TZR125 dör när man lägger i växel

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Tja, har fått lite problem med hojen nu när det är kallt ute. När den är kall och man lägger i växel så verkar tändningen lägga av, den bara dör. Får stå och gasa som en idiot ett tag innan man kan köra iväg :(
Vad tror ni kan orsaka detta problem? Kan det vara så enkelt som tändstiftet? Batteriet är lite halvkasst om det spelar roll.

Kan även passa på att fråga: Har läst att vissa tzr är strypta genom urkopplad YPVS. Men om den låter när man drar på tändningen, betyder det att den är inkopplad helt eller kan det ändå vara så att ventilen står på lägsta/högsta?

Tack på förhand!:tummenupp

Den kan fortfarande vara urkopplad även om du har motorn till YPVS, vajrarna kan vara bortplockade t.ex.

Pröva starta den med växel i istället.

Startar den inte då så kan du kolla upp stödkontakten om du har en sån, den kanske "laggar" som ungdomarna säger.

Byta stift kan man också göra, det är ju rätt billigt så, som en bonus kan du se om hojen går fett eller snålt när du ändå byter, med tanke på att det är kallt ute nu och den vill ha mer soppa.

Tack för svar, mycket logiskt att det är stödkontakten då det inte alltid är så att motorn stängs av när man drar i stödet. Med växel i så startar den inte heller när jag försökt. Stift hade jag tänkt göra som du skrev att kolla färgen också, är inte helt säker på om den är helt strypt så. Även kanske strypa av den om den sitter kvar då jag ändå ska lackera röret.

Finns det några enkla sätt att märka om ypvs'en inte är inkopplad helt? Den får lite kraft från ca 3000 varv, vid 6000-6500 kommer den in i effektbandet. Varvar till 12000 upp till 3-4an i alla fall.

Eller så får du ha en massa gas när du lägger i 1an då den kan vara tjurig (bara en idé)

Vill inte paja lådan ;) det löste sig om jag vickade och drog ut piggen efter haft stödet i, så det är där felet ligger. Får väl bli att koppla ut skiten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT