Udda bromsproblem.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hej allihopa i lingonskogen.

Nu frågar faktiskt jag om hjälp/tips/idéer.
Jag får inte min frambroms att lira som det ska på min hoj ZX6R -97.

Bromsarna är uppdaterade med Stålomspunnet(nytt), Motul 600, och sbs sintrade belägg.

Problemet är att de är riktigt svampiga, och det blir mycket illa när jag kör bana.
Fading/Luft?

Bytte bromsvätskan igår och drog igenom tre(3) fulla behållare med vätska igenom systemet för att verkligen utesluta luft så systemet är lufttomt.
Totalt har det gått igenom nästan en liter vätska i år.
Har provat alla sorters tekniker man kan komma på.
Lufta normalt
Suga underifrån
Pumpa underifrån
Lufta vid alla skarvar
Osv.
Tomt på luft
Svampighet kvar.

Bromsar jag mesigt/värme?
Var på Rudskogen igår och kör i Snabb grupp.
Jämfört med dom jag körde om så bromsar jag sent och hårt, väldigt sent och hårt.
:dummer


Kan det vara nitarna i skivan som gör att det blir så?
Skivan går att röra med lite kraft men ska ge mig på att rengöra ordetligt så att de rör sig som från fabrik.

Har någon något förslag eller måste jag byta hela systemet?


//Mvh Jag Blir Tokig.. :huvet
 
Låter som samma som jag hadde på triumpen. Va i det närmaste omöjligt att få bort luften. Fick hjälp pumpa på den slangen mellan behållaren och huvudcylindern. Klämde med fingrarna tills den blev stum och luftade ur vid banjon. Sedan lät ajg den stå över natten och pressade tillbaks kolvarna i ena oket. Släppte ur vi banjon vid huvud cylindern. Sedan har det funkat.
 
Vad kör du för belägg? Bromsarna börjar bli ganska gamla på din hoj, kanske dags för uppgradering/renovering till en ny pump? Man kan också byte ut banjon uppe vid pumpen till en med luftnippel om du inte redan har det.
 
Låter som samma som jag hadde på triumpen. Va i det närmaste omöjligt att få bort luften. Fick hjälp pumpa på den slangen mellan behållaren och huvudcylindern. Klämde med fingrarna tills den blev stum och luftade ur vid banjon. Sedan lät ajg den stå över natten och pressade tillbaks kolvarna i ena oket. Släppte ur vi banjon vid huvud cylindern. Sedan har det funkat.
Pump och behållare är en enhet på min pump.
Luftat vid alla banjos.
Vänt prylarna upp och ner osv.
 
Vad kör du för belägg? Bromsarna börjar bli ganska gamla på din hoj, kanske dags för uppgradering/renovering till en ny pump? Man kan också byte ut banjon uppe vid pumpen till en med luftnippel om du inte redan har det.

SBS, halvsport typ.
Funderar på att byta till Galfer race belägg.

Tanken har slagit mig att byta pump.
Något förslag på bra?

Har inte nippel men luftat genom att släppa på den.
 
Om du råkar ha lite luft kvar, så kan du dra in handtaget till max och därefter dra ett spännband runt eller motsv och ha handtaget intryckt under natten eller mer. Under den tiden pressas ev luft ut. Beror ju så klart på hur mycket luft du har i, men prova. Det har funkat för mig.
 
Om du råkar ha lite luft kvar, så kan du dra in handtaget till max och därefter dra ett spännband runt eller motsv och ha handtaget intryckt under natten eller mer. Under den tiden pressas ev luft ut. Beror ju så klart på hur mycket luft du har i, men prova. Det har funkat för mig.

Den står faktiskt så nu =)
Tack för tipset iaf.
 
Om du råkar ha lite luft kvar, så kan du dra in handtaget till max och därefter dra ett spännband runt eller motsv och ha handtaget intryckt under natten eller mer. Under den tiden pressas ev luft ut. Beror ju så klart på hur mycket luft du har i, men prova. Det har funkat för mig.

Hur kan luften pressas ut, systemet är ju slutet.
Eller luftar du en gång till innan du tar bort spännbandet?

