TZR125RR problem

Eddin

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Närpes, Finland
Hoj
TZR125RR
Hej! Jag har en ostrypt italiensk tzr125rr årsmodell 95 och nyligen har den börjat krångla lite. När man har kört en stund och hojen börjar bli varm så börjar den jyckla vid ungefär 6.5-7.5k varv, den orkar nästan ingenting där utan man måste kugga ner när man kör på lite högre växlar för att komma över...Jag tycker det låter som nåt problem med ypvs:en eftersom det är runt där den ska öppna, tändstiftet bytte jag igår och det blev ingen skillnad. Vet inte vad jag ska göra åt detta väldigt störande problem... :(
 
hur ser stiftet ut? och avgasporten verkar det vara som, det finns nånstanns en beskrivning hur man justerar den, det vet dom som har tzr. Hände detta plötsligt?
 
Stiftet har en fin brun färg. Problemet startade lite över 1000km efter ett service besök där dom borrade cylindern och ställde in avgasventilen. Jag bara kände en dag när jag körde att den inte ville åka iväg, på runt 6.5-7.5k varv så bara "morrade" den fast jag höll full gas. Jag for hem, stannade hojen, startade den igen efter en stund och då var problemet borta. Kanske en vecka senare dök problemet upp igen och nu är det hela tiden. Hade också ner ventilen ställd ett par dagar och då var det inga problem men så fort jag ställde den på fullt så började det. Igår på kvällen skjutsade jag också och då verkade det funka hela kvällen. Har också provat stänga av ypvs-motorn och då drog den jämt över det där området så det måste bara vara något med ypvs:en...
 
Eddin skrev:
Stiftet har en fin brun färg. Problemet startade lite över 1000km efter ett service besök där dom borrade cylindern och ställde in avgasventilen. Jag bara kände en dag när jag körde att den inte ville åka iväg, på runt 6.5-7.5k varv så bara "morrade" den fast jag höll full gas. Jag for hem, stannade hojen, startade den igen efter en stund och då var problemet borta. Kanske en vecka senare dök problemet upp igen och nu är det hela tiden. Hade också ner ventilen ställd ett par dagar och då var det inga problem men så fort jag ställde den på fullt så började det. Igår på kvällen skjutsade jag också och då verkade det funka hela kvällen. Har också provat stänga av ypvs-motorn och då drog den jämt över det där området så det måste bara vara något med ypvs:en...
Testat att smörja den? :)
 
Då motorn blir varm när jag kört ca 15 min. börjar avgasventilen öppna för tidigt och den börjar på något sätt svaja fram och tillbaka och på högre varv börjar den funka som den ska igen...VAD ÄR FELET???
 
Eddin skrev:
Då motorn blir varm när jag kört ca 15 min. börjar avgasventilen öppna för tidigt och den börjar på något sätt svaja fram och tillbaka och på högre varv börjar den funka som den ska igen...VAD ÄR FELET???


Jag har för mig att den ska svaja på tomgång för att den inte ska sota igen.
 
det är inte på tomgång den svajar utan det är när den ska öppna när man kört den varm och varvar sakta uppåt så öppnar den väldigt snabbt upp helt och så stänger den lite och öppnar när den ska öppna lite mera ju mera man varvar...
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top