UD slutar betala för evakuerade svenskar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jättebra förstås, varför skall skattebetalarna betala för kreti och pletis charter? Åker man till tjotahejti så går det åt skogen ibland, åk till Köpenhamn eller Åbo om det ska vara tryggt och (s)äkert.

Framför allt borde alla som kan betala själva få göra det, som med alla bidrag.

Att det fanns så många svenskar i Libanon är en skandal av större mått, slutnotan på det projektet vore inte kul att se. :eek:
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Detta är väl främst ett försök från staten att föra över kostnader till försäkringar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att det fanns så många svenskar i Libanon är en skandal av större mått, slutnotan på det projektet vore inte kul att se. :eek:

Många av dom svenskarna är nog födda och uppvuxna i Libanon, har flyttat till sverige och blivit svenskar och sedan åkt tillbaka när det finns någon som hämtar hem dom då det luktar brunt.

Ungefär som svensken som brukar åka iväg på semester men alltid hamnar på Gitmo-resort.

Alldelens oavsett vilken typ det är så ska dom betala hemresan själv.

5000:- för en plats i en hercules är väl inget att orda om, det är billigare än SAS och Bättre än RyanAir
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Finns inget att diskutera, en sån sak ska man ha försäkring till. Det är skillnad om staten skickat en på uppdrag och man hamnar mitt i nåt skit, då kan staten betala men om man skulle råka ut för en naturkatastrof eller annan force majeure på semester får man nog se till att vara förberedd själv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Detta är väl främst ett försök från staten att föra över kostnader till försäkringar.

Det kanske blir lika framgångsrikt som deras försök att överföra kostnaden för personskador till trafikförsäkringen, är förvånad att jag inte sett fyrtielva trådar om det på Sporthoj faktiskt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Detta är väl främst ett försök från staten att föra över kostnader till försäkringar.

Den tanken slog mig också. Någonstans förstår jag varför man strävar efter att föra över kostnaderna på någon annan. Åker man till ett oroligt land på gränsen till sammanbrott och sedan förväntar sig att Utrikesdepartementet ska lösa alla kommande problem är man illa ute redan från början. Det är inte rimligt att staten ska ta alla kostnader som man tycktes göra i Libanon fallet. De som åkte ner dit visste vad de gav sig in i. Ändå åkte de. Räddningsaktionen är en rätt ansenlig summa. Undra hur många personer det omfattade?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Åt andra sidan så betalar staten för alla ambulanser som rings så fort en hojåkare lyckats trilla ner i diket och stukat handen. (Har diskuterats i trådar förut).

Ska man låta folk ligga kvar i diket som kraschat med hojen med hänvisning till att "dom viste vad dom gav sig ut på när dom körde i väg på hojjen"?.

Det är mycket jag tycker är fel med svenska skattesamhället.
Men att staten har en beredskap för att få hem svenskar som är i katastrofområden tycker jag är bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Jättebra förstås, varför skall skattebetalarna betala för kreti och pletis charter? Åker man till tjotahejti så går det åt skogen ibland, åk till Köpenhamn eller Åbo om det ska vara tryggt och (s)äkert.

Framför allt borde alla som kan betala själva få göra det, som med alla bidrag.

Att det fanns så många svenskar i Libanon är en skandal av större mått, slutnotan på det projektet vore inte kul att se. :eek:

77 miljoner kostade insatsen i Libanon enligt SVT.....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Svenskar? Är man svensk för att man har svenskt uppehållstillstånd osv? Jag tror ingen av dessa ens vill bli kallade för svenskar, när jag nämnde för min kurdiske vän att han anses som svensk för att han är svensk medborgare så blev han arg :D
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Åt andra sidan så betalar staten för alla ambulanser som rings så fort en hojåkare lyckats trilla ner i diket och stukat handen. (Har diskuterats i trådar förut).

Ska man låta folk ligga kvar i diket som kraschat med hojen med hänvisning till att "dom viste vad dom gav sig ut på när dom körde i väg på hojjen"?.

Det är mycket jag tycker är fel med svenska skattesamhället.
Men att staten har en beredskap för att få hem svenskar som är i katastrofområden tycker jag är bra.

Som att jämföra äpplen och päron. Trillar du på svensk mark blir du hämtad med svensk ambulans. Det blir du inte om du ramlar på valfritt annat lands mark.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Som att jämföra äpplen och päron. Trillar du på svensk mark blir du hämtad med svensk ambulans. Det blir du inte om du ramlar på valfritt annat lands mark.

Nej. Men det är svensk skatt som betalar ambulansen.

Inte säkert att det är svenska plan som flyger dig hem heller.
Men det är svensk skatt som betalar planen.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Skicka den delade notan till dem.

Jag hade gladeligen betalat om det inneburit att jag blivit hämtad hem från ett ställe med stridsvagnar utanför staden. Att vi tillhandahåller våra medborgare den tjänsten ser jag som självklart.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Som att jämföra äpplen och päron. Trillar du på svensk mark blir du hämtad med svensk ambulans. Det blir du inte om du ramlar på valfritt annat lands mark.

Nej, då löser min reseförsäkring ut och jag blir omhändertagen på plats och hemflugen om så behövs.

Den har jag betalat för, och skulle fan inte åka någonstans utan att ha det ordnat.

Andra tänker annorlunda. Då förstår jag inte varför jag skall sponsra dem?

Framförallt, varför skall Kurt-Sune som åkt till Thailand utan försäkring och skrotat med hyrda vespan få betala (dyrt!) själv för att reda ut det hela, medan Kurt-Sigurd som åker till Thailand utan försäkring och råkar ut för en olycka tillsammans med ett par tusen andra svenskar blir hemtransporterad på statens bekostnad?

Antingen skall staten baila ut ALLA som råkar ut för något utomlands, oavsett om de är ensamma eller i sällskap med några hundra andra, eller så skall alla få betala.

Däremot bör staten anordna transporter när massor av medborgare blir strandade utan möjlighet att ta sig hem. Dock skall dessa till hundra procent betalas av de som får åka, eller deras reseförsäkringar.

(Blip,
svarar på ditt inlägg inte för att svara mot dig utan för att det ledde mig rätt i argumentationen. Vad jag kan se kanske vi tycker samma sak... eller inte.)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nej, då löser min reseförsäkring ut och jag blir omhändertagen på plats och hemflugen om så behövs.

Den har jag betalat för, och skulle fan inte åka någonstans utan att ha det ordnat.

Andra tänker annorlunda. Då förstår jag inte varför jag skall sponsra dem?

Framförallt, varför skall Kurt-Sune som åkt till Thailand utan försäkring och skrotat med hyrda vespan få betala (dyrt!) själv för att reda ut det hela, medan Kurt-Sigurd som åker till Thailand utan försäkring och råkar ut för en olycka tillsammans med ett par tusen andra svenskar blir hemtransporterad på statens bekostnad?

Antingen skall staten baila ut ALLA som råkar ut för något utomlands, oavsett om de är ensamma eller i sällskap med några hundra andra, eller så skall alla få betala.

Däremot bör staten anordna transporter när massor av medborgare blir strandade utan möjlighet att ta sig hem. Dock skall dessa till hundra procent betalas av de som får åka, eller deras reseförsäkringar.

(Blip,
svarar på ditt inlägg inte för att svara mot dig utan för att det ledde mig rätt i argumentationen. Vad jag kan se kanske vi tycker samma sak... eller inte.)

Vi tycker helt lika! :tummenupp
Eget ansvar har visst slutat gälla när man passerar gränsen!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top