Ubuntu eller Linux Mint?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tjabba!

Nu börjar det bli dags att gå över till Linux från Win7 känner jag. Jag testade just Ubuntu körandes från en USB-sticka och blev lite kär, men framförallt så var prestandan mycket bättre. Ja, förutom att det i vissa fall märks på laddtider att det körs från en billig usb-sticka.

Datorn:
Acer Aspire Timeline 11,6" notebook
Core2 SU4100 dualcore 1.3Ghz
3gb RAM
160gb Intel SSD

Så, de två populäraste distarna heter Ubuntu och Mint.

Som jag förstår så är Mint "Ubuntu done right", men finns några nackdelar?

Vilken version ska jag använda om jag väljer Mint? Gnome, KDE, LXDE?

Finns det några nackdelar att köra 64bit versionen?

Nybörjare på Linux, men rätt avancerad datoranvändare i övrigt.

Jag var i samma läge som dig för ett år sen ungefär!
Nu skulle jag inte mera kunna tänka mig att gå tibax till win eller äppelmaskiner. Jag skulle börja med Ubuntu 10.10, för att slippa unity. Jag ogillar verkligen ubuntus nya utseende. Iden med unity var jättebra men i praktiken så suger det! Gnome rekomenderas!

GNOME ftw. Jag föredrar Ubuntu, ser inget problem med (om det nu behövs för din setup) att småkånfa disten för att få det att fungera.

Förr (v. 7-nånting) behövde jag konfigurera allt möjligt för att få Ubuntu att lira på min laptop (en Acer c2d, intel x3100). Men det ska inte behövas längre, då hårdvarustödet i Ubuntu bara blir bättre och bättre :D

Jag skulle nog säga Ubuntu i detta läge. Väljer man senaste distributionen, så får man den nya 3.0-kärnan och man försäkrar sig om att inte halka efter vad gäller säkerhetsfixar m.m. som kanske inte installeras annars pga beroenden i paketeringssystemet.

Unity kan man välja bort och köra en renodlad Gnome t.ex. KDE har jag provat tidigare och den har sina fördelar, men den stora massan av GUI-applikationer och styrverktyg för systemet finns för Gnome, så det är lättare att få saker gjorda och hitta hjälp på nätet om man fastnar. Vill man ha andra menyer och snyggare utseende, så finns det gott om folk som knåpar ihop teman m.m. för Gnome.

Har du bra flås i burken så är det inget som hindrar att du sätter upp en virtuell miljö (från Linux) så att du sedan kan köra Win7 i den virtuella maskinen. Brukar vara bra att ha för att lösa vissa uppgifter där t.ex. det ställs krav på IE el.dyl. Hellre virtuellt än att ha "dual boot" (sånt körde man för tjugo år sen :) ).

Har du 64-bitars maskin, så väljer du det. Finns prestandafördelar och 32-bitars program kan fortfarande exekveras i den miljön.

Jag kör senaste Ubuntu, men med Gnome istället för Unity.

Jag följde en guide på nätet hur man bytte.

Dessutom bytte jag i samma veva från att köra spotify för windows i Wine till att köra den exprimentella Linuxvarianten, det ångrar jag inte heller.

Tack för alla svar! Jag blev lite otålig och installerade under natten. Det blev Ubuntu 11.10 med Unity.

Jag gillade känslan i Unity mest, nu får jag ju erkänna att jag bara testade de olika (Unity, Gnome och KDE) i några minuter styck, men fastnade för Unity som sagt.

Vad är fördelarna med Gnome, eller rättare sagt, vad kommer jag att sakna i Unity?

Sjukt vilken skillnad det blev på burken, nu spelar jag upp 1080p-material utan ett enda hack, och 720p youtubevideos flyter som aldrig förr. Dessutom slipper jag en bugg med ljudet som gjorde att det knastrade när man scrollade websidor i win7.

Nå, nu har jag installerat:

Chromium
QBittorrent
Pidgin
VLC
Dropbox
GIMP

Och jag har rensat bort:
Firefox
Thunderbird
Banshee
Totem
Transmission
Empathy

Något annat ni kan rekommendera?

Tack för alla svar! Jag blev lite otålig och installerade under natten. Det blev Ubuntu 11.10 med Unity.

Något annat ni kan rekommendera?

Du verkar ju kunna sålla själv, men varför tog du bort tex transmission ?

Jag kör Opera webbläsare istället, en personlig favorit för mig sedan massor av år tillbaka.

EDIT: Såg att du hade valt en annan bittorent klient...

Jag skulle nog säga Ubuntu i detta läge. Väljer man senaste distributionen, så får man den nya 3.0-kärnan och man försäkrar sig om att inte halka efter vad gäller säkerhetsfixar m.m. som kanske inte installeras annars pga beroenden i paketeringssystemet.

Unity kan man välja bort och köra en renodlad Gnome t.ex. KDE har jag provat tidigare och den har sina fördelar, men den stora massan av GUI-applikationer och styrverktyg för systemet finns för Gnome, så det är lättare att få saker gjorda och hitta hjälp på nätet om man fastnar. Vill man ha andra menyer och snyggare utseende, så finns det gott om folk som knåpar ihop teman m.m. för Gnome.

Har du bra flås i burken så är det inget som hindrar att du sätter upp en virtuell miljö (från Linux) så att du sedan kan köra Win7 i den virtuella maskinen. Brukar vara bra att ha för att lösa vissa uppgifter där t.ex. det ställs krav på IE el.dyl. Hellre virtuellt än att ha "dual boot" (sånt körde man för tjugo år sen :) ).

Har du 64-bitars maskin, så väljer du det. Finns prestandafördelar och 32-bitars program kan fortfarande exekveras i den miljön.
Jag hade problem med 64-bit och flash , vissa drivrutiner, och firefox. All mjukvara finns inte paketerat till 64-bit , så som nybörjare på linux hade jag valt 32-bit för att välja "the path of least resistance "

Du verkar ju kunna sålla själv, men varför tog du bort tex transmission ?

Jag kör Opera webbläsare istället, en personlig favorit för mig sedan massor av år tillbaka.

EDIT: Såg att du hade valt en annan bittorent klient...
Jag kör deluge

Så, nu kör jag Gnome, den nya versionen. Känns faktiskt bättre än Unity, eller framförallt snyggare. :P

Enda nackdelen är att jag inte verkar kunna avinstallera transmission i Gnome, den varnar för att jag måste ta bort något "essential" paket också isf. Vågar jag göra det? Gör det något att ha transmission kvar? Samma gäller Totem, Empathy, Banhee osv.

Vi får se var detta tar mig, hursomhelst är jag mycket impad av Linux hittills. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park