Udda bromsproblem.

Nu rullar det in massa bra tips =)


Vad är det för bromspump man ska ha?
Vill inte lägga massa strålar eftersom jag måste renovera stötdämparen bak.

Har för mig att jag läst att folk köpt kopior på Brembo radial pumpar.
 
Last edited:
Köpte en brembokopia, men dess kapacitet räckte ingenstans å byggkvalitén kändes inte som det man vill ha i ett bromssystem.
Renovera den gamla pumpen, en repsats kostar väl bara ca 250:- är du ännu snålare (som jag) kan du jaga rätt på packningar i rätt storlekar jag har hittat många på mekonomen t ex.
 
Är ute på en tur med hojen nu.
Tycker det känns lite bättre efter att den stått över natten med buntband.
Dock så kan det vara placebo och jag kör med passagerare så kan inte ligga på direkt.

Jag tar nog och plockar isär allt och smörjer upp och luftar den på bänken.

Tack för alla tipps ännu.
Återkommer med resultat.
 
Last edited:
Nu rullar det in massa bra tips =)


Vad är det för bromspump man ska ha?
Vill inte lägga massa strålar eftersom jag måste renovera stötdämparen bak.

Har för mig att jag läst att folk köpt kopior på Brembo radial pumpar.

Köpt och testat dessa kopior, inget att ha, läckte och under tiden jag höll på att lufta så gick bromshantaget av.

Själv köpte jag en brembo bromspumop som sitter original på ducati 1098/1198 till min gsxr 1000 05 som jag kör på bana och den funkar grymt bra! betalade 700kr endast bromspumpen utan handtag, och original handtaget gick på ca. 200kr allt på ebay :)
 
Köpt och testat dessa kopior, inget att ha, läckte och under tiden jag höll på att lufta så gick bromshantaget av.

Själv köpte jag en brembo bromspumop som sitter original på ducati 1098/1198 till min gsxr 1000 05 som jag kör på bana och den funkar grymt bra! betalade 700kr endast bromspumpen utan handtag, och original handtaget gick på ca. 200kr allt på ebay :)

Då ska jag inte ha en sådan :gnissla

Ska mäta upp vilken diameter och slag min pump har imorgon och sen se om jag kan hitta någon radialpump som passar.
Vill helst ha en Radial för att kunna vrida ner handtaget ordentligt, det går nämligen inte nu med det clip-on:et jag har.

Någon som vet var man kan hitta info om olika diameter på pumpar eller är det bara att hoppas :tungan
 
Hade problem med att lufta kopplingen på en bil jag hade. Köpte en "Luftman" tror det va på Mekonomen eller om det va på nätet som man skruvar på behållaren och sen kopplar till exempelvis ett bildäck med tryck i och luftar via vanliga nipplen på oket i detta fall. Vill minnas att den inte va farligt dyr heller, ca 170 spänn om jag minns rätt. Den fungerade bättre än väntat. :tummenupp
 
Idag har jag varit och pillat lite.
Rengjort nitarna som håller skivan och rengjort oken samt kolvar, slipat baksidan på beläggen med sandpapper eftersom färgen bränt bort.
Och luftat på nytt.
Tog hjälp av en kompis som agerade pumpare och efter 20 min av luftande konstaterade vi att det blir nog inte bättre, inte en bubbla kom på hela tiden.

Nu står den under tryck över natten iaf så vi får se imorgon.


Har hittat en fin radialpump billigt som jag köper om inte lönen blir för snål.
 
Om man gör tipset med buntbandet finns det någon risk för att skivorna ska blir skeva? Tänkte om de skulle slå sig efter ett konstant trycker på 12h. Bara en liten fundering. Har själv samma problem som ts och tänkte testa det med buntbanden
 
Om man gör tipset med buntbandet finns det någon risk för att skivorna ska blir skeva? Tänkte om de skulle slå sig efter ett konstant trycker på 12h. Bara en liten fundering. Har själv samma problem som ts och tänkte testa det med buntbanden

Ska inte vara några bekymmer.
 
Om du råkar ha lite luft kvar, så kan du dra in handtaget till max och därefter dra ett spännband runt eller motsv och ha handtaget intryckt under natten eller mer. Under den tiden pressas ev luft ut. Beror ju så klart på hur mycket luft du har i, men prova. Det har funkat för mig.

Den här metoden provade jag vid ett tidigare tillfälle. Tanken är såvitt jag förstår, att luftbubblorna ska stiga upp till pumpen, och sedan ta vägen upp i behållaren när man släpper på handtaget. Jag gjorde detta med nya packningar i oken efter renovering. Det jag kunde konstatera var att packningarna i oken inte stod pall trycket under en längre tid (i mitt fall över natten) och jag kunde se att bromsvätska pressats ut mot baksidan av beläggen.
 
Jag hittade ett fel iaf.

Trodde jag fått lite sportigare belägg men efter läst på SBS sida så står den under kategorin Street.
Inga som helst sportbelägg:lol
 
Om man gör tipset med buntbandet finns det någon risk för att skivorna ska blir skeva? Tänkte om de skulle slå sig efter ett konstant trycker på 12h. Bara en liten fundering. Har själv samma problem som ts och tänkte testa det med buntbanden


Om man kört hårt och skivorna är varmare än normalt kan de bli skeva om man gör detta annars är det ok.
 
Nu är en uppsättning Galfer 1375 belägg påväg från England så nu borde jag få lite grepp i bromsen.

Provade min kompis cbr 1100 i förrgår och den var jättesvamp men oj vilka bromsar.
Kunde ju låsa upp med ett finger om jag ville så jag gissar på att jag dödat mina belägg med för mycket bana.
 
Ja om du kör bana ibland är nog beläggen tokslut! När jag kör på sprint belägg byter jag efter drygt en racehelg. Endurance beläggen håller för mig ca 2 ½ race helg.
 
Last edited:
Ja om du kör bana ibland är nog beläggen tokslut! När jag kör på sprint belägg byter jag efter drygt en racehelg. Endurance beläggen håller för mig ca 2 ½ race helg.

Beläggen har mycket material kvar, har haft isär o kollat i förrgår.
De verkar däremot inte ha någon friktion i sig :crash
 
Beläggen har mycket material kvar, har haft isär o kollat i förrgår.
De verkar däremot inte ha någon friktion i sig :crash

Är dom "glasade". Om man kör bana med lite mer gatbetonade belägg blir de ibland lite glasade och tar riktigt dåligt. Men du har säkert bättre belägg.
 
Är dom "glasade". Om man kör bana med lite mer gatbetonade belägg blir de ibland lite glasade och tar riktigt dåligt. Men du har säkert bättre belägg.

Det är precis det jag tror hänt.
Trodde jag fick värre när jag köpte dem men det var SBS street.

Har Galfer 1375 påväg nu.
 
Nya belägg samt total demontering av oken/rengörning/smörjning har nu löst problemet på bromsarna.
Vissa kolvar kärvade lite och drogs tillbaka för mycket så de blev för långt slag i handtaget för att fungera samt att beläggen var glasade.

Har provat på väg och när beläggen blir varma så är bromsarna riktigt fina.

Återkommer med resultat efter måndagens bankörning.

Tack för alla tips och idéer. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top