hade en liten kontakt som de vart jordfel på
(nere vid bromsarna) han fatta inte varför hans hjullager gick hela tiden o bara på ena sidan..(där fele va då)
snacka med en snubbe som jobba på en renult verkstad o vips så var felet avhjälpt då dom hitta kontakten o den jorda..hade inga lagerfel efter det
:D

Öhh okej?! Låter jävligt konstigt..

Va gör de om strömen rinner u de är ju bara att stanna och hälla i mer väll? :confused:


:rolleyes:

Annars tror jag med på jord fel kommer ihåg min gammla moppe där allting lös tutan bröla osv tills man satte på blinkers då dog allt utom motorn.. och de va kabel brott i jordkabeln till batteriet...
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
När jag var nere och torkade bort all ström som hade runnit ut och skulle fylla på ny ström upptäckte jag felet! Skruven som ska hålla fast pluskabeln på batteriet har trillat bort, det var nog där allting rann ut. Ska fixa en ny skruv så får vi se vad som händer.

Fortsättning följer!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Speedsoda skrev:
När jag var nere och torkade bort all ström som hade runnit ut och skulle fylla på ny ström upptäckte jag felet! Skruven som ska hålla fast pluskabeln på batteriet har trillat bort, det var nog där allting rann ut. Ska fixa en ny skruv så får vi se vad som händer.

Fortsättning följer!

Glöm inte täta med kopparpasta :rolleyes: :rolleyes: (dubbel ironi)
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Speedsoda skrev:
När jag var nere och torkade bort all ström som hade runnit ut och skulle fylla på ny ström upptäckte jag felet! Skruven som ska hålla fast pluskabeln på batteriet har trillat bort, det var nog där allting rann ut. Ska fixa en ny skruv så får vi se vad som händer.

Fortsättning följer!

Använd rätt sorts spänning och ström när du fyller på! Billig polsk 12,4V kommer du ingen vart med. När du ändå håller på kan du kolla tjockleken på strömmen också. Är det under 10 ampèremeter/sekund så måste du nog lägga på lite mer. Passa på att byta spänningsfilter när du ändå är i farten.

:tomten
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Jag vet!

Du kan fylla batteriet med ström!

Hoppas du har samlat upp det som rann ut, inga onödiga risker liksom!
 

^XceeD^

Drive it like you stole it!
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Kävlinge
Hoj
Ingen hoj för tillfället, Cagiva Mito -97 (7 speed) *såld* plus en sketen Yamaha Virago 535 -97 *såld*

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Så. Fyllde på med 13v ström från biltema, funkar skitbra. Det är bara rykten att det skulle vara dåligt. Sen satte jag fast plusen på batteriet, nu funkar allt prima. :banana
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Speedsoda skrev:
Så. Fyllde på med 13v ström från biltema, funkar skitbra. Det är bara rykten att det skulle vara dåligt. Sen satte jag fast plusen på batteriet, nu funkar allt prima. :banana

Fan va nice då e de bara att hoppas på att inga fler läckage (stavning?) inträffar..
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Mr Helmut skrev:
är han serigös eller?

Är din mamma oskulld? Nä men de klart jag inte är jag glömde bara :rolleyes: smilyn..(Ta inte illa upp, det är ett skämt precis som resten av tråden.)
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
prulle skrev:
Är din mamma oskulld? Nä men de klart jag inte är jag glömde bara :rolleyes: smilyn..(Ta inte illa upp, det är ett skämt precis som resten av tråden.)


:hihi

jo men man vet ju aldrig med folk :tummenupp
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Hoztic skrev:
Du får luta hojen åt höger så det inte rinner ut något när den är parkerad! :hihi

FaN DÅ!!111 :mad: :mad:
Stödet siter ju på venster sida :kocko! nu E högerblinkcers pajj! :huvet :kocko
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top