Jag har haft liknande problem som trådskaparen tidigare, då hjälpte det att göra ren och motionera tätningarna i bromsoken, troligen drogs kolvarna tillbaks förlångt i oken.
 
Hur kan luften pressas ut, systemet är ju slutet.
Eller luftar du en gång till innan du tar bort spännbandet?

Jag har haft liknande problem som trådskaparen tidigare, då hjälpte det att göra ren och motionera tätningarna i bromsoken, troligen drogs kolvarna tillbaks förlångt i oken.

Det står näst på listan.
Dvs att riva hela systemet.

Hade isär det när jag köpt maskin men det var 2010.
Kan ju inte kosta många kronor att byta tätningar heller.
 
Det är inte skivorna som slagit sig och blivit "talriksformade"? Då kan det kännas "svampigt" eftersom det krävs mycket slaglängd på pumpen innan beläggen satt press på hela skivan.
 
Hur kan luften pressas ut, systemet är ju slutet.
Eller luftar du en gång till innan du tar bort spännbandet?

Jag vet faktiskt inte. Gissar att det är isf vid kolvarna på oken. Jag fick tipset av en MC-mekaniker här i Gbg och det funkade. Det är ju förstås om de är bara lite lätt svampiga, det går ju inte om det är mycket luft i, då måste de ju luftas igen.
 
Det är inte skivorna som slagit sig och blivit "talriksformade"? Då kan det kännas "svampigt" eftersom det krävs mycket slaglängd på pumpen innan beläggen satt press på hela skivan.

Kan vara så.
Får lossa dem och mäta dom.
 
Jag vet faktiskt inte. Gissar att det är isf vid kolvarna på oken. Jag fick tipset av en MC-mekaniker här i Gbg och det funkade. Det är ju förstås om de är bara lite lätt svampiga, det går ju inte om det är mycket luft i, då måste de ju luftas igen.

Antar att luften rör sig annorlunda när den sätts under press och då flyter upp i systemet.
När man släpper trycket så smiter bubblan ut i pumpen och vätska rinner i.
 
har du bytt ut pump eller ok ?
Låter som underdimensionerad pump som inte orkar trycka all kolvarea.
Om du nu inte har bytt ut nått av dessa och de motsvarar original så återstår bara luft, och du bör således lufta baklänges.
 
Ta loss hela paketet o lufta så oken är högst upp. Detta gjorde jag eftersom jag inte har luftningsnippel i pumpen. Funkade för mig. Hade liknande problem efter jag bytt ok på trajjan.

EDIT: Får utöka min förklaring; Alltså montera bort ok och pump, alt endast ok.. håll dem på något sätt ovanför pumpen medan du luftar. Luft stiger..
 
Last edited:
har du bytt ut pump eller ok ?
Låter som underdimensionerad pump som inte orkar trycka all kolvarea.
Om du nu inte har bytt ut nått av dessa och de motsvarar original så återstår bara luft, och du bör således lufta baklänges.
Originaldelar från fabrik.
Luftat baklänges med pump och spruta.
Enda som händer är att jag får tömma behållaren från vätska.

Får plocka isär och kolla skivor och ok.
 
Originaldelar från fabrik.
Luftat baklänges med pump och spruta.
Enda som händer är att jag får tömma behållaren från vätska.

Får plocka isär och kolla skivor och ok.


Hmm, knivigt ..
Prova att hänga upp oken och lufta med dem som högsta punkt. Kan ju funka men känns ändå långsökt.

En bra grej är ju att kasta slavcylindren åt h.vete och använda sig att dubbla slangar upptill pumpen i följd med lite längre banjo. Då slipper man extra resan för vätskan genom cylinder som bara är onödigt motstånd och eliminerar ett problem och får enklaste vägen för bromsvätskan.

Skeva skivor tenderar ju till att kännas "svampigt" som någon tidigare nämnde, dock har inte tätningarna i oken så mycket med saken att göra? Håller de tätt så är de tätt, och kärvar det så får du en trög/slö bromseffekt. Någon annan funktion har de direkt inte.
 
Last edited:
Slitna skivor och nya klotsar = svampigt. Så fungerar det iaf på bil, brukar bli ngt bättre när klotsarna slitit in sig men inte lika bra som nya skivor och klotsar.:gnissla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top